تقبیح فعالیت‌های تکفیرها از سوی خطبای مسجدالحرام و مسجدالنبی

13521_146

خطیب حرم مطهر نبوی(ص) در خطبه های نماز جمعه از اخلاق و کارهایی که به تقوا ضربه می زند، سخن گفت، خطیب مسجدالحرام هم از کشتار مسلمانان توسط افراد به ظاهر مسلمان(تکفیری) انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از پایگاه مسجدالحرام و مسجدالنبی، صالح آل طالب خطیب مسجدالحرام در خطبه‌های نماز جمعه حرم شریف مکی اعلام کرد: در چنین روزهایی در رمضان هزار و چهارصد و ۳۳ سال پیش، غزوه بزرگ بدر رخ داد که خداوند آن را یوم الفرقان نامیده و اولین رویارویی نظامی در اسلام بود، از آن زمان اصول جنگی شکل گرفت که در اصول امت‌های سابق وجود نداشت.

وی افزود: ماه رمضان ماه خاطرات و فتوحات و پیروزی‌هاست و این خاطرات را مرور می‌کنیم در حالی که امت اسلام با رنجها و جراحتهای زیادی روبرو است.

وی در اشاره به گروههای تکفیری که افکار مخالف خود را تکفیر می‌کنند و ریختن خون کسانی که از نظر فکری با آنها همسو نباشند، مباح دانسته و آن را عاملی برای رفتن به بهشت می‌دانند، گفت: امروز مسلمانان بیش از هر زمانی سلاح به دست گرفته، اما علیه یکدیگر استفاده می‌کنند، روزه دار، روزه دار را می‌کشد.

خطیب مسجدالحرام افزود: این افراد (تکفیریها) نمازگزاران با هم می‌جنگند و هر کس می‌خواهد با ریختن خون دیگری به بهشت رود، یک صحنه هرج و مرج را شاهد هستیم که مملو از شکست و ناکامی است.

آل طالب اظهار داشت: سالروز نبرد بدر و اخلاق مسلمانان در جنگهایشان را در حالی یادآوری می‌کنیم که بسیاری از سرزمینهای مسلمانان درگیر جنگ و درگیری است، در دستان بسیاری از آنها سلاح وجود دارد، با وجودی که بخشهایی از سرزمینشان اشغال شده (ازسوی صهیونیستها)، اما سلاح را به سوی برادران خود نشانه گرفته و معنای آزادی نزد برخی از این افراد (به ظاهر مسلمان)، غصب اراضی برادران مسلمان خود است که مساجد و خانه‌ها و بازارهای آنهاست.

وی درباره تکفیریها گفت: کشتار نزد بسیاری از این افراد (تکفیریها)، به یک تفریح و سرگرمی تبدیل شده است و نوامیس مسلمانان را هتک حرمت می‌کنند و آن را به نام خدا و شرعش مباح می‌شمارند، اینها کسانی هستند که به دین به گونه ای خدشه وارد کرده اند که دشمنان از این کار با وجود ارتشهای وحشی ناتوان بودند، سازمان اطلاعاتی دشمن این افراد را به بازی گرفته و بر عقل و فکر آنها مسلط شده و آنها را شیاطینی در هیبت و شکل شیوخ قرار داده که نه بر اساس جهل خود بلکه به عمد و برای گمراه کردن مسلمانان، فتوا صادر می‌کنند.

شیخ حسین بن عبدالعزیز خطیب حرم مطهر نبوی (ص) در خطبه‌های نماز جمعه مدینه منوره از حسن خلق و اهمیت آن در تهذیب افراد و امنیت جوامع اسلامی سخن گفت و از مردم خواست از بدرفتاری و بیان الفاظ زشت درتعامل با یکدیگر دوری کنند.

وی درباره اخلاق و رفتار حسنه به بیان احادیث و روایاتی پرداخت و گفت: اسلام منظومه و مجموعه بزرگی است که احکامش برای سعادت بشر و اصلاح آن کافی است.

وی افزود: از مهمترین عناصر و مضامین تقوا، رفتار حسنه با مردم، بیان سخنان نیکو و خوش خلقی است و تعرض به اخلاق و بدرفتاری با مردم، بر خلاف تقواست.

بن عبدالعزیز با اشاره به ماه رمضان و فریضه روزه به اهمیت آن در اصلاح فرد و جامعه به ویژه از نظر اخلاقی اشاره کرد و گفت: مسلمانان باید از روزه، حسن اخلاق و محاسن رفتاری را یاد بگیرند تا اجر و پاداش بیشتری ببرند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 10