امام حسین از مهدی می گوید
راستی او کیست که همه درباره او، از آینده او، از حکومت و عدالت او سخن میگویند؟ او کیست که همه چشم انتظار رؤیت جمال دلربای او، و بیقرار از عطر جانفزای خاک پای او هستند.
خال زیبای جمال دلربایت را بنازم بوی عطر جانفزای خاک پایت را بنازم
ای صفای هر مصفا مهدی زیبای زهرا از صفای قلب میگویم صفایت را بنازم
خداوند قرنها است که از او سخن گفته، پیامبران درباره او و آینده او و از عدالت او سخن به بیان آوردهاند، پیغمبر خاتم که پیامبران گذشته بشارت آمدن او را دادهاند، به آمدن او و عدالت او بشارت داده است، حتی در شب معراج او را در میان ائمه دیگر دید «کَأَنَّهُ کَوْکَبٌ دُرّیٌ فی وَسَطِهِمْ؛ او همچون ستارهای درخشان در میان ائمه دیگر بود.» و به حبیب خدا، از خدای حبیب خطاب شد: «یا مَحَمَّدُ! اَحْبِبْهُ فَاِنّی اُحِبُّهُ وَ اُحِبُّ مَنْ یُحِبُّهُ؛۱ ای محمد او را دوست بدار، به درستی که من او را دوست میدارم. و دوست میدارم کسی را که او را دوست داشته باشد.» راستی او کیست که امیر دلها، علی علیهالسلام در اندیشه او و یاران او است و مشتاقانه فریاد «شَوْقا اِلی رُؤْیَتِهِمْ؛ سخت مشتاق دیدار ایشان هستم»۲ سر میدهد. و امام سجاد علیهالسلام آرزوی دیدن او را دارد و چنین دعا میکند که: «وَارْزُقْنی رُؤْیَهَ قائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ؛۳ زیارت قائم آل محمد صلیاللهعلیهوآله را روزیم فرما.» و از خدا میخواهد که شهادت در رکاب او قسمتش شود: «وَارْزُقْنِی الشَّهادَهَ بَیْنَ یَدَیْهِ؛۴ شهادت در رکاب او را روزیم فرما.»
مرگ است آرزوی همه مؤمنان ولی جان باختن به راه امام زمان خوش است
سعی صفا و مروه و طوف حریم دوست در خدمت امام زمان و مکان خوش است
او کیست که امام باقر علیهالسلام پدر و مادر و جان خویش را فدای او میداند و میگوید: «بِاَبی اَنْتَ وَ اُمّیَ الْمُسَمّی بِاِسْمی؛۵ پدر و مادرم به فدایت باد که همنام منی.»
و امام صادق علیهالسلام میگوید: «اگر او را درک میکردم، تمام عمرم خادم او میشدم؛ وَ لَوْ اَدْرَکْتُهُ لَخَدَمْتُهُ اَیّامَ حَیاتی.»۶
و ناله سر میدهد: «ای آقای من! غیبت تو آرامش را از من دور کرده و خواب و استراحت را بر من دشوار کرده، و شادی را از دل من ربوده است. ای سرور من! غیبت تو مصیبتها و گرفتاریهای مرا دائمی نموده است؛ و آب دیده مرا جاری کرده، و ناله و فریاد و فغان من را بلند نموده است.»۷
آنچه در پیش رو دارید، نگاهی است گذرا به سخنان سرور شهیدان، حسین بن علی علیهماالسلام درباره عزیز دلها، مهدی فاطمه علیهاالسلام .صاحب الامر کیست؟
۱٫ شعیب بن حمزه نقل میکند: روزی بر امام حسین علیهالسلام وارد شدم و پس از سلام و احترامات لازم پرسیدم: آیا شما «صاحب الامر» هستید؟ فرمود: نه. پرسیدم آیا فرزند شماست؟ پاسخ داد: نه. پرسیدم آیا فرزندِ فرزند شماست؟ فرمود: نه. گفتم صاحب الامر کیست؟
فرمود: «اَلَّذی یَمْلَأُها عَدْلاً، کَما مُلِئَتْ جَوْرا، عَلی فَتْرَهٍ مِنَ الاَْئِمَّهِ تَأْتی، کَما اَنَّ رَسُولَ اللّه صلیاللهعلیهوآله بُعِثَ عَلی فَتْرَهٍ مِنَ الرُّسُلِ؛ کسی است که زمین را پر از عدل و داد میکند، چنان که پر از ستم شده باشد، او پس از دوران طولانی از حضور امامان میآید، چنان که رسول خدا صلیاللهعلیهوآله پس از آنکه دوران طولانی از حضور پیامبران آسمانی گذشت مبعوث شد.»۸
۲٫ عیسی خشاب میگوید: از حضرت ابا عبداللّه الحسین علیهالسلام سؤال کردم: آیا صاحب الامر شما هستید؟ امام پاسخ داد: «لا وَلکِنْ صاحِبُ الاَْمْرِ الطَّریدُ الشَّریدُ الْمَوْتُورُ بِاَبیهِ الْمُکَنّی بِعَمِّهِ؛ نه، صاحب الامر آن مخفی شده و در نهان است که به خونخواهی پدرش بر خواهد خاست و با کنیه عمویش خوانده شود.»۹ویژگیهای امام زمان
امام حسین علیهالسلام برای معرّفی و شناساندن صحیح و دقیق حضرت مهدی علیهالسلام ، ویژگیهای آن حضرت را به این صورت بیان میکند:
«فِی الْقائِمِ مِنّا سُنَنٌ مِنَ الاَْنْبِیاءِ، سُنَّهٌ مِنْ نُوحٍ وَ سُنَّهٌ مِنْ اِبْراهیمَ وَ سُنَّهٌ مِنْ مُوسی وَ سُنَّهٌ مِنْ عیسی، وَ سُنَّهٌ مِنْ اَیُّوبَ وَ سُنَّهٌ مِنْ مُحَمّدٍ صلیاللهعلیهوآله ، فَامّا مِنْ نُوحٍ فَطُولُ الْعُمْرِ، وَ اَمّا مِنْ اِبْراهیمَ فَخِفاءُ الْوِلادَهِ وَ اِعْتِزالُ النّاسِ وَ اَمّا مِنْ مُوسی فَالْخَوْفُ وَالْغَیْبَهُ وَ اَمّا مِنْ عیسی فَاخْتِلافُ النّاسِ فیهِ وَ اَمّا مِنْ اَیُّوبَ فَالْفَرَجُ بَعْدَ الْبَلوی وَامّا مِنْ مُحَمَّدٍ فَالْخُرُوجُ بِالسَّیْفِ؛ در [زندگی [قائم ما، سنتهایی از پیامبران وجود دارد: سنّتی از نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و ایوب و حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله .
امّا از نوح، طول عمر است، و امّا از ابراهیم، ولادت پنهان و دوری از مردم است و امّا از موسی، واهمه داشتن و غیبت کردن است و از عیسی، اختلاف مردم در وجود اوست، و از ایوب، گشایش پس از آزمایش و [گرفتاری] است و از محمّد صلیاللهعلیهوآله ، قیام با شمشیر است.»۱۰
مرکز حلقه عشاق تویی در همه خلق جهان طاق تویی
انبیا مست وِلایت بودهاند همه مشتاق لقایت بودهاند
شک ندارم که گدایت بودهاند همه محتاج عطایت بودهاند
همه در ذات تو حیران ماندهاند بلکه انگشت به دندان ماندهاندمن خادم او هستم
در حضور امام حسین علیهالسلام پیرامون امام مهدی علیهالسلام بحثی مطرح شد. شخصی پرسید یا ابا عبداللّه! آیا حضرت مهدی هم اکنون متولد شده است؟
امام حسین علیهالسلام فرمودند: «لا، وَ لَوْ اَدْرَکْتُهُ لَخَدَمْتُهُ اَیّامَ حَیاتی؛ خیر، ولی اگر او را درک کنم، تا زندهام او را خدمت میکنم.»
خادم درگه تو جبرائیل بنده کوچک تو میکائیل
عبد فرمانبر تو عزرائیل خاک پابوس تو هم اسرافیل
همه محکوم به فرمان تواند یکسره ریز خور خوان تواندغیبت حضرت
حضرت ابا عبداللّه علیهالسلام برای روشن ساختن دوران زندگی حضرت مهدی علیهالسلام برای یاران خویش، از غیبت صغری و کبرای آن حضرت سخن میگوید: «لِصاحِبِ هذَا الاَْمْرِ ـ یَعْنِی الْمَهْدی علیهالسلام ـ غَیْبَتانِ؛ اِحْداهُما تَطُولُ حَتّی یَقُولَ بَعْضُهُمْ: ماتَ وَ بَعْضُهُمْ: قُتِلَ وَ بَعْضُهُمْ: ذَهَبَ، وَ لا یَطَّلِعُ عَلی مَوْضِعِهِ اَحَدٌ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا غَیْرِهِ، اِلاَّ الْمَوْلَی الَّذی اَمَرَهُ؛۱۱ برای صاحب امر؛ یعنی، مهدی علیهالسلام ، دو غیبت است: یکی از آن دو چنان طولانی شود که گروهی از آنان بگویند: مرده است. و جمعی بگویند: کشته شده است. و جمعی بگویند: او رفته است. و هیچ کس ـ از ولیّ و غیر ولیّ ـ از جایگاه او اطلاعی نخواهد داشت جز مولایی که به او امر کرده است.»
عاشقانِ روی جانان جمله بی نام و نشانند نام داران را هوای او دمی بر سر نیامد
مردگان را روح بخشد، عاشقان را جان ستاند جاهلان را این چنین عاشق کسی باور نیامد۱۲
در جای دیگر امام حسین علیهالسلام فرمودند: «قائِمُ هذِهِ الاُْمَّهِ هُوَ التّاسِعُ مِنْ وُلْدی، وَ هُوَ صاحِبُ الْغَیْبَهِ وَ هُوَ الَّذی یُقَسَّمُ میراثُهُ وَ هُوَ حَیٌّ؛ قائم این امّت نهمین از فرزندان من است، او صاحب غیبت است و کسی است که میراثش در حالی که زنده است تقسیم میگردد.»۱۳صبر در دوران غیبت
یکی از مهمترین وظائف شیعیان در دوران غیبت صبر در سختیها و دوری آن حضرت، و استقامت بر دین و مسائل دینی است. امام حسین علیهالسلام با توجّه به اصل «تداوم هدایت» و رهبری جامعه اسلامی، با بیان سرانجام روشن جهان، اجر و پاداش عظیمی برای صابران دوران غیبت بیان نموده است. چنان که میفرماید: «دوازده هدایت کننده از ماست و نخستین آنها امیرالمؤمنین علی علیهالسلام و آخرین آنها نهمین فرزند من میباشد، او امامی است که بر حقّ قیام میکند، خدا توسط او زمین را پس از آنکه مرده باشد زنده میکند، دین با او آشکار میگردد و آیین حق توسط او جهانی میشود؛ گرچه خوشایند مشرکین نباشد. «لَهُ غَیْبَهٌ یَرْتَدُّ فیها اَقْوامٌ وَ یَثْبُتُ فیها عَلَی الدّینِ آخَرُونَ فَیُؤذُوْنَ وَ یُقالُ لَهُمْ «مَتی هذَا الْوَعْدُ اِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ»۱۴ وَ اَمّا اِنَّ الصّابِرَ فی غَیْبَتِهِ عَلَی الاَْذی وَ التَّکْذیبِ بِمَنْزِلَهِ الْمُجاهِدِ بِالسَّیْفِ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اللّه؛ او را غیبتی است که در آن گروههایی مرتد میشوند و د یگرانی بر دین ثابت قدم میمانند، پس اذیت میشوند و به آنها گفته میشود: اگر شما راستگو هستید، این وعده کی فرا میرسد؟ کسی که در زمان غیبت او بر آزار و تکذیب، صابر باشد، همانند مجاهدی است که در پیشگاه رسول خدا صلیاللهعلیهوآله با شمشیر جهاد میکند.»۱۵
غم مخور ایّام هجران رو به پایان میرود این خماری از سرما میگساران میرود
بلبل اندر شاخسار گل هویدا میشود زاغ با صد شرمساری از گلستان میرود
وعده دیدار نزدیک است یاران مژده باد روز وصلش میرسد ایّام هجران میرود۱۶ حتمی بودن قیام
امام حسین علیهالسلام نسبت به ظهور حضرت مهدی علیهالسلام ، با ایمان و یقین سخن گفته است، و آینده جهان و اسلام را نورانی دانسته و بر همین اساس است که میفرماید: «لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیا اِلاّ یَوْمٌ واحِدٌ، لَطَوَّلَ اللّهُ عَزَّ وَجلَّ ذلِکَ الْیَوْمَ حَتّی یَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدی فَیَمْلَأُها عَدْلاً وَ قِسْطا کَما مُلِئَتْ جَوْرا وَ ظُلْما. کَذلِکَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللّه صلیاللهعلیهوآله یَقُولُ؛۱۷ اگر از دنیا جز یک روز باقی نماند، پروردگار عزیز و بزرگ آن روز را چنان طولانی خواهد کرد تا مردی از فرزندان من قیام کند و جهان را پر از عدل و داد نماید، چنان که پر از فساد و ستمکاری شده باشد. من این چنین از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله شنیدهام.»
آری همین یقین است که شیعه را زنده و شاداب نگهداشته و نسبت به آینده خوشبین است.
صد بار گر از دست غمت خون رود از دل از در چو در آیی همه بیرون رود از دل
گر قصّه عشق تو و یاران بنگارند صد لیلی و مجنون همه بیرون رود از دل
در قتل من ای شه بکش آهسته کمان را حیف است که پیکان تو بیرون رود از دل۱۸چهره شاداب
امام حسین علیهالسلام با علوم و آگاهی که به وسیله جدّ و پدر بزرگوارش در اختیار داشت، تحوّلات گوناگون آینده و خصوصیات فردی حضرت مهدی علیهالسلام مانند شکل و سن و سال آن حضرت و برخورد برخی مردم را به روشنی بیان فرموده است، آنجا که میفرماید: «لَوْ قامَ الْمَهْدِیُّ لاََنْکَرَهُ النّاسَ، لاَِنَّهُ یَرْجِعُ اِلَیْهِمْ شابّا مُوَفَّقا وَ اِنَّ مِنْ اَعْظَمِ الْبَلِیَّهِ اَنْ یَخْرُجَ اِلَیْهِمْ صاحِبُهُمْ شابّا، وَ هُمْ یَحْسَبُونَهُ شَیْخا کَبیرا؛۱۹ اگر مهدی قیام کند، مردم او را انکار مینمایند؛ زیرا او به صورت جوانی شاداب به سوی آنها بر میگردد و از بزرگترین آزمایش [برای مردم آن زمان[ همین است که صاحبشان به صورت جوان به سویشان خروج میکند در حالی که آنها او را بسیار پیر میانگارند.»
ساقی بیا که یار ز رخ پرده بر گرفت کار چراغ خلوتیان باز در گرفت
آن شمع سر گرفته دگر چهره بر فروخت و آن پیر سالخورده جوانی ز سر گرفت
روزگار بعد از ظهورالف) انتقام از ستمگران:
امام حسین علیهالسلام وقتی انبوه مشکلات جامعه اسلامی آن روزگاران را میدید و انواع ظلم و ستم کاری دشمنان را شاهد بود، به آینده روشن و ظهور و انتقام آن حضرت چشم دوخته، اظهار میداشت: «یُظْهِرُ اللّهُ قائِمَنا فَیَنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ؛ خداوند قائم ما را ظاهر میکند و از ستمگران انتقام میگیرد.»۲۰ب) عدالت فراگیر:
اسلام حقیقی یعنی تشیّع، امامی را چشم به راه است که جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد. در این زمینه امام حسین علیهالسلام سخنان فراوانی دارند از جمله فرمودند: «ثُمَّ یَقُومُ قائِمُنا یَمْلأَُ الدُّنْیا قِسْطا وَ عَدْلاً کَما مُلِئَتْ جَوْرا وَ ظُلْما وَ یَشْفی صُدُورَ قَوْمٍ مُؤمِنینَ هُمْ شیعَتُهُ؛ پس قائم ما قیام کند، جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد چنان که پر از ظلم و فساد شده باشد و دلهای مؤمنین از شیعیان خود را شفا میبخشد.»۲۱
حارث بن عبداللّه اعور میگوید: خدمت امام حسین علیهالسلام رسیدم و از تفسیر سوره «شمس» پرسیدم، حضرت پاسخ دادند تا رسیدند به این آیه «وَ النَّهارِ اِذا جَلّیها»۲۲؛ «قسم به روز وقتی که صفحه زمین را روشن سازد.» و فرمودند: «ذلِکَ الْقائِمُ علیهالسلام ؛ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ یَمْلأَُ الاَْرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطا؛ این [روز روشن] قائم از خاندان محمد صلیاللهعلیهوآله است که زمین را پر از عدل و داد کند.»۲۳ج) فقر زدایی عمومی:
یکی از آرزوهای دیرین تمام انسانها، فقر زدایی عمومی، و آبادانی فراگیر و جهانی است.
این آرزو در دوران آن حضرت برآورده میشود؛ زیرا پس از ظهور حضرت مهدی علیهالسلام و استقرار عدل جهانی و عدالت اقتصادی هر گونه فقر و نیازی در کره زمین ریشه کن خواهد شد.امام حسین علیهالسلام با اشاره به این دوران چنین میفرماید: «تَواصَلُوا وَ تَبارُّوا فَوَالَّذی فَلَقَ الْحَبَّهَ وَ بَرَأَ النَّسَمَهَ، لَیَأتِیَنَّ عَلَیْکُمْ وَقْتٌ لا یَجِدُ اَحَدُکُمْ لِدینارِهِ وَ لا لِدِرْهَمِهِ مَوْضِعا؛ با یکدیگر ارتباط داشته باشید و به یکدیگر نیکی کنید، پس سوگند به خدایی که دانه را شکافت و پدیدهها را آفرید، زمانی بر شما فرا خواهد رسید که شما جایی برای [بخشش] درهم و دینار خود نخواهید یافت.»۲۴
مدت حکومت حضرت
یکی از پرسشهای مهمّ این است که حضرت مهدی چه مدّت پس از ظهور زندگی و حکومت میکند؟ آنچه مسلّم است، باید به اندازهای حکومت کند که پایههای ظلم و ستمگری ویران گردد و بر جای آن بنیاد عدل و داد استوار گردد. بدون تردید، این مسئله اساسی، زمان میطلبد و فرصت میخواهد، و بنا نیست که آن حضرت همه امور را براساس معجزه و روش غیر عادّی به پیش ببرد؛ بنابراین عقل اقتضا میکند که آن حضرت مدتی طولانی حیات داشته باشد، تا بتواند در این دنیای گسترده، تحوّلی همه جانبه و فراگیر ایجاد کند و جهان را با اسلام و ارزشهای اسلامی آشنا سازد.
امّا این مدت چه اندازه به طول میانجامد، خیلی روشن نیست و روایات وارده از طریق خاصّه و عامّه گوناگون است:
پنج، بیست، سی و چهل سال، در منابع اهل سنّت وارد شده است۲۵ و نوزده و اندی، بیست، سیصد و نه سال در منابع شیعی به ثبت رسیده است.۲۶
از جمله، امام حسین علیهالسلام فرمودند: «یَمْلِکُ الْمَهْدِیُّ تِسْعَهَ عَشَرَ سَنَهً وَ اَشْهُرا؛ مهدی علیهالسلام نوزده سال و چند ماه حکومت خواهد کرد.»۲۷
البته این روایت با روایاتی که سیصد و نه سال را مدّت حکومت دانستهاند، تنافی ندارد؛ چون هر دو مثبِت هستند، و دو روایت مُثبِت با هم تنافی ندارند، مخصوصا که علامت حصر در این روایت به کار نرفته است، و ممکن است اشاره به دوران حساس حکومت آن حضرت باشد. چنان که مرحوم مجلسی روایات فوق را این گونه جمع نموده است که:
اخبار مختلفی که درباره مدّت حکومت آن حضرت وارد شده، برخی از آنها بر تمام مدّت حکومت آن حضرت دلالت دارد، و برخی بر زمان استقرار و تثبیت دولت آن، و بعضی بر سالها و ماههایی که در نزد ما میباشد حمل میشود، و برخی بر سالها و ماههای طولانی.»۲۸
از این گذشته روایاتی داریم که حکومت ائمه علیهمالسلام را بعد از ظهور حضرت حجّت تا قیامت، مستمر و ادامه دار میداند؛ از جمله امام هشتم علیهالسلام یک روایت طولانی از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله درباره اهل بیت علیهمالسلام نقل نموده است که در ذیل آن از زبان خداوند متعال میخوانیم: «وَ لاَُطَهِّرَنَّ الاَْرْضَ بِآخِرِهِمْ مِنْ اَعْدائی، وَ لاَُمَلِّکَنَّهُ مَشارِقَ الاَْرْضِ وَ مَغارِبَها وَ لاَُسَخِّرَنَّ لَهُ الرِّیاحَ، وَ لاَُذَلِّلَنَّ لَهُ السَّحابَ الصِّعابَ وَ لاَُرَقِّیَنَّهُ فِی الاَْسْباب، وَ لاََنْصُرَنَّهُ بِجُنْدی، وَ لآَمُدَنَّهُ بِمَلائِکَتی، حَتّی تَعْلُوا دَعْوَتی وَ یَجْمَعَ الْخَلْقَ عَلی تَوْحیدی ثُمَّ لاَِدیمَنَّ مُلْکَهُ، وَ لاَُداوِلَنَّ الاَیّامَ بَیْنَ اَوْلِیائی اِلی یَوْمِ الْقِیامَهِ؛ و زمین را به وسیله آخرین آنها از دشمنانم پاک میکنم، و شرق و غرب زمین را در سیطره سلطنت او در میآورم، و بادها را در تسخیر او قرار داده، ابرهای سخت و سرکش را رام او گردانم، و او را بر اسباب مسلّط نموده، با سربازانم او را یاری، و با ملائکه خود او را امداد میکنم، تا دعوت مرا برتری بخشد، و مردم را همه بر حکم توحید من گرد آورد، و سلطنت او را ادامه میدهم و روزگار را بین دوستان خود دست به دست میکنم (اشاره به مسئله رجعت) تا روز قیامت.»
روایت فوق سخن از ادامه سلطنت آن حضرت و همچنین ائمه اطهار علیهمالسلام تا روز قیامت و پایان دنیا دارد.
پاورقیها:
۱۴٫ یس/ ۲۹٫
۱۷٫ بحار الانوار (همان)، ج۵۱، ص۱۳۳، حدیث ۵؛ کمال الدین، ج۱، ص۳۱۷، حدیث۴٫
۱٫ حسین نوری طبرسی، نجم الثاقب (چاپ جمکران)، ص۱۴۲ و ترجمه عربی همان، ج۱، ص۳۸۳ و ر.ک: بحار الانوار، ج۳۶، ص۳۲۳٫
۱۲٫ امام خمینی رحمهالله .
۱۰٫ کمال الدین (همان)، ج۱، ص۵۷۶؛ علی بن عیسای اربلی، کشف الغُمّه، ج۲، ص ۵۲۲؛ علم الیقین، ج۲، ص۷۹۳٫
۱۶٫ امام خمینی رحمهالله .
۱۵٫ کمال الدین (همان)، ج۱، ص۳۱۷، ح۲۳؛ عیون اخبار الرضا علیهالسلام ، ج۱، ص۶۹، ح۳۶٫
۱۸٫ ملاّ آغاجان زنجانی.
۱۱٫ عقد الدرر (همان)، ص۱۳۴٫
۱۳٫ کمال الدین (همان)، ج۱، ص۳۱۷، ح۲؛ اثبات الهداه، ج۶، ص۳۹۷، ح ۳؛ بحار الانوار (همان)، ج۵۱، ص۱۳۳، ح۳٫
۱۹٫ عقد الدرر، ص۴۱؛ اثباه الهداه (همان)، ج۷، ص۲۱۵، حدیث ۱۱۹٫
۲۲٫ شمس/ ۳٫
۲۸٫ بحار الانوار، محمدباقر مجلسی، (بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ چهارم) ج۵۲، ص۲۸۰٫
۲۰٫ همان، ص۱۸۱، حدیث ۷۰۴؛ اثبات الهداه (همان) ج۷، ص۱۳۸، حدیث ۶۸۱٫
۲۱٫ بحار الانوار (همان)، ج۳۶، ص۳۴۵، حدیث ۲۱۲؛ عوالم، بحرانی، ج۱۵، ص۲۲۷، حدیث ۲۱۲٫
۲٫ موسوعه احادیث امیرالمؤمنین، ج۱، ص۲۰۱٫
۲۷٫ فرهنگ سخنان امام حسین علیهالسلام (همان) ص۱۳۳؛ عقد الدرر، ص۲۳۹٫
۲۶٫ ابو علی طبرسی، اعلام الوری باعلام الهدی (بیروت، دار المعرفه)، ص۴۳۴؛ بحارالانوار (همان) ج۵۲، ص۲۸۰، ۲۹۹٫
۲۴٫ عقد الدرر (همان)، ص۱۷۱؛ ر.ک: فرهنگ سخنان امام حسین علیهالسلام (همان)، ص۱۲۳٫
۲۳٫ بحار الانوار (همان)، ج۲۴، ص۷۹، ح ۲۰؛ تفسیر فرات کوفی، ص۵۶۳٫
۲۵٫ ر.ک: سنن ابی داود، (دار احیاء السنه النبویّه،) ج۴، ص۱۱۶٫
۳٫ مفاتیح الجنان، حرز امام زین العابدین، ص۱۸۹٫
۴٫ سید بن طاووس، اقبال الاعمال، ص۶۷۵٫
۵٫ غیبت نعمانی، ص۵۵٫
۶٫ بحار، ج۱، ص۱۴۸٫
۷٫ نجم الثاقب، همان، ص۷۴۶٫
۸٫ عقد الدرر، ابن عبدالعزیز مقدس شافعی متوفای ۷۰۰ ه··، ص۱۵۸٫
۹٫ کمال الدین، شیخ صدوق، ج۱، ص۳۱۸، ح۵؛ اثبات الهداه، شیخ حرّ عاملی، ج۶، ص۳۹۸، ح ۱۲۳؛ بحار الانوار، محمدباقر مجلسی، (دار الکتب الاسلامیه) ج۵۱، ص۱۳۳، ح ۶٫
نویسنده :جواد خرمی
اخبار مرتبط
سخنرانی منتشر نشده از امام موسی صدر درباره حضرت زهرا(س)
«فاطمه و نماز» عنوان سخنرانی امام موسی صدر است که به مناسبت ایام ماه جمادیبیشتر بخوانید
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار صدها تن از زنان فرهیخته و فعال کشور:
زنان در اتفاقات اخیر در دهان دشمنان زدند/ غرب متجدد نسبت به مسئله زن جنایتبیشتر بخوانید