ماندگاری کربلا نتیجه تلاش‌های امام سجاد است

آیت الله علم الهدی با بیان این که امام سجاد(ع) رهبر انقلاب ساز کربلا در دل شیعه است، ماندگاری حادثه عاشورا را نتیجه تلاش‌های ایشان ذکر کرد.

آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، ظهر امروز در مراسم عزاداری و سوگواری سیدالساجدین(ع) در حرم مطهر رضوی با تبیین شخصیت امام سجاد(ع) اظهار داشت: مجرای اراده و مشیت الهی در عرصه های زندگانی بشر در یک مجرای طبیعی، طبق محاسبۀ انسان ها نیست بلکه خداوند در مقام اجرای هدایت انسان ها، که هدف اصلی انبیا و اولیا است، هدایت و مشیت خودش را در یک مجرای غیر عادی و غیر قابل محاسبه قرار می دهد.

وی تصریح کرد: جریان هدایت انسان ها در اراده و مشیت خداوند در یک وضع قابل ارزیابی قرار نمی گیرد؛ نه تنها در ابتدای عمل و حرکت حتی بعد از گذشت جریان هم عوامل و علل اصلی مطلب برای افراد قابل محاسبه نیستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: با گذشت هزار و ۴۰۰ سال از نهضت عاشورا و دوران ائمه (ع) در عین حال هنوز نقشی که طبق اراده خدا در هدایت انسان از سوی معصومان(ع) اجرا شده است، برای بشر قابل درک و تحلیل نیست.

وی ابراز کرد: نگاه ظاهری ما به سیره ائمه اطهار(ع) باعث می شود تا آن‌طور که باید و شاید نتوانیم نقش آفرینی آن ها را به طور کامل در ارشاد و هدایت انسان ها ارزیابی کنیم و تحلیل دقیقی نسبت به آن ها داشته باشیم.

آیت الله علم الهدی با بیان این‌که نقش این امام در عاشورا دشوار و دوران ستم دیدگی ایشان بسیار بود، افزود: امام سجاد(ع) از دیدگاه ظاهر بینی انسان به عنوان امامی مظلوم مطرح می شود زیرا زندگی ۴۰ سالۀ ایشان پس از آن حادثه در یک گوشه عزلت و با جدا شدن از تمام مسائل سیاسی و اجتماعی و جدای از اجرای رسالت امامت سپری شد.

امام جمعه مشهد ابراز کرد: طبق این تحلیل امام سجاد(ع) به عنوان یک امام زاهد و اهل عبادت در گوشه انزوا شناسانده و تحلیل می شود و  متاسفانه پس از گذشت هزار و ۴۰۰ سال هنوز مردم به فرزندان‌شان می‌آموزند که امام چهارم، امام سجاد(ع) بیمار است.

در واقع ۴۰ سال رشادت و قهرمانی امام سجاد(ع) در جهت زنده ماندن عاشورا به واسطه یک بیماری مقطعی و مصلحتی برای دوام امامت نادیده گرفته می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد:  این بد آموزی ها در عرصه شناخت ائمه اطهار(ع) که بخشی از آن معلول این است که ما حتی بعد از گذشت زمان و تحقق ارشاد و هدایت ها و اجرا شدن شگردهای آسمانی حق هنوز هم به نقش آفرینی ائمه(ع) توجه نداریم.

نقش هدایت‌گری امام سجاد در تاریخ

وی با بیان این که امام زین العابدبن(ع) در عرصه ارشاد و هدایت نسل ها در طول تاریخ همان نقش امام مجتبی(ع) و امام حسین(ع) را ایفا کردند، تاکید کرد: کربلا دین را زنده کرد و عاشورا عامل بقای دین در دنیا شد، مظلومیت امام حسین(ع)، شهادت ایشان و یارانشان تدوام‌بخش دین بود و این واقعیتی روشن و پذیرفته شده از منظر مسلمانان تمام مذاهب است.

آیت الله علم الهدی با اشاره به هدایت‌گران کربلا گفت: کربلا سه رهبر داشت که یکی از آن ها امام حسین(ع) بود، یک رهبر زمینه ساز انقلاب، یک رهبر عملیاتی و اجرایی و یک رهبر نهادینه ساز انقلاب که کربلا را به عنوان یک جریان انقلابی و سازنده در دنیا تثبیت کرد.

امام جمعه مشهد عنوان کرد: رهبر زمینه ساز انقلاب امام مجتبی(ع) بود؛ روشی که ایشان ده سال در برابر انحراف فکری مردم انجام دادند زمینه انقلاب را فراهم کرد؛ در واقع مشکل اسلام معاویه نبود بلکه مردمی بودند که معاویه را سر کار آورده بودند، معاویه و شمر و یزید در همه زمان ها به خصوص در زمان حال هستنند؛ این افراد بی دین و کافر همیشه دنبال فرصتی برای به دست آوردن قدرت و تسلط بر مردم هستند و آن چیزی که باعث می شود این افراد به قدرت برسند مردم هستند.

تبدیل کربلا به انقلابی در عمق شیعه

وی تصریح کرد: رهبر اجرایی و عملیاتی کربلا امام حسین(ع) بود؛ ظاهر کربلا این بود که در یک جنگ نابرابر یک طرف شکست خورد؛ اما این حادثه باید در طول تاریخ سازنده باشد، طاغوت ها را شکست دهد، انقلاب ها را سرپا کند و این جا نوبت به رهبر سوم یعنی امام سجاد(ع) رسید، ایشان چهل سال روی این حادثه کار کرد تا کربلا به یک انقلاب در عمق (دل) شیعه تبدیل شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: پس از حادثه کربلا، اولین روزی که امام سجاد(ع) به دروازه مدینه رسیدند، بشیر را فرستاد تا مردم را با اشعار خود تحریک کند آنگاه در همان محل برای مردم ماجرای کربلا و تمام آن دقایق فجیع را که بنی امیه انجام دادند را بازگو کردند، به جز یک نفر هیچ کس اظهاری نکرد، آن یک نفر هم در یک جمله گفت ما شرمنده ایم که زنده بودیم و به شما ظلم شد و سپس مردم اشک هایشان را پاک کردند و به دنبال کار و کاسبی‌شان رفتند.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: این برخورد سرد و بی اعتنایی آن ها باعث شد تا امام سجاد(ع) تا دو سال بیرون از شهر مدینه خیمه زند و در آن جا زندگی کنند؛ پس خود حادثه کربلا تا آنجا اثری روی کسی نگذاشته بود، انقلابی صورت نگرفته و حرکتی رخ نداده بود.

وی با بیان این‌که مطلب که گفته می شود امام سجاد(ع) با دیدن آب گریه می کردند یک امر اتفاقی نبود؛ مگر ایشان پدرشان را فراموش کرده بودند که با دین آب یاد پدرشان بیفتند؟، ابراز کرد: ایشان ساعتی مانده به اذان در مغازه قصابی می رسیدند و بلند گریه می کردند، می گفتند شما گوسفند را آب می دهید و می کشید اما فرزند رسول الله(ص) را تشنه سر بریدند، آن گاه مردم جمع می شدند تا علت گریه امام سجاد(ع) در بازار را بدانند، سپس مردم هم گریه کردند و صدای گریه و ضجه از بازار بلند می شد، کاسبی ها تعطیل و مردم شهر همه در بازار جمع می شدند.

امام جمعه علم الهدی  در ادامه تبیین شخصیت امام سجاد(ع) عنوان کرد: ایشان این گونه فعالیت ها را نه یک بار بلکه چهل سال آن هم در مکان ها و زمان های مختلف از جمله در حج و مهمانی ها انجام می دادند و مردم همه جمع می شدند و آن مجلس به هم می ریخت.

وی با اشاره به این که رهبر نهادینه ساز انقلاب کربلا که این حادثه را به صورت یک انقلابِ انقلاب ساز در دل شیعه قرار داد امام سجاد(ع) بود، افزود: با این وجود امروز ایشان را به عنوان یک امام بایکوت شده که طول عمرشان تنها به دعا و مناجات پرداخته‌اند می شناسیم.

آیت الله علم الهدی تاکید کرد: ما نیز باید به فکر راهبردی که امام سجاد علیه السلام در انقلاب سازی کربلا داشتند و اتخاذ آن راهبرد در زندگی مان توجه کنیم زیرا امروز کربلا نتیجه چهل سال فعالیت امام سجاد(ع) است.






اخبار مرتبط

  • روحانیت نباید در مقابل مردم ژست حکومتی به خود بگیرد
  • مشکلات اقتصادی؛ نتیجه روی کارآمدن افراد نالایق
  • مسؤولان وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را مدیریت کنند
  • آیت‌الله مصباح الگویی برای جامعه طلبگی و دینی است
  • خواص بی بصیرت؛ قصه پر غصه دیروز و امروز
  • آیت الله یزدی از نیروهای پا به کار انقلاب بود
  • امام رضا دین را از نابودی و اسلام را از انحراف نجات دادند
  • لزوم الگوگیری مسلمانان از سیره رسول‌الله در مبارزه با مستکبران
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    + 3 = 6