مجموعه سخنرانی های رزق حلال۳

حجت السلام علی بیاتی مدیر موسسه نسیم رحمت و عضو هیئت امناء اتاق فکرتبلیغ

حجت السلام علی بیاتی مدیر موسسه نسیم رحمت و عضو هیئت امناء اتاق فکرتبلیغ

مجموعه سخنرانیهای

رزق حلال

علی بیاتی

۳٫ سخنرانی سوم:

        روزی مضمون(خداتضمین کرده)وروزی مطلوب(بنده بایدبدستآورد)

 

 

سخنرانی سوم:

                                                 روزی مضمون(خداتضمین کرده)وروزی مطلوب(بنده بایدبدستآورد)

             ازوصایای امیرالمؤمنین (ع)به فرزندشان محمّد حنفیه فرمود:

 یَا بُنَیَّالرِّزْقُ‏ رِزْقَانِ‏ رِزْقٌ تَطْلُبُهُ وَ رِزْقٌ یَطْلُبُکَ فَإِنْ لَمْ تَأْتِهِ أَتَاکَ فَلَا تَحْمِلْ هَمَّ سَنَتِکَ عَلَى هَمِّ یَوْمِکَ وکَفَاکَ کُلَّ یَوْمٍ مَا هُوَ

فِیهِ فَإِنْ تَکُنِ السَّنَهُ  مِنْ عُمُرِکَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ سَیَأْتِیکَ فِی کُلِّ غَدٍ بِجَدِیدِ مَا قَسَمَ لَک.         من لا یحضره الفقیه ج‏۴  ص ۳۷۶                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

روزی  به  دو گونه   به  انسا ن می رسد     :  مضمون  و مطلوب.

روزی مضمون     :  

رزقی که بدون زحمت به ما می رسد یعنی تاآخرین لقمه را  نخوریم نمی میریم ، اگر به دنبال آنهم نرویم، بازهم به ما می رسد .

  امام صادق (ع) از قول پیامبر(ص) نقل می کند:

 لَوْ أَنَّ أَحَدَکُمْ‏ هَرَبَ‏ مِنْ‏ رِزْقِهِ‏، لَتَبِعَهُ حَتّى‏ یُدْرِکَهُ، کَمَا أَنَّهُ إِنْ هَرَبَ مِنْ أَجَلِهِ، تَبِعَهُ حَتّى‏ یُدْرِکَهُ؛ وَ مَنْ خَانَ خِیَانَهً، حُسِبَتْ

 عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِهِ، وَ کُتِبَ عَلَیْهِ وِزْرُهَا.                                                                             کافی ج۱۰ ص ۵۱۱

      البته آنچه را خد ا ضمانت کرده :

    اولاً  : از پاکترین و حلالترین روزیهاست که فرمود :

    فانّالله تعالی قَسَّم الارزاق حلالاً و لم یقْسِّمها حراماً، فمن اتّقی الله و صَبَرَ أناه اللهُ برزقه منحِلِّه و من هَتَکَ حجابِ السِّتر و عَجَّلَ فاَخَذَه من غیر حِلّهِ قَصَّ به من رزقه الحلال و حو سِب علیه.           فروع کافی ، ج۵ ص ۷۵                          

     ثانیاً  : به اندازه کفاف و نیاز تضمین نموده:

     چون پیامبر(ص) فرمود : مَا قَلَّ وَ کَفَى خَیْرٌ مِمَّا کَثُرَ وَ أَلْهَى                                 من لا یحضره الفقیه  ج‏۴  ص ۳۷۶

   روزی کم و مکفی بهتر است از روزی زیادی که باعث مستی و غرور و غفلت انسان شود.

   و دعا فرمود :   اللَّهُمَّ ارْزُقْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ الْکَفَاف.                                                      کافی ج‏۳ ص ۳۶۱

     روزی مطلوب : روزی که انسان برای رسیدن به آن باید تلاش کند.

       خدا هم در قرآن می فرماید :      وَأَنْ لَیْسَ‏ لِلْإِنْسانِ‏ إِلَّا ما سَعى                                       نجم ۳۹

ناگفته پیداست که خدا با تلاش ما برای درآمد بیشتر مخالف نیست بلکه تشویق هم نموده حتی دارد وقتی آیه:

وَمَنْ‏ یَتَّقِ‏ اللَّهَ یَجْعَلْ‏ لَهُ‏ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ‏ مِنْ‏ حَیْثُ‏ لا یَحْتَسِب‏(طلاق ۲و۳ ) نازل شد، بعضی از اصحاب  دست

 ازکسب وکار کشیدند و روی به مسجد و عبادت آوردند، خبر به پیامبر(ص)کهرسید ، به آنها  فرمود : چرا

دست از کسب کشیدید؟ گفتند : وقتی خدا روزی انسان را ضمانت کرده چرا دیگر کارکنیم می رویم  دنبال

 آخرت و عبادت ، فرمود:  هرکس چنین کند دعای او مستجاب  نمیشود برشما باد که روزی را طلب کنید

 یعنی پی روزی بروید. ( تا چرخ زندگیتان بچرخد)                                                           وافی ۳ ابواب الرزق

     حدیث داریم:  پیامبر(ص)دیدند  به تازگی فردی مشتری مسجد شده وتمام وقتش را در مسجد میگذراند در

حالی که از نظر جسمی توانمند است و هنوز می تواند فعالیت  کند فرمودند: چرا مسجد را اختیار کردی

و وقت زیادی را در مسجد می گذرانی؟  گفت : الحمد الله از تمکن مالی خوبی برخوردارم بقول امروزی ها

 تا هفت نسل ما را هم کفایت می کند. نیازی به مال دنیا ندارم آمده ام برای آخرتم کار کنم. حضرت فرمود:

 اگرتو نیاز نداری حالا کارکن تا نیازمندان جامعه ات را کمک کرده باشی.عنی عبادت فقط نماز، دعا و قرآن

 نیست کار برای رفع نیاز دیگران خود نوعی عبادت است.

       بعضی خیال می کنند تحصیل آخرت فقط در نماز و روزه است:

    شخصی آمد نزد پیامبر(ص) : عرض کرد من می ترسم منافق شده باشم. فرمود: چرا ؟ عرض کرد: چون علاقه به جمع

آوری دنیا پیدا کرده ام. فرمود: دنیا را برای چه می خواهی ؟ عرض کرد می خواهم که با آن به حج و عمره بروم،

 خدمت به برادران دینی خود بکنم و زمینه ازدواج جوانها را فراهم کنم ودرامورعامه المنفعه خرج کنم …. فرمود : 

لَیْسَ‏ هَذَا طَلَبَ‏ الدُّنْیَا هَذَا طَلَبُ‏ الْآخِرَه . این طلب دنیا نیست این عین آخرت است. تومسلمان هستی نه منافق.                                                           .                                                                                                                                                                                                  تهذیب ج ۲۴ ص ۲۸۵

راستی اگر پول در اختیار مؤمنین و خیرین نبود چگونه می شد مشکلات جامعه و افراد جامعه را برطرف نمود:

     زید شحام از امام صادق(ع) نقل می کند : امیرالمؤمنین (ع)از در آمد حاصله از کار و تلاش خود و فعالیتهای اقتصادی : هزار  برده خیرداری نموده در راه خدا آزاد فرمودند.                                                                                      فروع کافی،ج۵ص۷۴

            پس اسلام با کار اصلاً مخالف نیست بلکه تشویق  هم می کند اما باید مراقت باشیم وابستگی به دنیا پیدا نشود اسلام با تعلق به دنیا مخالف است  نه با تحصیل دنیا خصوصاً اگرتحصیل دنیا  در امر آخرت و در مسیر رفع نیاز نیازمندان جامعه صرف شود.

             در اهمیت کار همین بس که می بینیم انبیاء خدا هم کار می کرده اند:

     آدم زراعت، نوح نجاری، داود زره بافی، سلیمان زنبیل بافی، موسی شبانی، عیسی صباغی، پیامبر اکرم (ص) در دوران نوجوانی شبانی و در جوانی کسب و تجارت میکردند.

     امام باقر(ع) کشاورزی و باغداری میکردندمحمد بن منکرر از صوفی های عصر امام می گوید: روزی امام باقر(ع) را دیدم که در هوای گرم مدینه مشغول به کار است آنقدر کار کرده که صورتش برافروخته شده و در مسیر برگشت بخاطر خستگیزیاد تکیه به شانه غلامانش داده گفتم بروم، ایشان را نصیحت کنم. رفتم جلو گفتم: از شما فرزند رسول خدا بعید است که اینقدر دل بسته به دنیا باشید تا  حدی که خود را اینقدر به زحمت بیاندازید. اگر الآن مرگ شما فرا برسد چه می کنید؟ حضرت دستها را از دوش غلامشان برداشت و ایستاد روی پا و فرمود: اگر در این لحظه مرگم فرا برسد در بهترین حالت رسیده چون در حال طاعت خدا هستم من کار می کنم تا از هم نوع خود و امثال شما بی نیاز باشم و محتاج به دیگران نشوم این عبادت است. محمد منکدر می گوید: خواستم موعظه کنم ولی موعظه شدم.

                                                                                                                                               فروع کافی، جلد ۵ ص ۷۳ ح۱

      از روایت محمد بن منکدر چند پیام قابل استفاده است:

۱-حرص در تولید یک ارزش است.

۲-تلاش و کار منشا عزت و کسب مال و سرمایه حلال، و بی نیاز از دیگران است.

۳-کار و تلاش سیره ائمه طاهرین(ع) است.

۴-فعالیت سازنده عبادت است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 13