گام نخست در انسان سازی، خودشناسی است

استاد تفسیر حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: اگر انسان خودش را بشناسد و قدر بداند خود و زندگی اش را با بهای کم از دست نمی دهد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدعلی فیض آبادی در حرم مطهر رضوی در ارتباط با موضوع هدایت انسان اظهار کرد: وقتی خداوند تبارک و تعالی، حضرت آدم را آفرید، نخستین جمله ای که نسبت به ایشان به ملائکه گفت این بود که «انی جاعل فی الارض خلیفه»، ملائکه با شنیدن این آیه گفتند چرا انسان خلیفه باشد و ما نباشیم؟ درحالی که انسان غریزه شهوت و غضب دارد، فساد و خونریزی می کند و ما تسبیح و تقدیس می کنیم؛ خداوند فرمود «یک چیزی من می دانم که شما نمی دانید».

وی با بیان اینکه خداوند به حضرت آدم علم داد، افزود: نکته مهمی که در این بخش وجود دارد، بحث هدایت کردن انسان است، نخستین چیزی که ابتدای خلقت مطرح می شود، معرفی انسان به عنوان خلیفه خداوند در زمین است بنابراین نخستین گام برای انسان سازی و هدایت، خودشناسی و معرفت انسان نسبت به خود است.

استاد تفسیر حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: اگر انسان خودش را بشناسد و قدر بداند دیگر خود و زندگی اش را با بهای کم از دست نمی دهد؛ کسی که قدر و منزلت خود را نمی داند، فکر می کند تمام عمرش اسباب بازی است اما اگر انسان قدر خود را بداند که خلیفه الله است و می تواند همانند شخصیت های بزرگی چون حضرت مریم و حضرت یوسف و یا حضرت عباس(ع) شود، دیگر مفت و ارزان خود را از دست نخواهد داد.

حجت الاسلام فیض آبادی با اشاره به داستان حضرت یوسف گفت: زمانی که آن حضرت را از چاه بیرون کشیدند، مردی گفت این برده است و ۱۲ درهم می ارزد اما سرنوشت ایشان را نگاه کنید، بنابراین ما در دانشگاه، حوزه، مدرسه و خانواده اگر می خواهیم انسانی را هدایت کنیم باید ابتدا انسان شناسی را به او بیاموزیم.

وی با بیان اینکه علت مرگ و زندگی انسان آزمایش کردن اوست، عنوان کرد: خداوند انسان را آفرید و مرگ را قرار داد تا او را در معرض امتحان قرار دهد تا ببیند چه کسی بهتر عمل می کند، به همین دلیل در نظام زندگی آنچه برای خدا و خود ما مهم است چیزی است که در عمل انجام می دهیم، آن هم بهترین عمل است. به این معنا که اگر سخن می گوییم بهترین گفتار را داشته باشیم که بهترین سخن نیز دعوت مردم به سوی خداوند است. پدر و مادر یا معلم وقتی با بچه ها حرف می زنند، او را به سوی خداوند دعوت کنند.

استاد تفسیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به داستان ذبح حضرت اسماعیل توسط حضرت ابراهیم افزود: حضرت اسماعیل وقتی تعریف خواب پدر را شنید، گفت این کلام خداوند است که شما در خواب دیدید پس امر خداوند را اجرا کن؛ لذا وقتی کاری را انجام می دهیم، چه درس خواندن باشد چه خانه داری و چه آموزش آن را به بهترین شکل ممکن انجام بدهید.

وی با اشاره به باور مرگ به عنوان عامل مهمی برای انجام اعمال حسنه گفت: کسی که به حسابرسی اعمال و مرگ باور داشته باشد، سعی می کند هر کاری را به درستی انجام دهد، اگر نماز می خواند با حضور قلب، اول وقت و خاشعانه بخواند، زیرا این بهترین شکل خواندن نماز است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 8