از لزوم تقویت حوزه های شهرستانی تا توجه روحانیت به مباحث روز جامعه

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی در اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه بر لزوم تقویت مدارس علمیه شهرستان ها و نیز ضرورت توجه طلاب و روحانیان به مباحث روز جامعه در مسائل علمی تاکید کرد.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در بیستمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) اظهار داشت: بخشنده ترین افراد بعد از خدا و پیامبر، کسی است که علمی را بیاموزد و آن را نشر بدهد.

وی اظهار داشت: شما نیز علمی را آموخته اید و از طریق تدریس و تبلیغ آن را نشر می‌ دهید از این رو معلوم می‌ شود تعلم علم به تنهایی کافی نیست، انسانی که گنجینه ای از علوم داشته باشد و دیگران از آن نفعی را نبرند هیچ فایده ای ندارد؛ یک عالم واقعی هرچند از دنیا برود ولی با توجه به آثار و شاگردانی که دارند همیشه زنده می‌ مانند.

این مرجع تقلید تأکید کرد: یک استاد باید ناشر علوم برای همه اعصار باشد، بنابراین عالمان زنده هستند و مردم جهان نه تنها در زمان حیات این علما بلکه بعد از مرگشان نیز می‌ توانند از وجود آنها استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به نشانه های یک استاد موفق در حوزه خاطرنشان کرد: اولا باید همیشه پیش از درس مطالعه دقیق داشته باشد هرچند یک درس برای استاد به علت تکرار زیاد در سینه او ثبت شده باشد، ثانیا باید مطالب را دسته بندی شده در اختیار طلاب قرار بدهید که تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: شما می‌ بینید که رهبر معظم انقلاب همیشه سر کلاس درس نوشته هایی دارند و آنها را به صورت منظم بیان می‌ کنند و در سخنرانی های خود نیز این مطلب را رعایت می‌ کنند؛ مسأله سوم توجه به خلاصه درس یا چکیده نویسی و بیان آنها برای شاگردان است.

وی بیان داشت: بحث دیگر توجه دقیق به اشکالاتی است که از سوی طلاب مطرح می‌ شود، مخصوصا اگر این شجاعت را داشته باشید که اگر اشکال را وارد دانستید حق را به طلاب بدهید و حتی بالاتر برخی از اساتید ما اشکال طلبه را مطرح و آن را پرورش می‌ دادند از این رو نباید استاد از اشکالات مکرر عصبانی شود که در این صورت ارزش کار خود را از دست می‌ دهید.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم دادن وقت به شاگردان بعد از درس برای بیان اشکالات را از دیگر نشانه های یک استاد برجسته عنوان کرد و گفت: مسأله مهم دیگر استفاده از بیان روشن است و فکر نکنید که اگر خیلی درس را روشن کنید تهمت سبک شدن درس را به شما می‌ زنند چون خود قرآن هم می‌ گوید ما این کتاب را زبان روشن برای شما فرستادیم.

وی در ادامه ابراز داشت: باید شاگردان به مطالعه و مباحثه دعوت شوند تا پرورش پیدا کنند، همیشه از طلبه ها بخواهید که منظم سر کلاس درس حاضر شوند و مباحثه را که یکی از سنت های اصلی حوزه است را فراموش نکنند و در کنار آن تدریس را هرچند برای یک یا دو نفر شروع کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: سعی کنید طلاب را در امور پژوهشی تشویق کنید یعنی یک موضوعی را برای طلبه ها در نظر بگیرید و از آنها بخواهید که مطالعه و پژوهش در آن زمینه داشته باشند و برای آنها مشوق هایی نیز اعم از مشوق های مادی و معنوی در نظر بگیرید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ورود اساتید به بیان مسائل روز خاطرنشان ساخت: شما اصرار داشته باشید که به مسائل جدید جامعه بپردازید تا معلوم شود که حوزه علمیه، دردها و مشکلات جامعه را درک می‌ کند تا تهمت به روز نبودن دیگر به حوزه زده نشود.

این مرجع تقلید تأکید کرد: درس اخلاق و تذکرات اخلاقی از اهم واجبات برای اساتید است و خودتان هم الگوی علمی اخلاق برای طلاب باشید تا اگر زندگی شما را دیدند شیوه زندگی یک عالم مسلمان واقعی با تقوا را در عمل ببینند، چراکه استاد هم باید آموزش دهنده علم و هم آموزش دهنده اخلاق باشند.

وی در ادامه قصد قربت و نیت الهی را در تدریس ضروری عنوان کرد و گفت: اگر از عهده یک درس بر نمی آییم وقت طلاب را نگیریم چراکه درس دادن برای استاد مهم است و کتاب فرقی ندارد از این رو اگر نمی توانیم در برخی کتب سطوح عالی وارد شویم هیچ اشکالی ندارد که کتاب های سطوح پایین تر را آموزش بدهیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خطاب به مدیر و اعضای شورای عالی حوزه های علمیه عنوان کرد: ما دشمنان زیادی در داخل و خارج داریم و باید سعی کنیم حوزه را حفظ کنیم و بدانیم خیلی از افراد می‌ خواهند آن را بی رنگ و کمرنگ کنند و همچنین دروس آزاد که مزایای بیشتری نسبت به مدارس دارد مورد توجه قرار بگیرد و باید اصل قرار بگیرد.

وی بیان داشت: مسأله دیگر آن است که حوزه را مرکز تدریس پایه های پایین قرار ندهیم به همین جهت برای دروس سطح یک حوزه های شهرستان ها را تقویت کنید تا بتوانید بیشتر به سطوح عالی بپردازید، چراکه حوزه باید دانشگاه عالی اسلام باشد؛ راه تقویت حوزه های شهرستان ها نیز این است که اساتیدی که زمینه ورود به شهرستان ها دارند را برای این کار تشویق کنیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که اساتید باید احساس مسؤولیت داشته باشند، گفت: البته ورود اساتید به حوزه های شهرستان ها نیاز به مقدماتی دارد که مدیریت حوزه باید این مسأله را مورد توجه داشته باشد.

وی در ادامه خطاب به اساتید حوزه ابراز داشت: کمک های مالی به شاگردان را نیز فراموش نکنیم که دو بعد دارد یک بعد مربوط به کسانی است که وضعیت مالی خوبی ندارند و بعد دیگر مربوط به طلابی است که در درس جنب و جوش بیشتری دارند، از این رو به طور کلّی همه را برای تشویق در یک سطح قرار ندهید.






اخبار مرتبط

  • مسجد مروی‌ها ،از آثار فرهنگی مشهد در بافت اطراف حرم در آستانه تخریب /حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر با صدور بیانیه‌ای نسبت به‌تخریب مسجد مروی‌ها واکنش نشان داد. 
  • مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه در بیرجند: حوزه های علمیه اهل سنت بعد از انقلاب ۱۰ برابر شده اند/ وجود بیش از ۱۷ هزار مسجد اهل سنت در ایران 
  • روحانی جوان عدالتخواه و افشاکننده تخلفات، از سوی دادگاه ویژه روحانیت بازداشت شد
  • نقش علمای ادیان در هدایت جامعه بشری| نا امنی های جهان به دلیل عدم شناخت انسان و انسانیت است
  • آیت الله نوری همدانی در دیدار شورای عالی حوزه: استقلال حوزه‌ به معنای کناره گیری از نظام اسلامی نیست| پاسداری از انقلاب وظیفه حوزه و روحانیت است| شورای عالی ارتباط با بدنه حوزه را تقویت کند
  • آیت الله نوری همدانی: امت اسلامی به فریاد مردم مظلوم یمن برسد| سازمان های مدعی حقوق بشر از هر زمانی بی خاصیت تر شده اند
  • آیت الله علوی گرگانی: برخی با نام دین می خواهند اعتقادات مردم را خراب کنند
  • آیت الله جوادی ‌آملی: تبری قولی و تولی عملی نسبت به شیطان مانع استجابت دعا است
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    + 5 = 13