تحصیل همراه با تهذیب معنویت می آورد

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: علم به تنهایی کافی نیست و باید مسایل اخلاقی در کنار علم آموخته شود.

آیت الله مهدی مروارید، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در همایش «حوزه علمیه، سنت های کارآمد» که امروز ۲۰ اردیبهشت در مجتمع فرهنگی آفتاب برگزار شد، به بیان بایسته های آموزش موفق پرداخت.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به این که اگر می خواهید درس خارج برای شما مفید باشد، نیاز است تا قبل از درس، خودتان تفکر و تأمل درباره آن موضوع داشته باشید، تصریح کرد: بهتر است که پس از تفکر استنباط نیز داشته باشید.

وی با طرح این پرسش که آیا هدف از تحصیل در حوزه فقط آموزش است و اینکه چند اصطلاح را یاد گرفت، اظهار کرد: در عین حال آن موضوعی که دارای اهمیت فراوان است این امر است که جهات معنوی حضور در حوزه گم نشود.

آیت الله مروارید با اشاره به این مطلب که معنویات در گذشته در حوزه در مقایسه با امروز پررنگ تر بوده است، بیان داشت: در شرایط فعلی انتظار این است که در حین درس و بحث و حتی روضه خوانی، تذکرات اخلاقی به شاگردان از سوی استاد داده شود تا انسان هدف از تحصیل را گم نکند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه دعا، توسل و توجه باید در زندگی طلبه ها مشهود باشد، گفت: با توجه به گستردگی مسائل اجتماعی و مواجهه با آنها، آن چیزی که سبب سهل سازی این امور می شود همان حالت تقوا و طلب انسان از خداوند است.

وی با بیان اینکه آن استادی که تدریس می کند باید به این موضوع نیز توجه کند که در زمان درس با توجه به روایات اهل بیت(ع) مسائل اخلاقی را تذکر دهد، خاطرنشان کرد: در واقع علم به تنهایی کافی نیست و باید مسایل اخلاقی در کنار علم آموخته شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 4