تبیین معارف ناب مهدویت از سوی نخبگان فرهنگی بر اساس قرآن

%d8%aa%d8%a8%db%8c%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%b9%d8%a7%d8%b1%d9%81-%d9%86%d8%a7%d8%a8-%d9%85%d9%87%d8%af%d9%88%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d8%b2-%d8%b3%d9%88%db%8c-%d9%86%d8%ae%d8%a8%da%af%d8%a7%d9%86-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%db%8c-%d8%a8%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d8%b3-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86

رسالت توجه به مباحث معرفت‌افزایی و معارف ناب مهدویت بر اساس آیات و روایات بر‌عهده حوزه، دانشگاه و نخبگان فرهنگی است، همچنین رسانه‌ها نیز می‌توانند نقش مؤثری را در انتقال معارف مهدوی، شور و نشاط جشن‌های این ایام ایفا کنند.حجت‌الاسلام سیدجعفر موسوی‌نسب، مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) خراسان رضوی، در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) که فرمودند: «کسی‌که در دوران غیبت ولی عصر(عج) بر دوستی ما اهل بیت(ع) ثابت قدم باشد، خداوند در دوران غیبت و آخرالزمان(عج) اجر هزار شهید مانند شهدای بدر و احد را به اهدا می‌کند»، ادامه داد: در آستانه میلاد امامی قرار داریم که تفسیر صدها آیه در قرآن کریم به شخصیت ایشان و معارف مهدویت باز‌می‌گردد، همچنین صدها حدیث در مورد صفات یاران و ویژگی‌های دوران حکومت امام مهدی(عج) بیان شده است.

موسوی‌نسب ابراز کرد: امام مهدی(عج) شخصیتی است که پیامبر اکرم(ص) در مورد ایشان فرمودند: «پدر و مادرم به فدای او باد» و امام صادق(ع) در ضمن روایتی می‌فرمایند: «اگر او را درک می‌کردم تمام عمر خادم او می‌شدم»، همچنین عالم آل محمد، امام رضا(ع) نیز با شنیدن نام این بزرگوار تمام قامت بلند شده و دست به سر می‌گذاشتند.

وی با بیان اینکه مهدویت برای همه ابعاد زندگی بشر نسخه و راه نجات دارد، عنوان کرد: امام مهدی(عج) عصاره همه انبیا‌ و اوصیا‌ الهی هستند به‌گونه‌ای که همه کتب آسمانی بشارت آمدن چنین منجی را داده‌اند.

جهان تشنه معارف ناب مهدویت است

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) خراسان رضوی با بیان اینکه امروز جهان تشنه معارف ناب مهدویت است، ادامه داد: تنها راه نجات بشریت در عصر حاضر بهره‌مندی از معارف ناب مهدویت است.

وی اضافه کرد: مردم خراسان در طول تاریخ و از روزگاران گذشته اعیاد شعبانیه را به شکل بی‌نظیر گرامی می‌داشتند و امروز هم رفتار نیک مردم این دیار در برگزاری جشن‌های نیمه شعبان ادامه دارد.

موسوی‌نسب اضافه کرد: از همین رو ضرورت دارد تا محتوای لازم در زمینه معارف مهدویت در ضمن این جشن و شور به مخاطبان مشتاق انتقال یابد تا ارادت و سرسپردگی به امامت و ولایت و تجدید عهد و پیمان با امام مهدی(عج) و نائب ایشان که هدف برگزاری چنین جشن‌هایی است، محقق شود.

وی‌ ایام شعبان و دهه مهدویت را فرصتی ناب برای افزایش معرفت بر اساس آیات و روایات نسبت به امام حی و حاضر دانست و ابراز کرد: حوزه، دانشگاه و نخبگان فرهنگی رسالت توجه به مباحث معرفت‌افزایی و معارف ناب مهدویت بر اساس آیات و روایات در این اجتماعات را بر‌عهده دارند، همچنین رسانه‌های مختلف می‌توانند نقش مؤثری را در انتقال معارف مهدوی، شور و نشاط جشن‌های این ایام ایفا کنند.

لزوم توجه ویژه به مناطق محروم برای برزگاری جشن‌های نیمه شعبان

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) خراسان رضوی افزود: برخی نهادها با کمک مردم اقدام به برپایی جشن‌های نیمه شعبان می‌کنند که ضروری است این گونه کمک‌ها به شکل یکسان در همه مناطق مورد استفاده قرار گیرد، همچنین به مناطق محروم و حاشیه شهر هم توجه خاص شود و ارائه محتوای مناسب، به‌موقع صورت گیرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در برخی نهادها کسانی متولی امر مهدویت شدند که خود در زمینه معارف مهدویت اطلاعاتی ندارند، اظهار کرد: سرمایه‌های مردم که در این زمینه هزینه می‌شود باید با مدیریت و نظارت متخصصان صورت گرفته و رسانه‌ها نیز نوع فعالیت این مراکز را رصد و آسیب‌شناسی کنند تا شاهد بهبود عملکرد در این حوزه برای سال‌های آتی باشیم.

موسوی‌نسب با اشاره به برنامه‌های بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) خراسان رضوی ابراز کرد: این مرکز در ایام شعبان و دهه مهدویت سال جاری اقدام به اعزام ۳۰۰ کارشناس مهدوی بانو و آقا به سراسر استان خراسان رضوی کرده است که از این تعداد حدود ۱۰۰ نفر در سطح محافل و جلسات مشهد به فعالیت و تبلیغ معارف مهدوی می‌پردازند.

وی افزود: این کارشناسان طلابی هستند که دوره‌های معارف مهدویت را در این مرکز گذرانده و برای انتقال معارف ناب مهدویت به جشن‌های مردمی سطح استان که در پایگاه‌های بسیج، پارک‌ها، مساجد و مناطق محروم برگزار می‌شود، اعزام شده‌اند.

تربیت ۱۰۰۰ مربی معارف مهدویت در بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) خراسان رضوی

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) خراسان رضوی با بیان اینکه این مرکز تخصصی تاکنون بیش از ۱۰۰۰ مربی معارف مهدویت تربیت کرده است، گفت: از این تعداد ۳۰۰ نفر در ایام ماه شعبان جهت فعالیت‌های تبلیغی به مناطق مختلف اعزام می‌شوند و ۶۰۰ نفر نیز از فعالان مساجد، ائمه جماعات و یا بانوان مبلغی هستند که با جلسات مختلف ارتباط دارند.

وی با بیان اینکه سازمان و دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در این ایام به اعزام کارشناسان آشنا با معارف مهدویت خواهند پرداخت، ادامه داد: کارشناسان مهدویت در ایام دهه مهدویت و در برخی مراکز تا پایان ماه شعبان به فعالیت‌های تبلیغی مهدوی می‌پردازند.

موسوی‌نسب از طراحی، چاپ و توزیع ۱۶ هزار بسته فرهنگی شامل پوستر مهدوی و کارت، همراه با مسابقه در استان خراسان رضوی به ویژه مناطق محروم خبر داد و عنوان کرد: این بسته‌های در قالب هدیه تقدیم مراکز و مکان‌های برگزاری جشن‌های مردمی و مساجد شده است.

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) خراسان رضوی با اشاره به توزیع بخشی از این ۱۶ هزار بسته فرهنگی و پذیرایی آماده شده توسط این مرکز در جمع اجتماع بزرگ منتظران، ادامه داد: همچنین در این روز حدود ۵ هزار بسته فرهنگی ویژه این ایام آماده شده است که میان منتظران توزیع می‌شود.

پخش ده هزار بسته فرهنگی با موضوعات مختلف مهدوی در سطح استان

وی با اشاره به اهدا و پخش ده هزار بسته فرهنگی با موضوعات مختلف مهدوی در سطح استان توسط این مرکز، ابراز کرد: علاوه بر این با کمک مرکز تخصصی مهدویت خراسان رضوی، ۵۰۰ نمایشگاه کتاب مهدوی و محصولات فرهنگی جهت عرضه و فروش به مخاطبان علاقه‌مند در سطح جلسات مذهبی، حسینه‌ها و مساجد با تخفیف ۲۰ تا ۴۰ درصد در نظر گرفته شده است.

موسوی‌نسب همچنین از اهدای دو هزار مجله «امان» ویژه جوانان، «ملیکا» ویژه نوجوانان و «ماهک» ویژه کودکان در مناطق محروم استان خبر داد و افزود: این محصولات جهت آشنایی کودکان، نوجوانان و جوانان با معارف مهدویت صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای افغانستان، پاکستان و هندوستان نیز از کارشناسان خبره در مباحث معارف مهدویت استفاده شده است، ادامه داد: جمعی از طلاب جامعهالمطصفی(ص) العالمیه مشهد که بومی این مناطق هستند و دوره‌های معارف مهدویت را گذرانده‌اند، جهت تبلیغ در این ایام در شهرهایی همچون هرات، کابل و کشورهای پاکستان و هندوستان به فعالیت‌های تبلیغی می‌پردازند که برنامه‌ریزی این امر توسط مرکز مهدویت صورت گرفته و ارسال بسته‌های فرهنگی نیز انجام می‌شود.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) خراسان رضوی ابراز کرد: همچنین هزار «پک خانواده» برای استفاده در این ایام آماده شده است که محتوای آن شامل چهار کتاب به ترتیب ویژه پدر، مادر، نوجوان و کودک خانواده می‌شود و در نمایشگاه‌های کتاب عرضه شده است.

وی با اشاره به توزیع ۴ هزار پوستر مهدوی در روز نیمه شعبان در میان اجتماع عظیم منتظران مهدوی، ابراز کرد: برنامه اجتماع عظیم منتظران ساعت ۹:۳۰ صبح روز جمعه ۲۲ خردا مصادف با نیمه شعبان از عرصه میدان شهدا آغاز می‌شود و در ادامه شرکت‌کنندگان در این اجتماع جهت برپایی نماز جمعه به سمت حرم مطهر رضوی حرکت می‌کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 9 =