اهمیت زیارت حضرت امام رضا(ع) در کلام آیت‌الله وحیدخراسانی/توصیه آیت الله بهجت برای زیارت امام رضا (ع)

IMAGE634879067864375000متن کامل بیانات این مرجع تقلید درباره اهمیت زیارت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام  به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله ربّ العالمین وصلّی الله علی سیدنا محمّد وآله الطّاهرین سیما بقیه الله فی الأرضین واللعن علی أعدائهم إلی یوم الدین

اولاً مردمی مستغرق‌اند در نعمتی که ارزش آن نعمت را نمی‌دانند ؛ قضایا سه قسم است : یک قسم قضایایی است که هم قابل درک است و هم قابل بیان ، هم می‌شود فهمید ، هم می‌شود فهمیده را مبین کرد ؛ یک قسم از قضایاست که فهمیدنی است ، امّا بیان قاصر است ؛ قسم سوم قسمی است که نه قابل ادراک است و نه قابل بیان ؛

جوار امام هشتم علی بن موسی (علیه السلام ) نه قابل درک است ، نه قابل وصف است . من خودم هر وقت متذکّر این حدیث می‌شوم متحیرم ! اولاً: حدیث صحیح السند ، آن هم به تصحیح قُدما . از جهت رجالی تصحیح سند در مقام فقاهت ، امر لازمی است ؛ تاره تصحیح از متأخّرین است ، مثل : وحید بهبهانی ، علامه مجلسی ، میر داماد . . . امّا تاره صحّت سند از طریق تصحیح و توثیق قدماست ، مثل : نجاشی ، شیخ الطائفه، شیخ طوسی ؛ این حدیث از جهت فقهی ، حدّی دارد که مثل شیخ انصاری درک می‌کند .

دو احتیاط در دین برای فقهای عظام هست : یکی احتیاط اصولی ، یکی احتیاط فقهی ؛ بحث در این‌ها ، فوق این مجلس است ، فقط مقدّمه‌ای است برای درک این حدیث . صحّت سند این روایت به حدّی است که فقیهی مثل شیخ انصاری که مجسّمه‌ی احتیاط در فتواست ، با آن سعه‌ی علم، به این سند دست از احتیاط بر می‌دارد و فتوای قاطع می‌دهد. حدیث ، یک چنین حدیثی است ! رجال حدیث همه موثّق‌اند به توثیق شیخ و نجاشی ؛ علاوه ، راوی حدیث از اصحاب اجماع است؛ ممّن اجمعت العصابه علی تصحیح ما یصحّ عنهم ! حدیث ، چنین حدیثی است ؛ آن وقت ، بَزَنطی که از اعلام طائفه است ، مخاطب در این روایت است.

امامی که ضمان عصمت از خدا دارد ، بیانش این است ؛ به بَزَنطی فرمود : کسی که علی بن موسی الرّضا را زیارت کند ، کُتِبَ ـ نوشته می‌شود ـ قطعاً ، کتب معنای دقیقی دارد ؛ کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم ؛ فرمود : مکتوب است برای کسی که علی بن موسی را در طوس زیارت کند به یک زیارت ، هزار حجّ قبول شده . بَزَنطی مبهوت شد ؛ او می‌فهمد یعنی چه ! چه کسی در این جا خوابیده است که یک زیارت قبر او هزار حجّ بیت الله است ! آن هم حجّی که به امضای قبول الهی رسیده است. بَزَنطی متحیر ماند ؛ بعد دوباره سؤال کرد : برای زیارت علی بن موسی هزار حجّ است؟ او می‌فهمد حجّ بیت یعنی چه ! جعله سبحانه وتعالی للاسلام علماً وللعائذین حرماً فرض حجّه و اوجب حقّه و کتب علیکم وفادته فقال : و لله علی النّاس حجّ البیت من استطاع الیه سبیلا ؛ بعد که مبهوت شد که یک زیارت ( برابر با ) هزار حجّ بیت الله، آن هم حجّ قبول شده ، امام جمله‌ای فرمود که عقل مبهوت است و مثل شیخ انصاری باید این حدیث را بفهمد ؛ فرمود : إن کان عارفاً بحقّه فالف الف حجّه ؛ اگر آن زائر ، معرفت به حقّ علی بن موسی داشته باشد ، یک زیارتش برابر با هزار هزار حجّ قبول شده است !

این جا چه کسی است ؟ کسی چه خبر دارد ؟ این بیان از پیغمبر ( اکرم ) در دو مورد است : یکی : فاطمه بضعه منّی ، دوم : ستدفن بضعه منّی بأرض خراسان ؛ این کلمه یعنی چه ؟ یعنی : ایها النّاس ! زیارت او زیارت من است .

خوشا به حالتان ! از امروز تصمیم بگیرید که اولا: زیارت را ترک نکنید؛ و به این ترتیب به زیارت بروید که آن زیارت ، اکسیر اعظم بشود ؛ عمده علم و معرفت است ؛ یک وقت امام هشتم را زیارت می‌کنی ، این زیارت توست ، امّا اگر این جور به زیارت بروی ، (زیارت تو ) منقلب می‌شود – اضافه هر نکره‌ای را معرفه می‌کند ؛ به قدر معروفیت مضاف الیه ، به مضاف عظمت می‌دهد – یکبار به نیابت پدرش حضرت موسی بن جعفر ( علیه السلام ) به زیارت برو ، و بار دیگر به نیابت از پسرش امام نهم ؛ آن وقت زیارت تو زیارت زید و عمرو نیست ، بلکه زیارت موسی بن جعفر(علیه السلام ) و زیارت امام محمّد جواد (علیه السلام ) می‌شود ! و به نظر دیگر ، به تو نظر می‌کند ؛

این ، قدر و منزلت مجاورین این بقعه است ؛ آن وقت باید فهمید که این مجاورت که منشأ این عظمت و مبدأ این سعادت است ، در مقابل ، مسؤولیت‌ها دارد ! عمده‌ی مسؤولیت این است که امام هشتم ، تمام تعلّق وجودش به مادرش فاطمه زهراست ! تمام تعلّق هستی‌اش به جدّش امیرالمؤمنین است ! .

توصیه آیت الله بهجت برای زیارت امام رضا (ع)

زیارت شما قلبی باشد. در موقع ورود اذن دخول بخواهید، اگر حال داشتید به حرم بروید. هنگامی که از حضرت رضا(ع) اذن دخول می‌طلبید و می‌گویید: « أأدخل یا حجه الله: ای حجت خدا، آیا وارد شوم؟ » به قلبتان مراجعه کنید و ببینید آیا تحولی در آن به وجود آمده و تغییر یافته است یا نه؟ اگر تغییر حال در شما بود، حضرت(ع) به شما اجازه داده است. اذن دخول حضرت سیدالشهدا (ع) گریه است، اگر اشک آمد امام حسین(ع) اذن دخول داده‌اند و وارد شوید.
 
اگر حال داشتید به حرم وارد شوید. اگر هیچ تغییری در دل شما به وجود نیامد و دیدید حالتان مساعد نیست، بهتر است به کار مستحبی دیگری بپردازید. سه روز روزه بگیرید و غسل کنید و بعد به حرم بروید و دوباره از حضرت اجازه ورود بخواهید.
 
زیارت امام رضا (ع) از زیارت امام حسین(ع) بالاتر است، چرا که بسیاری از مسلمانان به زیارت امام حسین(ع) می‌روند. ولی فقط شیعیان اثنی‌عشری به زیارت حضرت امام رضا (ع) می‌آیند.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 12