امتیازات شیعه نسبت به دیگر مذاهب

IMAGE634950696518281250


  حضرت ایت الله مکارم شیرازی با اشاره به امتیازات تشیع نسبت به سایر مذاهب، تاکید کردند: شیعه به عقلانیت و عمل به حدیث ثقلین افتخار می کند.

 این مرجع تقلید، عصر امروز در آیین افتتاحیه ششمین دوره آموزش تخصصی شیعه‌شناسی که در مدرسه امیرالمومنین‌(ع) برگزار شد، عمل نمودن به حدیث ثقلین را از بزرگترین افتخارات شیعه دانستند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، حدیث ثقلین را حدیثی متواتر یا قریب به متواتر دانسته و گفتند: این حدیث در همه کتاب‌های شیعه و سنی آمده است که بر اساس آن پیامبر‌(ص) کتاب‌الله و عترتشان را به عنوان یادگارانی پس از خود معرفی می‌کنند که هر کس به آنها تمسک جوید، هیچ گاه گمراه نخواهد شد.

معظم له با بیان این‌که خداوند بر اساس این افتخار که در اختیار شیعه است، افتخارات دیگری را نیز نصیب ما نموده است، افزودند: عقلانیت از دیگر افتخارات و امتیازات شیعه است، در حالی که برخی، قائل به عقلانیت در احکام دینی و تعالیم اسلامی نیستند.

این مرجع تقلید ادامه دادند: بیش از هفتاد آیه درباره عقلانیت و تفکر در قرآن وجود دارد؛ به گونه‌ای که استدلال‌های قرآنی نیز در مسایل چون توحید، عدل، معاد و … استدلال‌هایی عقلانی می‌باشد؛ چطور می‌شود وقتی که قرآن مسیر عقل را دنبال می‌کند، گروهی قائل به حجیت عقلانیت نیستند.

حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی، قائل به بین‌الامرین بودن را از دیگر امتیازات شیعه معرفی کرده و یادآور شدند: شیعه بر خلاف گروهی که قائل به جبر و واگذاری مطلق هستند، بین‌الامرین را دنبال می‌کند.

ایشان، تبعیت احکام از مصالح و مفاسد را از دیگر امتیازات شیعه دانسته و گفتند: در قرآن برای اعمال از جمله نماز، روزه، حدود، قصاص و … مصالحی مطرح شده است که این مسئله در روایات معصومین(ع) نیز فراوان دیده می‌شود و مصالح عوامل الهی و مفاسد ناهی خداوند در مکتب اهل‌بیت‌(ع) مورد تاکید است.

معظم له، باز بودن باب اجتهاد را از دیگر امتیازات شیعه برشمردند و اظهار داشتند: دیگران باب اجتهاد را بسته‌اند و منحصر به چهار مذهب شده‌اند، در حالی که در مکتب تشیع باب اجتهاد وجود دارد که بر اساس آن در مسایل مستحدثه می‌توان احکام الهی را استنباط کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه خطاب به دانش پژوهان شیعه‌شناسی گفتند: شیعه‌شناسی به معنی آشنایی با مذهب اهل‌بیت‌(ع) و اسلام ناب و گسترش آن است؛ باید در این راه مجاهدت کنید و قدردان این که در چنین مسیری قرار گرفته‌اید، باشید.

این مرجع تقلید با اشاره به دروغ‌ها، تهمت‌ها و مسایل بی‌اساس علیه شیعه، تاکید کردند: باید با وجود این همه دروغ‌ و تهمت‌ علیه شیعه، باید تلاش کنیم تا آفتاب را از زیر ابرها بیرون آوریم.

معظم له در پایان خاطرنشان کردند: باید بدانیم که دنیای امروز تشنه مذهبی آسمانی است و مطمئن باشیم که این مذهب شیعه است، چرا که دنیا عقلانیت را دنبال می‌کند و مذهب تشیع دینی بر پایه عقلانیت است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 10