ویژه نامه حوزه و مطالبات مردم(۵):ضرورت توجه مسولان به مشکلات و مطالبات بحق مردم در بیان علما و مراجع

آیت الله علوی گرگانی: مسؤولان قدر نعمت خدمتگزاری به مردم را بدانند

آیت الله جنتی: مسؤولان برای حل مشکلات اقتصادی مردم از هیچ تلاشی دریغ نکنند

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار: رهبر انقلاب استکبار جهانی را مستأصل کرده اند/ دولت نباید فشار بر مردم را سنگین تر کند

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی: لاینحل نبودن مشکلات کشور درس مهمی از سخنان رهبری است

 

آیت الله علوی گرگانی: مسؤولان قدر نعمت خدمتگزاری به مردم را بدانند

حضرت آیت الله علوی گرگانی تأکید کرد که خدمتگزاری به مردم یک نعمت بزرگی است که باید قدر آن را مسؤولان بدانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی، پیش از ظهر امروز، در دیدار اعضای بنیاد نیکوکاری دست های مهربان ضمن تشکر از زحمات و خدمات این بنیاد به قشر ضعیف جامعه گفت: خدمتگزاری به مردم یک نعمت بزرگی است که باید قدر آن را مسؤولان بدانند.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم درباره اهمیت کمک به نیازمندان اظهار داشت: یکی از ویژگی های مؤمن این است که بخشی از اموال خود را در راه کمک به فقرا و نیازمندان خرج کند تا رضایت خداوند را به خود جلب کند.

حضرت آیت الله علوی گرگانی عنوان کرد: خداوند به صراحت در قرآن بیان فرمودند که هر فرد ثروتمندی باید به محرومان خصوصا کودکان بی سرپرست یا سرپرستان خانواده هایی که محروم و ضعیف هستند کمک کند.

وی با اشاره به اجر و ثواب فراوان سرپرستی افراد محروم و بی سرپرست جامعه افزود: سرپرستی و کمک به محرومان به اعتقاد و باور هر انسانی برمی گردد چرا که در سیره اهل بیت(ع) این رفتار به خوبی یاد شده است و امامان معصوم(ع) از این رفتار استقبال می کردند و هرگز در این راه خسته نمی شدند.

در ادامه خانم قنبری، مدیر شعبه استان قم بنیاد نیکوکاری دست های مهربان به عملکرد این بنیاد در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: هدف از این بنیاد حمایت از کودکان و زنان سرپرست خانوار  و فقرزدایی است.

قنبری تصریح کرد: بنیاد نیکوکاری دست های مهربان، بنابر اهداف بشردوستانه خود و در راستای رفع محرومیت و فقر زدایی از اقشار آسیب دیده و محروم در مهرماه سال۸۶ در شهر تهران فعالیت خود را شروع کرد و امروز به یاری حق و همت هموطنان گرانقدر ایران زمین بعد از گذشت ۱۰سال از آغاز به کارش، توانسته ۱۲شعبه فعال در سراسر کشور برپا کند.

وی با اشاره به فعالیت این بنیاد در سطح استان قم، خاطرنشان کرد: شعبه قم بنیاد نیکوکاری دست های مهربان، در شهریورماه سال ۹۶ با حضور دکتر شهرام فرجی بنیانگذار،مدیر عامل و موسس این بنیاد و تعدادی از مسؤولان استان افتتاح شد؛ هدف ما از برپایی این شعبه، حمایت از کودکان و زنان سرپرست خانوار است.

مدیر بنیاد نیکوکاری دست های مهربان شعبه قم، با بیان این که راه اندازی این شعبه به دلایل مختلفی برای بنیاد حائز اهمیت بود، گفت: مهمترین هدف ما از تأسیس شعبه استان قم بنیاد دست های مهربان، پوشش سطح وسیع تری از زنان سرپرست خانوار  و کودکان بی سرپرست و بدسرپرست ایران توسط این بنیاد خیریه بوده است.

وی در ادامه گفت: علاوه بر تهران و قم، در مجموع در ۱۲ نقطه از کشور از جمله تهران، تبریز، مراغه، ساری، اصفهان، شیراز شعب فعال بنیاد نیکوکاری دست های مهربان است که در این شعب خدمات مختلفی را به مددجویان خود ارائه می کند؛ علاوه بر مستمری، کمک هزینه جهیزیه، خدمات آموزشی و حرفه آموزی و درمان رایگان، سبد کالایی است که ماهانه به آنان اهدا می شود و ارزش هر سبد آن بالغ بر ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزارتومان است.

آیت الله جنتی: مسؤولان برای حل مشکلات اقتصادی مردم از هیچ تلاشی دریغ نکنند

 
دبیر شورای نگهبان، هدایت‌های روشنگرانه مقام معظم رهبری، حضور غیرتمند، با شکوه و به موقع مردم را عامل شکست توطئه اغتشاشگران دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله جنتی در ابتدای جلسه هفتگی اعضای این شورا، اغتشاشات اخیر را حادثه‌ای تأسف‌بار برشمرد و افزود: این حوادث با برنامه‌ریزی قبلی و با هماهنگی دشمنان خارجی و بعضی عوامل داخلی صورت گرفته است.
دبیر شورای نگهبان با مقایسه این فتنه با فتنه سال ۸۸ گفت: این فتنه، از ابتدا با توهین و هتک حرمت به مقدسات و شعارهای هنجارشکنانه مطرح شد و تا جایی پیش رفت که به اماکن مذهبی مانند مساجد و حسینیه‌ها حمله کردند و قرآن و پرچم جمهوری اسلامی ایران را آتش زدند.
آیت‌الله جنتی در ادامه به اقدامات برخی شبکه‌ها و کانال‌ها در فضای مجازی اشاره کرد، افزود: دشمنان قسم خورده مردم ایران مانند آمریکا، عربستان، اسرائیل و انگلیس به این آشوب‌ها امید بسیار بسته بودند و به همین دلیل حمایت خود از اغتشاشگران را علناً اعلام کردند.
دبیر شورای نگهبان سپس عملکرد همه نهادهای امنیتی و از جمله بسیج و نیروی انتظامی را در برخورد با این اغتشاشات بسیار خوب توصیف کرد که باعث شد صف کسانی که تحت تأثیر احساسات در این آشوب حضور یافته بودند از صف توطئه‌گرانی که با برنامه قبلی به دنبال بر هم زدن امنیت کشور بودند جدا و توطئه دشمنان خنثی شود.
آیت‌الله جنتی همچنین به تأثیر حضور غیرتمند، با شکوه و به موقع مردم مسلمان ایران در شکست فتنه اخیر اشاره کرد و افزود: باید از مردم تقدیر شود که همواره نظام مقدس جمهوری اسلامی را از خودشان می‌دانند و برای حفظ آن در صحنه حضور دارند.
وی به نقش بسیار تأثیرگذار مقام معظم رهبری در خنثی شدن این توطئه اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در بیاناتی که داشتند هم تذکرات کامل را به مسئولان دادند، هم به بصیرت افزایی در سطح جامعه پرداختند و هم از موضع اقتدار، دشمن را تهدید کردند.
آیت‌الله جنتی در ادامه ضمن اشاره به جدا کردن افراد فریب‌خورده که از روی احساسات در آشوب‌ها بوده‌اند از افرادی که با برنامه‌ریزی و هدایت‌شده بر علیه نظام جمهوری اسلامی اقدام کرده‌اند، از قوه قضائیه خواست تا هرچه سریع‌تر به وظایف خود در محکوم کردن بانیان جدی این اغتشاشات عمل کند تا دشمنان ملت ایران بدانند هر توطئه‌ای علیه نظام اسلامی دارای عواقب سنگینی است و در همین زمینه رسانه‌ها نیز به‌منظور پیشگیری از وقوع این اتفاقات ناگوار، ویژگی‌های این فتنه را برای مردم تشریح کنند.
دبیر شورای نگهبان در خاتمه افزود: من به نمایندگی از اعضای شورای نگهبان از مقام معظم رهبری به دلیل هدایت‌های روشنگرانه و از مردم مسلمان ایران به دلیل حضور مؤمنانه در صحنه برای خنثی کردن توطئه دشمنان تشکر می‌کنم و از مسئولان می‌خواهم در جهت حل مشکلات اقتصادی مردم، از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی: لاینحل نبودن مشکلات کشور درس مهمی از سخنان رهبری است

نماینده مجلس خبرگان رهبری پیام قدرتمندانه رهبر معظم انقلاب به آمریکا را تداعی کننده پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی ایران به داعش توصیف کرد و گفت: تأکید رهبری بر نبودن مشکل لاینحل و گره باز نشدنی، مسیر روشنی را پیش روی مسؤولان قرار می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری که در دیدار اهالی، روحانیان و علمای قم، با رهبر معظم انقلاب به مناسبت قیام نوزدهم دی حضور داشت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: در مطالب روشنگرانه، امید بخش و راهگشای رهبر معظم انقلاب اینکه «جنایات آمریکا توسط ایادی‌اش در اغتشاشات اخیر بی پاسخ نخواهد ماند، خسارت‌هایی را که آمریکا در اغتشاشات اخیر بر کشور و ملت ما وارد کرده‌اند تقاص خواهیم کرد» بسیار مهم بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: این پیام قدرتمندانه رهبر معظم انقلاب در این شرایط، فرمایش ایشان در تهدید دشمنان انقلاب را تداعی می‌کند که فرمودند ما پاسخ کوبنده خواهیم داد که ماجرای هدف قرار دادن مواضع داعشیان با موشک‌های دور برد نتیجه این تهدید بود و درس بازدارنده‌ای را به دشمن داد.

وی از جمله مطالب مهم دیگر رهبر معظم انقلاب را تشکرهای چند باره ایشان از مردم دانست و اظهار داشت: نبودن مشکل لاینحل و گره باز نشدنی و درخواست از مسؤولان برای حل مشکلات مردم از جمله بی‌کاری و رکود و برداشتن فشار از قشر قابل توجه جامعه راهبرد خوبی را در اختیار ما و مسؤولان قرار می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی در پایان گفت: سخنان امروز رهبر معظم انقلاب همچون همیشه امیدبخش، وحدت آفرین، قدرتمندانه و عزت آفرین بود و ما به سهم خود از این مواضع کوبنده و روشنگر رهبری تشکر می‌کنیم و وجود چنین رهبری را برای کشور و نظام یک موهبت الهی می‌دانیم.

 

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار: رهبر انقلاب استکبار جهانی را مستأصل کرده اند/ دولت نباید فشار بر مردم را سنگین تر کند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که نظام اسلامی به رهبری مقام معظم رهبری آمریکا را مستأصل و زمینگیر کرده است، گفت: باید قدردان نظام اسلامی، رهبری معظم انقلاب و مردم باشم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز در درس خارج اصول که در مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی برگزار شد با اشاره به سالروز قیام خونین مردم قم به تحلیل اتفاقات و اقدامات هنجارشکنانه دشمنان نظام اسلامی در کشور پرداخت.

وی با بیان این که کشور اتفاقات و اغتشاشات اخیر را در گذشته نیز شاهد بوده است، خاطرنشان کرد: این اتفاقات در اوایل طلبگی ما اتفاق افتاد که در آن صحنه حضور داشتیم و واقعا زمان عجیبی بود. بعد از اینکه در روزنامه اطلاعات، به امام(ره) اهانتی شد، حوزه علمیه واقعا منقلب شد. طلبه‌ها آرام و قرار نداشتند و بی‌اختیار بودند و از این خانه به آن خانه می‌رفتند، به سراغ مراجع تقلید می‌رفتند تا تکلیفشان را روشن کنند و این به حادثه نوزده دی قم منجر شد که راهپیمایی و شهدای ۱۹ دی را در پی داشت و بعد هم در شهرهای دیگر ایران ادامه پیدا کرد و الحمدلله به پیروزی انقلاب منتهی شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که ۱۹ دی از برگ های زرین افتخار حوزه علمیه است، گفت: کسانی که به خیابان آمدند، طلبه‌ها و روحانیان بودند و مردم هم به آنها ملحق شدند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالروز حماسه ۱۹ دی را بسیار مهم و ارزنده خواند و افزود: واقعا انسان وقتی در این بیانات دقت می‌کند، می‌بیند که ایشان در ریز تمام قضایا هستند و اطلاع کامل بر همه قضایا دارند. این اقتداری که امروز برای نظام هست که آمریکا هم می‌داند و این را فهمیده است که نمی‌تواند در مقابله با این نظام، توطئه‌هایی ایجاد کند، همان‌طور که رهبری فرمودند اگر بار دیگر هم شما بیایید سرتان به سنگ خواهد خورد، این مسأله خیلی مهمی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که مجموعه‌‌ نظام، روحانیت، مردم و در رأس همه، رهبری در مقابل استکبار محکم حرف می‌زنند، ابراز کرد: مجموعه نظام اسلامی بی‌اعتنا به تهدیدات دشمن هستند و عدم تزلزل در مقابل اینکه اگر یک عده‌ای را فریب دادند و آنها در کشور و حتی در شهر قم شعارهایی دادند، این نظام کالجبل الراسخ است. کالجبل الراسخ بودن نظام در بیانات ایشان برای ما کاملا مشهود بود.

توجه و اعتقاد ویژه رهبر انقلاب به مردم

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که رهبر معظم انقلاب توجه و اعتقاد خاصی نسبت به مردم دارند، اظهار داشت: ریشه این اعتقاد در حضرت امام است. از برجستگی های مرحوم امام این بود که مردم را به خوبی شناخته بود. مردم با همه مشکلات و اعتراضاتی که دارند اما پای انقلابشان ایستاده‌اند. این مردم نگاه نمی‌کنند که ما درست در مسیر حرکت می‌‌کنیم یا نه؟ اینها پای انقلابشان محکم ایستاده‌اند، انقلابشان را دست اجنبی و بیگانه نخواهند داد و اهداف شهدا را به خوبی دنبال می‌کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به هدایت اغتشاشات اخیر از سوی شبکه های معاند نظام و فضای مجازی، بیان کرد: یکی از محورهای اصلی ماهواره‌ها و شبکه‌های خارجی این است که به اقسام مختلف مردم را به روحانیت بدبین کنند و روحانیت را از چشم مردم بیندازند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: مقابله با این مسأله مستلزم این است که روحانیت مراقبت کند و نگذارد در میان خود روحانیت اختلاف ایجاد شود و یکی از اهداف دشمن این است که در میان خود روحانیت حاضر در صحنه و روحانیت انقلابی اختلاف ایجاد کند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: بالاخره به اختلاف مراتب، همه قبول دارند که الان هیچ طلبه‌ای نیست که اگر از او سؤال کنند این نظام به عنوان یک نظام امامت، نظام اهل‌بیت(ع)، نظام شیعه، آیا نبود آن بهتر از بود آن است؟ هرگز تصور نمی‌کند که جوابش مثبت باشد.

نظام اسلامی، سبب تقویت و عظمت شیعه است

وی در ادامه با بیان این که نظام اسلامی سبب تقویت شیعه است و قطعا بودن این نظام، موجب عظمت شیعه خواهد بود،‌ گفت: تبلیغاتی که برای به انحراف کشاندن شیعه از مسیر واقعی خودش انجام می‌شود بسیار فراوان است بگونه‌‌‌ای که امسال در بعضی از عزاداری ها راهکارهایی را دشمن پیاده می‌کند و پیاده کرد، هر انسان عاقلی اگر دقت کند می‌‌بیند نتیجه این کارها این می‌‌شود که همین جوانی که برای امام حسین(ع) سینه می‌‌زند، یک‌‌روز همین جوان به امام حسین(ع) اهانت می‌‌کند و هدف دشمن نیز همین است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به تذکرات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید نسبت به تحریف در عزاداری ها، ابراز کرد: باید نسبت به این مسأله تأمل کرد و حرکت هایی از سوی دشمن در حال انجام است که شیعه اصیل را منحرف کند.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: شیعه ای که به تبع ائمه(ع) نسبت به اهل سنت باید مدارا کند، شیعه‌ای است که ائمه(ع) توصیه کرده‌اند که باید روابطش با بقیه مسلمین از جمله اهل‌سنت را حفظ کند. اما الان در بخشی از شیعه افکاری به وجود می‌‌آورند که تقابل ایجاد کنند.

اختلاف بین شیعه و سنی از توطئه‌‌های خطرناک دشمن است

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ایجاد افتراق بین شیعه و سنی را از توطئه‌‌های بسیار خطرناک دشمن ذکر کرد و گفت: متأسفانه ما هم خیلی نسبت به این موضوع توجهی نداریم و آن را در مسائل سطحی تمام می‌کنیم و حال آن که فوق اینهاست و عمقش خیلی بیشتر از اینهاست؛ دشمنان می‌خواهند کاری کنند جوانانی که با عشق و علاقه زیر علم امام حسین(ع) سینه می‌زنند، به مخالف تبدیل شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که دشمنان به دنبال ایجاد اختلاف در روحانیت و انحراف شیعه هستند، افزود: دشمن به شدت برای هدف خود تلاش می‌‌کند. حالا اگر این نظام نبود، چه کسی می‌توانست در مقابل اینها بایستد؟ ما با چه قدرتی می‌توانستیم در مقابل اینها بایستیم؟

آیت الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: اگر نظام اسلامی نبود، نه تنها اثری از اسلام در ایران نبود بلکه در کشورهای دیگر هم از اسلام چیزی باقی نمانده بود.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به توطئه های دشمنان برای از بین بردن نظام اسلامی، وظیفه همه به ویژه طلاب و روحانیان را برای حفظ نظام اسلامی بسیار خطیر دانست و گفت: امروز تمامی مراجع تقلید حفظ نظام اسلامی را واجب می دانند.

وی با تأکید بر این که نظام اسلامی به رهبری مقام معظم رهبری آمریکا را مستأصل و زمین گیر کرده است، اظهار داشت: باید قدر نظام اسلامی، رهبری معظم و مردم را بدانیم.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: مسؤولان همان‌گونه که رهبری معظم فرمودند گرچه برای حل مشکلات مردم تلاش می‌کنند و گرچه آسان هم نیست، ولی بایستی تلاششان را بیشتر کنند و نگذارند که مردم تحت فشار قرار گیرند. شرایط به گونه‌ای است که مردم متحمل فشارهای زیاد اقتصادی هستند و مسؤولان نیز باید بیشتر رعایت کنند.

دولت نباید بار بر روی دوش مردم بگذارد

وی از طرح یارانه ها انتقاد کرد و با بیان این که برخی از سیاسیت های غلط در گذشته به گونه ای است که هنوز هم مشکلاتی را ایجاد می کند، گفت: این که چشممان به دست دیگران باید با فرهنگ دینی سازگاری ندارد؛ برخی کارشناسان از این طرح تعریف کردند و گفتند که باید باشد و پیاده هم شد و امروز ببینید که کشور به کجا رسیده است، آن زمان می‌گفتند که بخشی از این گرانی‌های آب و برق و گاز را می‌خواهیم صرف عمران کنیم. صرف کدام عمران شد؟ قبل از یارانه‌ها این قبوض و اینها متعارف بود، یکدفعه سیر صعودی پیدا کرد و دیگر نمی‌‌توان با آن کاری کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که دولت باید چشمش را باز کند و بار بر روی دوش مردم نگذارد، افزود: دولت باید به تولید که از سفارشات مکرر رهبر معظم است توجه جدی کند.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه سخنان خود بر ضرورت قدردانی و شکرگزاری از نعمت وجود رهبر معظم انقلاب، مردم و حوزه‌ علمیه تأکید کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه با بیان این که اهانت به مرحوم امام خمینی(ره)، نوزده دی را به وجود آورد، بیان کرد: اکنون حوزه ما را چه شده که یک  طلبه کم ‌سواد، در مقابل بزرگ حوزه در فضای مجازی اهانت می‌کند و کسی به او حرفی نمی‌‌زند. این برای انسان خیلی دردآور است.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به روایت «مَنْ أَهَانَ عَالِماً فَقَدْ أَهَانَنِی وَ مَنْ أَهَانَنِی فَقَدْ أَهَانَ اللهَ فَمَصِیرُهُ إِلَى النَّار»، اظهار کرد: چرا در حوزه کسی نیست که با چنین آدم‌هایی مقابله کند؟ چرا باید اینقدر عادی باشد که ما این را بخوانیم و از کنارش هم رد شویم؟

وی افزود: یک اهانت به امام در آن زمان حوزه را تکان داد، این بزرگان حوزه به عدد انگشتان یک دست نیستند و آن وقت یک انسان این چنینی به آنها اهانت کند. این واقعا برای ما خیلی درد است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 1 =