امام زمان از دیدگاه مذاهب اسلامی و سایر ادیان(۲)

نظرات عالمان اهل سنت در مورد امام زمان (عج)

اهل تسنن نیز به وجود امام زمان(عج) معتقدند .

در مورد ولادت حضرت روایات قوی و صحیحی وجود دارد که حدود ۱۰۷ روایت از پیامبر(ص) نقل شده است و بیش از چهل نفر از علمای اهل سنت به ولادت امام زمان (عج) اعتراف کرده‌اند بیش از چهل نفر از علمای اهل سنت به ولادت امام زمان (عج) اعتراف کرده‌اند: از جمله علامه شمس‏الدین قاضى ابن خلکان شافعى. (وفیات الاعیان جلد۴ ص ۱۷۶). ابن اثیر جزرى (الکامل فى التاریخ جلد۴ ص ۴۵۴) .محیى الدین عربى (فتوحات مکیه باب۳۱۶). شیخ سلیمان قندوزى حنفى (ینابیع الموده جلد۳ ص ۳۰۶). ابن خلدون (تاریخ ابن خلدون جلد۳ ص ۳۶۱) .جلال الدین بلخى رومى (به نقل از ینابیع الموده جلد۳، ص ۳۵۰) .فخر رازى شافعى (الشجره المبارکه فى انساب الطالبیه ص ۷۸و۷۹) .شیخ عبداللَّه بن محمّد شبراوى مصرى شافعى (الاتحاف بحبّ الاشراف ص ۱۷۹).

مثلاً ابن عباس از رسول خدا صلى الله علیه وآله نقل کرده که فرمود: خداوند تبارک و تعالى توجّهى بر زمین کرد و مرا انتخاب نمود و من را نبى قرار داد سپس بار دوم توجهى کرد و على را از روى زمین انتخاب نمود و او را امام قرار داد و مرا امر نمود که او را برادر و ولىّ و وصىّ و خلیفه و وزیر خود قرار دهم، پس على از من و من از على‌ام، او شوهر دختر من و پدر دو نوه‌ام حسن و حسین است. آگاه باشید که خداوند تبارک و تعالى من و آنان را حجت‌هایى بر بندگانش قرار داده است. و از صلب حسین امامانى قرار داد که به امر من قیام کرده و وصیت مرا حفظ خواهند نمود. نهمین از آنها قائم اهل بیت من و مهدى امّت من است. شبیه‌ترین مردم به من در شمایل و اقوال و افعال است. بعد از غیبت طولانى و حیرت گمراه کننده ظهور مى‌کند.
و نیز خواجه کلان حنفی در باب ۷۹ ینابیع الموده از فصل الخطاب خواجه سید محمد پارسا که از اکابر علمای عامه است نقل میکند که گوید از امامان اهل بیت طهارت ابو محمد امام حسن عسکری (علیه السلام) میباشد که متولد گردیده در سال ۲۳۱ روز جمعه ششم ربیع الاوب و بعد از پدر بزرگوارش شش سال زندگانی نمود و در پهلوی پدرش دفن گردیده آنگاه نوشت؛((و لم یخلف ولدا غیرأبی القاسم محمد المنتظر المسمی بالقائم و الحجه والمهدی و صاحب الزمان و خاتم الأئمه الاثنا عشر عند الامامیه و کان مولد المنتظر لیله النصف من شعبان سنه خمس و خمسین و مأتین امه ام ولد یقال لها نرجس توفی أبوه و هو ابن خمس سنین فاختفی الی الان=برای آنحضرت(یعنی امام حسن عسکری) فرزندی نماند مگر ابوالقاسم محمد منتظر نامیده شده بقائم و حجه و مهدی و صاحب الزمان و خاتم امامان دوازده گانه نزد امامیه و مولد آن امام منتظر نیمه شعبان سال دویست و پنجاه بوده است و مادرش ام ولد بود که او را نرجس میگفتند و در موقع وفات پدر بزرگوارش پنج ساله بوده و الی الان مخفی و پنهان میباشد))

و در آخر باب ۷۹ ینابیع الموده بعد از نقل اقوال اکابر علماء اهل سنت راجع بحضرت مهدی (علیه السلام) و ولادت آنحضرت چنین اظهار عقیده نموده : ((المعلوم المحقق عند الثقات ان ولاده القائم (علیه السلام) کانت لیله الخامس عشر من شعبان سنه خمس و خمسین و مائتین فی بلده سامراء عند القران الاصغر الذی کان فی القوس و هو رابع القران الاکبر الذی فی القوس و کان الطالع الدرجه الخامسه و العشرین من السرطان و زایجته المبارکه فی افق سامراء=معلوم و محقق است نزد ثقات اینکه ولادت قائم(ع) در شب پانزدهم شعبان سال دویست و پنجاه بوده است در سامراء نزد نزد قرآن کوچک آن چنانه ای که باشد در قوس و او چهارم قران بزرگ آنچنان ایست که در قوس و بوده است طلع او در درجه بیست و پنج از سرطان و زادگاه مبارکه او در سامراء بوده است))

حافظ ابن حجر مکی (از دانشمندان اهل سنت)در صوائق المحرقه بعد از شرح حالات حضرت عسکری امام یازدهم گوید؛((و لم یخلف غیر ولده(ابی القاسم محمد الحجه) و عمره عند وفات ابیه خمس سنین لکن اتاه الله (تبارک تعالی) فیها الحکمه و یسمی القائم المنتظر و غاب فلم أین ذهب=باقی نماده برای آن حضرت مگر فرزندش ابی القاسم محمد حجه و عمر آنحضرت در وقت وفات پدرش پنجساله بوده است لکن در همان طفولیت خداوند متعال اورا حکمت داده بود و نامیده شد بقائم منتظر آنحضرت غیبت نموده و پنهان شد و شناخته نشد بکجا رفت))

و دوباره از دانشمندان اهل سنت (شیخ سلیمان حنفی از باب ۷۱ تا باب ۸۶ را اختصاص داده است بحالات حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه- و نقل نموده است اقوال اکابر علماء خودشان را از هاشم بن سلیمان در کتاب المحجه- و علامه سمهودی در جواهر العقدین و ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه- و محمد بن ابراهیم در فرائد السمطین- و محمد الصبان المصری در اعاف الراغبین- و محمد بن طلحه در مطالب السئول- صلاح الدین صفدی در شرح الدائره- وابو نعیم در حلیه الاولیاء- و ابن صباغ در فصول المهمه- و گنجی شافعی در کتاب البیان- و خوارزمی در مناقب- و غیرهم از بسیاری از صحابه- و مخصوصا باب ۸۲ را اختصاص داده به کسانی که حضرت مهدی را در زمان حیات پدر بزرگوارش دیدند باین عنوان: ((فی البیان الامام ابومحمد الحسن العسکری اری ولده القائم المهدی لخواص موالیه و اعلمهم ان الامام من بعده ولده رضی الله عنهما=در بیان آنکه امام ابو محمد حسن العسکری نشان داد:فرزندش قائم مهدی را بخواص دوستانش و به آنها تعلیم نمود که امام بعد از او فرزندش مهدی میباشد.))

 از دانشمندان اهل سنت(شیخ سلیمان حمیونی در فرائد السمطین وشیخ سلیمان بلخی حنفی در باب ۷۷ ینابیع الموده از عبایه بن ربیع از جابر بن عبدالله انصاری) نقل مینمایند که رسول اکرم (ص) فرمود؛((انا سید النبین و علی سید الوصین وان اوصیای بعدی اثنا عشر اولهم علی و آخرهم القائم المهدی(ع)=من آقای انبیاء و علی آقای اوصیاء میباشد و بدرستی که اوصیاء من بعد از من دوازده نفرند اول آنها علی و آخر آنها قائم المهدی میاشد))

و نیز حموینی در فرائد از سعید بن جبیر از ابن عباس نقل میکند که رسول اکرم (ص) فرمود؛

((ان خلفای و اوصیای و حجج الله علی الخلق بعدی الاثنا عشر أولهم علی وآخرهم ولدی المهدی فینزل روح الله عیسی بن مریم فیصلی خلف المهدی و تشرق الارض بنور ربها و یبلغ سلطانه المشرق والمغرب=بدرستیکه خلفاء و اوصیاء من و حجتهای خدا بر خلق بعد از من دوازده نفرند اول ۀنها علی و آخر آنها فرزند من مهدی است پس نازل میگردد عیسی بن مریم روح الله پس نماز میگذارد عقب مهدی و روشن میکند (آن مهدی) زمین را بنور خدا و میرساند سلطنت اورا بمشرق و مغرب))

و در باب ۸۳ همان کتاب یازده خبر نقل میکند از کسانیکه در غیبت کبری خدمت آنحضرت رسیده اند که جهت حفظ اختصار از نقل آن اخبار صرف نظر میکنیم.

 اکثر علماء منصف اهل سنت با نقل اخبار بسیار اظهار عقیده و نظر هم نموده اند که مراد از حضرت مهدی ابی القاسم محمد فرزند برومند حضرت امام حسن عسکری میباشد.

و نیز شیخ صلاح الدین صفدی در شرح الدائره نوشته است ((ان المهدی الموعود هو الامام الثانی عشر من الائمه اولهم سیدنا علی و آخرهم المهدی رضی الله عنهم=بدرستیکه مهدی موعود او امام دوازدهم از ائمه ای میباشد که اول آنها علی و آخر آنها مهدی رضی الله عنهم است))

و ابوعبیده فقیه محمد بن یوسف گنجی شافعی در کتاب البیان فی اخبار صاحب الزمان در آخر باب ۲۰ نوشته است ((ان المهدی ولد الحسن العسکری فهو حی موجود باق منذغیبته الی الان و لا امتناع فی بقائه بدلیل بقاء عیسی و الحضر و الیاس علیهم السلام= بدرستی که مهدی فرزند حسن عسکری زنده و موجود و باقیست غیبت او الی الان و امتناعی ندارد بقای او بدلیل بقای عیسی و خضر و الیاس علیهم السلام))

مرحوم «شیخ نجم الدین عسکری» در جلد اول کتاب خویش [۱] نام چهل تن از علما و دانشمندان اهل سنت را آورده است که همگی آنان در کتابهای خویش با ایمان به روایات رسیده از پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم به ولادت حضرت مهدی علیه السلام اعتراف نموده اند.
آیت الله العظمی صافی نیز در کتاب خود، نام و نشان گروه دیگری از آنان را آورده اند که شمارشان از ۲۶ نفر می گذرد و همگی به ولادت امام عصر عج ، تصریح می کنند .

«محمد بن احمد مالکی» معروف به «ابن صباغ» نیز از علمای اهل سنت است و در کتاب خویش در باب دوازدهم می نویسد: «ابوالقاسم، محمد، حجت، فرزند حضرت حسن عسکری علیه السلام است. او در شهر سامرا و در نیمه شعبان ۲۵۵ هجری دیده به جهان گشود.» [۲] .
از دیگر علمای آنان «سبط ابن جوزی حنفی» است. او در کتاب خویش در مورد فرزندان حضرت عسکری علیه السلام در بخشی تحت عنوان «فصل فی ذکر الحجه المهدی» می نویسد: «او نام بلند آوازه اش محمد، فرزند حسن عسکری علیه السلام است و کنیه اش ابوالقاسم می باشد. او را: خلف الحجه، صاحب الزمان، القائم المنتظر نیز خوانده اند و آن حضرت آخرین امامان است…». [۳] .
عبدالوهاب شعرانی» عالم دیگر اهل سنت در کتاب خویش تحت عنوان، «نشانه های نزدیک شدن رستاخیز»، از جمله قیام و ظهور حضرت مهدی علیه السلام را می نویسد. آنگاه می افزاید: «امام مهدی علیه السلام از فرزندان امام عسکری علیه السلام است و در پانزدهم شعبان سال ۲۵۵ بدنیا آمده و او زنده و باقی است تا طبق روایات رسیده از پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم با حضرت عیسی علیه السلام که به هنگامه ظهور او از آسمانها فرود می آید، دیدار کند….» [۴] .
از علمای دیگر اهل سنت «عبدالله بن محمد مطیری شافعی» است. او در کتاب خویش پس از یادآوری نام بلندآوازه امامان معصوم علیه السلام تا حضرت عسکری می نویسد: «فرزند حضرت عسکری علیه السلام امام مهدی: دوازدهمین امامان است. نام او محمد و قائم است و به مهدی علیه السلام نیز شهرت دارد….»
عالم دیگر اهل سنت «حافظ محمد بن محمد حنفی نقشبندی» در کتاب خویش [۵] دراین رابطه می نویسد: «حضرت عسکری علیه السلام یازدهمین امام است و فرزند گرانمایه اش «محمد» نزد یاران و دوستان راستین خاندان وحی و رسالت مشخص و معلوم بود. او در سال ۲۵۵ هجری در پانزدهم شعبان دیده به جهان گشود.» [۶] .
این مطلب را از جمله بانوی بزرگ و مورد اعتماد «حکیمه» دختر امام جواد علیه السلام آورده است.
سلیمان قندوزی حنفی» از دیگر دانشمندان اسلامی است. او در کتاب خویش ضمن ترسیم ولادت حضرت مهدی علیه السلام از بانو حکیمه، دخت گرانقدر حضرت جواد علیه السلام به همان صورت که در کتابهای معتبر شیعه آمده است، می افزاید: «این روایت و این گزارش از دیدگاه علما و شخصیتهای مورد اعتماد اسلامی، محقق و مسلم است که ولادت «قائم آل محمد» پانزدهم شعبان به سال ۲۵۵ هجری رخ داد و آن حضرت در شهر تاریخی سامرا و در حیات پدرش دیده به جهان گشود.» [۷] .
شبلنجی شافعی» دانشمند دیگر اهل سنت در کتاب خویش در این مورد می نویسد: «رحلت حضرت عسکری علیه السلام روز جمعه هشتم ربیع الاول به سال ۲۶۰ هجری بود و از خود، فرزندی گرانمایه بر جای نهاد که نام او را محمد نهاده بود.» [۸] .
«ابن خلکان» در کتاب خود پیرامون امام عصر علیه السلام می نویسد: «ولادت آن گرانمایه، پانزدهم شعبان به سال ۲۵۵ هجری بود و هنگامی که پدرش جهان را بدورد گفت، آن حضرت پنج ساله بود و مادرش نرجس نام داشت….» [۹] .
مورخ بزرگ اهل سنت «ابی الوردی» در تاریخ خود [۱۰] آورده که «محمد، فرزند حضرت عسکری علیه السلام در سال ۲۵۵ هجری بدنیا آمد….»
اینها شماری از منابع و کتابهای علما و دانشمندان اهل سنت است که همگی آنان به ولادت پربرکت دوازدهمین امام نور حضرت مهدی علیه السلام، تصریح کرده و پانزدهم شعبان به سال ۲۵۵ هجری را بطور مشخص، سالروز ولادت نور شناخته اند و همگی پدر گرانمایه او را حضرت عسکری علیه السلام عنوان ساخته اند.
روشن است که اگر بخواهیم تصریحات همه دانشمندان اهل سنت را در این مورد، ترسیم نماییم کتابی مفصل می گردد. [۱۱] .
________________________________________
[۱] المهدی الموعود المنتظر عند اهل السنه، ج ۱، ص ۲۲۰٫
[۲] الفصول المهمه، ص ۲۷۳٫
[۳] تذکره الخواص، چاپ جدید، ص ۳۶۳ و چاپ قدیم، ص ۸۸٫
[۴] الیواقیت و الجواهر، ج ۲، ص ۱۴۳ چاپ مصر.
[۵] فصل الخطاب.
[۶] منتخب الاثر، ص ۳۳۲، به نقل از فصل الخطاب.
[۷] ینابیع الموده، ص ۴۴۹ – ۴۵۲، چاپ ایران.
[۸] نور الابصار، ص ۱۸۵٫
[۹] وفیات الاعیان، ج ۴، ص ۱۷۶٫
[۱۰] نور الابصار، ص ۱۵۳ به نقل از تاریخ ابن الوردی.
[۱۱] فقیه عالیقدر حضرت آیت الله صافی در کتاب خویش، منتخب الاثر، ص ۳۲۰، نام ۶۵ نفر از بزرگان اهل سنت را که متذکر ولادت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف شده اند، ذکر نموده اند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 8