آیتالله علمالهدی: سکولاریسم بزرگترین ضربه را به پیکر علم وارد کرد
امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه امام راحل با نامگذاری روز وحدت حوزه و دانشگاه به دنبال از بین بردن نظام سکولار بودند، گفت: سکولاریسم بزرگترین ضربهای بود که در نظام آموزش به پیکر علم و دانش در جوامع اسلامی وارد شد.
آیتالله سیداحمد علمالهدی در همایش نقش بسیج دانشجویی و طلاب در تحقق آرمانهای امام(ره) با اشاره به مفهوم حوزه و دانشگاه اظهار داشت: قبل از بیان مفهوم وحدت بین این دو نهاد یعنی حوزه و دانشگاه باید به سابقه آن پرداخت.
امام جمعه مشهد با تشریح سابقه این پیوند و اتحاد گفت: سابقه این موضوع به قبل از پیروزی انقلاب برمیگردد یعنی زمانی که امام در پاریس اقامت داشتند و در جریان یک مراسم در دانشگاه تهران، تعدادی از علما و دانشجویان با ابتکار شهید مفتح، تجمع کرده و شعار دانشجو، طلبه پیوندتان مبارک را سردادند.
عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ با اشاره به نامگذاری روز وحدت حوزه و دانشگاه توسط امام راحل تصریح کرد: این اقدام نیازمند نگاه و دیدی عمیق بود که شاید از منظر امام، مقصود این کار جبران خسارت گذشته یا تحقق جریان آینده باشد.
وی با اشاره به اتحاد کنونی دانشگاه و حوزه گفت: دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه رضوی و دانشگاه مفید نمونه بارز پیوند دانشگاه و حوزه است.
علمالهدی با اشاره به این نکته که حضرت امام در راستای تحول و انقلاب در علم، مسئله وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند، افزود: در جوامع دینی نظیر جامعه ما، همواره دین خاستگاه علوم به ویژه علوم تجربی بوده به نحوی که مدارس و حوزههای علمیه، تنها کانون آموزش فقه و اصول نبوده بلکه بسیاری از نخبگان تاریخ ایران در بستر حوزههای علمیه رشد و نمو پیدا کردهاند.
امام جمعه مشهد افزود: ظهور پدیدهای به نام سکولاریسم بزرگترین خسارت و ضربهای بود که در عرصه آموزش به پیکر علم و دانش در جوامع اسلامی وارد شد به نحوی که تعلیمات و آموزههای سکولار به تدریج زیر پای علوم اسلامی را خالی کرد.
به گفته وی، ورود این اندیشهها به کشور از دوران صفویه آغاز شد و در دوره قاجار و پهلوی به اوج خود رسید که علت آن پیدایش مدرنیته و رنسانس علمی در غرب بود.
امام جمعه مشهد در ادامه یادآور شد: با تولد مدرنیسم و رنسانس در اروپا، تقابلی شدید بین علم و دین کلید خورد و بدتر آنکه همین القائات غلط در دوره قاجار وارد کشور شد به نحوی که رشد علمی اروپا را در سقوط و کنار گذاشتن دین تعبیر میکردند.
عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ با اشاره به اینکه نخبگان و بزرگان دربار هم از این آفت در امان نماندند، یادآور شد: با این تفکرات، مقابله با دین در حوزه علم شکل گرفت به نحوی که در تأسیس و راهاندازی مدرسه دارالفنون، مانع از ورود و تدریس علوم دینی شدند و دین را عامل عقبماندگی علمی اعلام کردند.
امام جمعه مشهد در ادامه افزود: تقابل دین و علم در دوره رضاخان به گونهای شدت یافت که حتی تأسیس دانشگاه را با هدف تقابل با حوزه علمیه انجام دادند تا با ایجاد جریانات غیردینی و ضددینی، مانع از ظهور مظاهر دین در دانشگاه شوند.
به گفته وی، امام راحل با نامگذاری روز وحدت حوزه و دانشگاه به دنبال از بین بردن نظام سکولار بودند، در واقع نقطه کمال این وحدت و یکپارچگی این است که خاستگاه تمام علوم تجربی و عقلانی، دین و آموزههای دینی باشد.
اخبار مرتبط
محورهای پژوهشی و تبلیغى ماه جمادی الثانی
مناسبت ها: سوم جمادی الثانی؛ شهادت حضرت زهرا علیها السلام حضرت زهرا علیها السلامبیشتر بخوانید
محورهای پژوهشی و تبلیغى ماه صفر
مناسبت ها: اول صفر ۱- جنگ صفین: جایگاه جهاد در اسلام دسته بندی مخالفین حکومتبیشتر بخوانید