محتوای سخنرانی های رزق حلال ۹و۱۰

حجت السلام علی بیاتی مدیر موسسه نسیم رحمت و عضو هیئت امناء اتاق فکرتبلیغ

حجت السلام علی بیاتی مدیر موسسه نسیم رحمت و عضو هیئت امناء اتاق فکرتبلیغ

محتوای سخنرانی های رزق حلال

سخنرانی نهم: لزوم تحصیل روزی

در باره تلاش و کوشش برای روزی  به اندازه ی سفارش شده که امام صادق (ع) به هشام صیداوی  فرمود:

         یَا هِشَامُ‏ إِنْ‏ رَأَیْتَ‏ الصَّفَّیْنِ‏ قَدِ الْتَقَیَا فَلَا تَدَعْ‏ طَلَبَ‏ الرِّزْقِ فِی ذَلِکَ الْیَوْم.      ‏

 اگر دیدی در صحنه ی سرد وصف شد با هم می جنگند. در آن روز هم دست از طلب روزی بر مدار.            کافی ج۵ ص۷۸

      شخصی به امام صادق (ع) عرض کرد: فردی در خانه نشسته و می گوید من بجای رفتن دنبال روزی نماز می خوانم روزه می گیرم و پروردگارم را عبادت می کنم رزقم به من می رسد. حضرت فرمود: این فرد جزء کسانی است که خدا حاجتشان را روا نمی کند.                                                                                                        وسائل الشیعه ۱۷

اگر دیدی در صحنه ی سرد وصف شد با هم می جنگند. در آن روز هم دست از طلب روزی بر مدار.

سوال   : پس آیه شریفه:     وما مِن دابَّه فِی الْاَرضِ اِلَّا عَلَی اللهِ رِزقِهَا           هود/ ۶   چه می گوید؟

جواب   :این آیه فقط در صدد بیان رزًاقیت خداوند می باشدوبس.

بایدعرض کنم :خدا برای هرکسی دوجورروزی قرارداده:(حدّ اقلی)و(حدّ اکثری) روزی حداقل راخدا برای همه تضمین نموده و هر کس طالب بیشتر از آن است باید تلاش و کوشش نماید.

البته ناگفته نماند: از روایات برمی آید انسان با حرص زیاد نمی تواند از سقف روزی خود پا فراتر بگذارد. به همین جهت سفارش شده حدّ اعتدال و میانه روی را رعایت کند زیرا حرص باعث فزونی روزی نمی شود.

    امام حسین (ع) به مردی فرمود: فلانی، در مورد رزق و روزی نه همچون فرد برنده در میدان کارزار رفتار کن و نه  بر مقدرات الهی  همچون کسی که تسلیم است رفتار کن. بلکه به دنبال روزی از روش  تعادل و میانه روی در طلب استفاده نما، که از مصادیق تقوی است و بدان تقوی مانع روزی نمی شود همچنان که حرص باعث زیادی نمی شود. براستی که رزق تقسیم شده است و اجل هر کسی مُهر و معین شده و حرص زدن وسیله ای برای افتادن در گناهان میشود.                       بحارالانوار ج ۱۰۳ ص ۲۷

البته بایدازخدافضلش رادرخواست نمود.

روایتی امام باقر(ع) با تمسک به آیه :  وَ اسْئَلوا اللّهَ مِنْ فَضْلِه‏  نساء/۳۲    فرمود :

هیچ کسی نیست جز اینکه خداوند عزوجل رزق حلالی را برای او مقدر گردانیده که به سلامتی به او می رسد و از سوی دیگر

 راه حرامی هم برای رسیدن به آن قرار داده پس اگر آن فرد رو به حرام آورد خداوند جلو راه حلال را بر او می بندد وفرمود:

       وَ عِنْدَ اللَّهِ‏ سِوَاهُمَا فَضْلٌ‏ کَثِیرٌ وَ هُوَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اسْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ‏.                  کافی ج‏۵ ص۸۰

        نزد خدا بجز این دو راه برای روزی فضل و زیادی بسیاری هم هست.

 

 

 سخنرانی  دهم: اهمیت ثروت و دارایی

اهمیت ثروت از جهت   دنیایی آن بر کسی پوشیده نیست:

امیر المؤمنین(ع) فرمود:    الْغِنَى فِی الْغُرْبَهِ وَطَنٌ‏ وَ الْفَقْرُ فِی‏ الْوَطَنِ‏ غُرْبَه.                                                  بحارالانوار ۶۹ صفحه ۴۶

             ثروتمند در هر کجا باشد گویا در وطنش هست و فقیر هر چند در وطن باشد گویا در غربت است.

  و ثروت از نظر دینی هم موثرو راهگشا معرفی شده است:

امام صادق (ع) به عمر بن حریث فرمود:     لَا تَدَعْ‏ طَلَبَ‏ الرِّزْقِ‏ مِنْ‏ حِلِّهِ‏ فَإِنَّهُ‏ عَوْنٌ‏ لَکَ‏ عَلَى‏ دِینِکَ.          بحار الانوار ج ۱۰۳ ص ۵

طلب روزی را از راه حلال ترک نکن که آن یاوری است برای دینت .

در روایت دیگر پیامبر(ص) فرمود:    نِعْمَ‏ الْعَوْنُ‏ عَلَى‏ تَقْوَى‏ اللَّهِ الْغِنَى.                                              وسائل الشیعه ج ۱۷ ص ۲۹

آری از منظر دین، ثروت است که باعث انجام واجباتی همچون: حج و خمس و زکات و اداء دین و نذر می شود. و باعث انجام مستجاتی همچون: حج و عمره و زیارت مشاهد مشرفه و صدقات و انفاقات .و ساخت بناهای خیر مثل: مسجد و حسینه و مدرسه دینی و … می شود.

درمقابل فقر و تهیدستی باعث ایجاد مشکلات و گرفتاریهای طاقت فرسا می شود:

   لقمان به فرزندش فرمود:     اعْلَمْ أَیْ بُنَیَّ إِنِّی قَدْ ذُقْتُ الصَّبِرَ وَ أَنْوَاعَ‏ الْمُرِّ فَلَمْ أَرَ أَمَرَّ مِنَ الْفَقْر.         بحار ۱۳ صفحه ۴۳۲

           فرزندم بدان من صبر و انواع تلخ آن را چشیده ام تلخ تر از فقر ندیدم.

بنابراین فقر در دنیا باعث خواری و در امر آخرت هم برای بسیاری افراد مشکل آفرین است. چنانکه بعضی را به خود فروشی و دین فروشی و سرقت و فروتنی در برابر ستمگران … می کشاند

 نتیجه : ثروت از نعمتهای خدادادی است که اگر از راهش بدست آید و در راه صحیح و درست مصرف شود، موجب سربلندی در دنیا و سعادت در آخرت است. ولی اگر از راه نادرست بدست آید و نابجا مصرف شود گرفتاری دنیا و آخرت را در پی دارد. چنانکه در سایر نعمات الهی اینگونه است ،غریزه شهوت و غضب وحب مال و اولاد…. بسیار خوب است ولی بد مصرف کردن آنها باعث خسارت می شود. لذا نکوهش ثروت درست نیست بلکه نعمتی است از طرف خدا،آثار شوم آن هم مال کم ظرفیتی ما انسانها است که باعث ابتلی به غروروخود برتربینی و غفلت از خدا و باعث عدم توجه به نیازمندان می شود.

    مرد ثروتمندی خدمت پیامبر (ص) بود فقیری آمد کنار او نشست ، فورا دامن لباسش را جمع کرد پیامبر (ص)فرمود: ترسیدی از فقر او به تو برسد ؟گفت :خیر فرمود: ترسیدی از ثروت تو به او برسد؟ گفت: خیر فرمود: چرا این رفتار را کردی؟ گفت: کارم زشت بود حاضرم برای جبران نیمی از ثروتم را به او بدهم پیامبر (ص)به فقیر گفت: چه می گویی؟ عرض کرد: نمی خواهم چون می ترسم مبتلی به غرور و نخوت شوم.                                بحار الانورج ۷۲  ص۱۳

از آنجا که نفس ثروت خوب است و با ثروت کارهای مثبت زیادی می توان  انجام داد پس اشکالی ندارد برای داشتن آن ،هم تلاش کنیم و هم دعا، چنانکه برای وسعت رزق دعاهاییهم از  ائمه معصومین (ع)به ما رسیده.

سؤال  : چگونه می توان روزی فراوان داشت؟

جواب: از آنجا که امور عالم روی علل و اسباب می گردد و آن ها هم بر دو گونه اند: مادی و معنوی.

مادی: مثل تأثیر آتش در سوختن اشیاء و معنوی: مثل تأثیر صله رحم در طول عمر

در مورد توسعه رزق هم همین دو علت تأثیر دارد. باید با هر دو مورد آشنا شویم و بکار ببندیم تا بهتر و سریعتر به هدف خود برسیم. بعضی راه های معنوی قابل درک نیست .ولی چون از طریق معصومین (ع)به ما رسیده، پس می پذیریم  چنانکه در همه دستورات دین این گونه رفتار می کنیم ،مثلا اگر درروایت آمده شانه کردن سر، در حال ایستاده موجب فقر می شود ما بااینکه علت آن را نمی فهمیم ولی چون به گفته معصوم (ع)اعتقاد داریم،تعبداً می پذیریم و عمل می کنیم چنانکه مطابق دستور خدا روزه ماه رمضان را بر خود واجب ولی روزه عید فطر را بر خود حرام می کنیم ولو نمی فهمیم چگونه با فاصله یک روز ،روز قبل واجب ولی روز بعد حرام است؟






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 13