فتنه بزرگ دشمنان کم رنگ جلوه دادن امر به معروف و نهی از منکر است

 امام جمعه موقت تهران گفت: فتنه ۸۸ از همان فتنه های گمراه کننده بود، فساد سه هزار میلیارد دلاری، ریشه در عدم تعمیق مبانی اعتقادی و باورهای دینی است و از فتنه های بزرگ دشمنان اسلام، کم رنگ جلوه دادن امر به معروف و نهی از منکر است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، آیت الله سید احمد خاتمی، نماینده مجلس خبرگان رهبری در اولین نشست از همایش سلسله نشست‌های تخصصی تبیین بزرگ ترین واجب فراموش شده اسلام «امر به معروف و نهی از منکر» به بررسی درباره اهمیت امربه معروف و نهی از منکر در جامعه و شرایط امروزی پرداخت و گفت: برای اجرایی شدن امر به معروف و نهی ازمنکر نیاز به چهارعامل اساسی است که برای پاک سازی جامعه از منکرات و اجرای معروف، مسئله پرداختن به خود و ارتباط فردی با نماز و ارتباط  با محرمات زبان؛ غیبت، تهمت و بدزبانی از مهم‌ترین این عوامل است.

وی با بیان این که امربه معروف و نهی از منکر در صورتی تأثیر دارد که آمرین معروف و ناهین منکر چهره های خودساخته ای باشند، اظهار داشت: مرحله دوم مسئله خانواده است که اگر می خواهیم آمرین به معروف در جامعه  باشند، باید رفتار خانواده نمونه باشد، اخلاق و تربیت  نمونه باشد آنچنان که باید رعایت شود، در خانواده قصه نماز چه وضعی دارد، همان طور که پیامبر هیچ چیز را بر نماز ترجیح نمی دادند و مسئله نماز صبح از مسائلی است که باید به صورت شایسته و بایسته در خانواده به آن پرداخته شود.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که عفاف و حجاب تنها مسئله درخانواده ها نیست، افزود: بلکه پرداختن به قرآن، توجه به آیات قرآن کریم، آنچه اهل بیت (علیهم السلام) از ما خواستند، که اگر می خواهید خانواده و فرزندان روحیه امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند حداقل ۵۰ آیه از قرآن کریم در روز بخوانند، به مرور بر روی اخلاق و تمام ذهن افراد خانواده تأثیر خواهد گذاشت.

وی در ادامه به تبیین اهمیت مسئله حجاب در جامعه اسلامی پرداخت و گفت: باید تلاش کرد آنچه که معروف است معروف بماند و آنچه که منکراست منکر بماند چرا که مسئله بد حجابی منکر است، همچنین کسانی که موضع ضد نظام  دارند و بدگویی علیه نظام می کنند این رفتار هم منکر است.

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که یک سویه نگری بیشترین ضربه را  به اسلام زده است، تصریح کرد: برخی فقط زهد اسلام را دیدند یک طرفه معنی کردند سامان دهی را ندیدند، بنابر این کسانی که برای ضربه زدن به نظام کار می کنند آنها نیز کار منکر انجام می دهند حتی اگر به ظاهر افراد زاهدی باشند باید ناهین منکر به آنها تذکر دهند.

 امام جمعه موقت تهران شناخت ابعاد واقعی معروف ها و منکرات را از مولفه های مهم اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر دانست و اظهار داشت: فتنه ۸۸ از همان فتنه های گمراه کننده بود، فساد سه هزار میلیارد دلاری، ریشه در عدم تعمیق مبانی اعتقادی و باورهای دینی است و از فتنه های بزرگ  دشمنان اسلام، کم رنگ جلوه دادن امر به معروف و نهی از منکر است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر نباید منکر را یک بعدی نگریست و تمام ابعاد واقعی منکرات باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: افرادی که قصد انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر را دارند باید در وهله نخست این فریضه را از خود و خانواده و بستگانشان شروع کنند و بعد دغدغه انجام آن را در جامعه داشته باشند.

آیت الله خاتمی گفت: نظام جمهوری اسلامی طی ۳۴ سال گذشته با فتنه ها و ترفندهای مختلف روبرو شده و برخی از این فتنه ها مانند فتنه کمونیست ها،‌جریان ملی مذهبی و منافقین بعد از مدت کوتاهی شناخته و با آن مقابله شد ولی برخی فتنه ها همانند فتنه آقای منتظری و فتنه بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ به صورت یک جریان ادامه یافت.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: با وجود آن که رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۸۸ تاکنون بیش از ۳۰۰ مرتبه از واژه فتنه برای این جریان استفاده کردند ولی برخی افراد هنوز هم آن را به عنوان فتنه قبول ندارند.

آیت الله خاتمی در ادامه به بررسی دغدغه های امام (ره)درباره فریضه امر به معروف و نهی از منکر  در جامعه پرداخت و گفت: امام خمینی (ره) در تحریر الوسیله  سخنی دارند که خیلی هشدار دهنده است و آن این که نباید آمرین معروف و ناهین منکر خودشان را بی عیب بدانند و قبل از این که دغدغه گسترش امربه معروف و نهی از منکر در جامعه داشته باشند باید این سوال را از خودشان بپرسند که چقدر آراسته به این فضایل هستند؟






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 4