ثبات قدم در دین داری در عصر غیبت

imagesبایسته های اساسی عصر غیبت

یعنی پای فشردن بر شاخص های زندگی سالم ، اجرای حدود الهی ، پیروی از پیشوایان معصوم ، حق مدار بودن، تقویت ایمان و عقیده و داشتن ثبات قدم در دین داری ، گرفتار نشدن در دام بدعتها و انحرافات از بایسته های اساسی عصر غیبت است. …

عصر غیبت چند خصوصیت دارد….

راه رسیدن به ثبات عقیده و حفظ ایمان و کف نفس از عصیان منحصر است به…

بایسته های اساسی عصر غیبت:

یعنی پای فشردن بر شاخص های زندگی سالم ، اجرای حدود الهی ، پیروی از پیشوایان معصوم ، حق مدار بودن، تقویت ایمان و عقیده و داشتن ثبات قدم در دین داری ، گرفتار نشدن در دام بدعتها و انحرافات از بایسته های اساسی عصر غیبت است.

پیامبر اکرم ˆ فرمود : «سوگند به آنکه مرا به حق برانگیخت ، فرزند به پا خواسته من غائب خواهد شد. پس هر کس روزگار غیبت او را درک کرد، باید بر ریسمان محکم دین چنگ زند و بر شیطان راهی نگشاید که  با افسون ، شک و تردید او را از آئین من دور و از دین من بیرون سازد.»[۱]

امام عسکری† فرمود:« به خدا سوگند، او غیبتی خواهد داشت که در آن تنها کسانی از هلاکت نجات می یابند که خداوند آنان را بر قول امامتش ثابت قدم داشته و در دعا برای تعجیل فرجش ، موفق کرده باشد.»[۲]

مهمترین فائده دستور به استقامت در دین (در عصر غیبت) برای حفظ ایمان است که به زبان آسان ولی در عمل مشکل، می آید چون:

عصر غیبت چند خصوصیت دارد:

  1. دعوت کنندگان بسیارند و از هر سو پرچم های فرق ضاله مضله برای دعوت و تبلیغ سر در آورده ، که  از هر سری صدایی و از هر نایی نوایی به گوش می رسد.
  2. فسق و فجور و فجایع آزاد و رغبت نفس به فساد بیشتر است تا رغبت و تمایل به حهاد و مجاهدت و کف نفس.
  3. توجه سلاطین و امرا به اهل فجور و اغنیاء است ولی از اهل حق و فقراء اعراض دارند.
  4. اهل فساد و ضلال هرروز فربه تر و اهل دین هرروز ضعیف تر.
  5. طالب حلال کم، و حرام خوار، فراوان .

با این وصف چگونه می شود استقامت ورزید و چگونه دین را نگه داشت. بسیار مشکل است الا من رحمه الله و عصمه الله ، نسئل الله الرحمه و العصمه .

راه رسیدن به ثبات عقیده و حفظ ایمان و کف نفس از عصیان منحصر است به:

۱٫      عمل کردن به وظایف شرعیه

 یعنی حلال خدا را حلال شمر دن وحرام خدا را حرام شمردن

۲٫ تأمل در چند امر که موجب تسکین خاطر می شود :

۱٫) تأمل در وعده های خدا و پیامبر و ائمه که تخلفی در اینها نیست.

فرمود:«اگر نماند از دنیا نگر یک روز ، باید در همان روز ، وعده ظاهر شود.»[۳]

۲٫) تأمل در امتحان وصور امتحان که خدا هماره انسان ها را به امتحانات مختلفه مورد امتحان قرار می دهد و برای امت اسلام مقرر نموده هر چه به سر امت های گذشته آمده بر سر این امت بیاید ازجمله غیبت حجج الهی‰ که در امت اسلام این غیبت در عصر امام زمانS اتفاق افتاده است.

۳٫)تأمل د اینکه باطل را هم مانند دولت باطنی است ودارای مدت پسباید مدتش تمام شود هر صنفی به حکومت برسد تا باطن همه ی گروه ها ظاهر شود و عدم لیاقت زمام برای غیر معصوم روشن شود و معلوم شود غیر معصوم نمی تواند جلوی ظلم و مکر و خیانت وفحشاء را بگیرد.

۴٫)تأمل در صدق وعده‌های ائمه‰ که فرموده اند: «در غیبت امام زمانS ظلم و فحشاء و منکرات فراوان می شود.»

و پیش گویی ایشان که فرمودند : «بعضی در این زمان مرتد می شوند.»

۵٫) و تحقق اخباری که از ظهور مدعیان و بدعت گذاران خبر می دهد و توصیه ی ایشان که فرمودند با آن ها مجالست نکنی واز آن ها برحذر باشیم.

نمونه تاریخی:

 یکی از اصحاب امام صادق† گاهی در مجلس فردی ملحد ، به نام عبد الرحمن شرکت می کرد روزی امام† او را صدا زد و فرمود: «هم پیش ما می آیی هم به نزد فلان فرد ملحد می روی عرض کرد او دایی من است من برای صله رحم نزد او می روم حضرت فرمود نمی ترسی که اگر عذاب بر او نازل شود به تو هم برسد ….»

ش: تأمل در راهنمایی هایی که معصومین‰ برای ما نموده اند که چه گونه دین خود را در فتن آخرالزمان حفظ کنیم .

ائمه‰ با بیان داستان مجاهدت ها و استقامت های اقوام گذشته در غیبت رهبران دینی شان و تأمل در قصه آن ها به ما یاد می دهند چگونه در عصر غیبت امام زمانS زندگی کنیم به عنوان نمونه فر مودند بنی اسرائیل که قرار بود چهار صد سال در فراق موسی† بمانند و باانواع بلا ها رو به رو شوند در یک مقطع زمانی چهل روز آن قدر ناله زدند و استقاصه کردند که خدا صد و هفتاد سال از غیبت موسی† را به آن ها بخشید.

حضرت علی† فرمود: «قائمS ما را غیبتی خواهد بود پس هر کس ثابت بنماید بر دین خودت قساوت پیدا نکنند به سبب طول مدت غیبت امامش پس او در قیامت با من و در درجه من خواهد بود.»[۴]

امام سجاد† فرمود : «کسی که در زمان غیبت قائمS ما بر ولایت ما ثابت بماند خداوند او را اجر هزار شهید عطا کند مانند شهدای بدر و احد.»[۵]

البته ثبات در دین آسان نخواهد بود: چون امام صادق† فرمود: «صاحب این امر را غیبتی بود متمسک به دین در آن زمان مانند کسی است که شاخه قتاد را با دست خود خراطی کند. بعد فرمود: صاحب این امر را غیبتی است پس باید هر بنده ای از خدا بترسد و به دین خود متمسک شود.»

سؤال: چگونه به دین خود متمسک شویم ؟

جواب: لازمه اش این است که برویم دین خود حلال وحرام آن احکام و قوانین فردی و اجتماعی اش را خوب یاد بگیریم. ارتباطات را با مرکز دینی و علماء کم نکنیم.

امام صادق† فرمود :« طوبی وبهشت از آن کسی که در غیبت قائمS ما متمسک به امر ما باشد و قلب او بعد از هدایت منحرف نشود.» ابی بصیر عرض کرد: طوبی چیست؟ فرمود:» درختی است در بهشت. که اصل آن در خانه علی ابن ابیطالب† است. هیچ مومنی نیست مگر آن که شاخه ای از شاخه های این درخت در خانه اوست.[۶] و این است قول خداوند که فرمود:« طُوبی لَهُمْ وَ حُسْنُ مَـأبٍ.»[۷]

عرض می کنیم :« رَبَّنا لا تُزِغْ‏ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا.»

امام صادق† فرمود: «از زمانی که بیاید برای مردم که امامشان غایب شود پس خوشا به حال کسانی که آن زمان بر امر ما ثابت قدم باشند. کمترین چیزی که از ثواب تصدیق کردید غیبت مرا،پس بشارت باد شما را به حسن ثواب از طرف من.

شمائید بندگان و کنیزان حقیقی من، از شما قبول می کنم و شما را عفو می کنم و می آمرزم. و به خاطر شما باران خود را بر بندگان نازل می کنیم و …..را از ایشان دفع می کنم و اگر شما نبودید هر آینه عذاب خود را برایشان نازل می کردم .»[۸]


[۱]. اثبات الهدی، ج۳، ص ۴۵۹٫

[۲]. بحارالانوار، ج۵۱، ص۷۲٫

[۳]. منتخب الأثر، ص۱۹۱٫

[۴]. کمال الدین، ج۱، ص۳۰۳٫

[۵]. کمال الدین، ج۱، ص۳۲۳٫

[۶]. بحار الانوار، ج۵۲، ص۱۲۳٫

[۷]. رعد، ۲۹٫

[۸]. کمال الدین، ج۱، ص۳۳۰٫






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 8