آیت الله جوادی آملی: مجالس عزا را نباید با قصه و داستان های بی مغز اداره کرد

 آیت الله جوادی آملی
 حضرت آیت الله جوادی آملی با تأکید بر علمی بودن مجالس عزاداری محرم تصریح کرد: با قصه و داستان‌های بی‌مغز نباید مجالس اداره شود و وقت مردم تلف نشود بلکه باید مطالب برهانی، استدلالی، قرآنی، روایی، راز نهضت حسینی، حق مداری، پرهیز از باطل، گرایش به حق و صداقت نهضت امام حسین(ع) در جامعه مطرح شود.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم امروز در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که روزهای پنج شنبه در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار می‌شود، با اشاره به روایت «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» گفت: امام حسین(ع) روش، منش و گفتارش به گونه‌ای بود که انسان‎ها را در طول تاریخ راهنمایی کرد و موجب گسترش نور در جامعه شد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به نورانیت پیامبران و اولیای الهی ابراز کرد: برخی به سبب وارستگی و تقوا نورانی‌اند و مصداق هدایت هستند زیرا راه خدا را پیموده‌اند و برای دیگران نیز چراغ هدایت اند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم به ویژگی اخلاق در جامعه اشاره کرد و افزود: کمترین فایده اخلاق متمدن شدن جامعه و در گام بعد نورانی شدن انسان‌ها است؛ انسان با نور الهی می‌تواند مسائلی که نمی‌داند را درک کرده و با آن در جامعه حرکت کند، مطالعه کند، بگوید و بشنود.

وی اخلاق را عامل تثبیت عقاید، اجرای احکام فقهی، متمم و مکمل حقوق خواند و خاطرنشان کرد: پیامبراکرم(ص) فرمودند: «من عمل بما علم اوتی علم ما لم یعلم» اگر کسی به دانسته‌های خود عمل کند خداوند چیزهایی که نمی‌داند و از استاد درس نگرفته است را به وی می‌آموزد.

حضرت آیت الله جوادی آملی، دریافت نور الهی را به نسبت ظرفیت افراد متفاوت عنوان کرد و گفت: هر کسی به اندازه ظرفیتش از ذات اقدس الهی نور می‌گیرد که برای درک حقایق عالم باید در مجالس علمی شرکت کنیم و مستمع باشیم؛ عالم شدن با خواندن مطالب غیر علمی و سرگرم شدن به حواشی زندگی منافات دارد.

وی مستمع بودن را از سامع بودن متفاوت دانست و تأکید کرد: مستمع جویای مطالب علمی و معارفی است و ذهنش را با حرف‌های بی‌مایه و مطالب غیر مفید پر نمی‌کند اما سامع همانند انسان گرسنه‌ای است که معده‌اش را با تنقلات پر کرده باشد و ظرفی برای گیرایی ندارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با تأکید بر علمی بودن مجالس عزاداری محرم تصریح کرد: با قصه و داستان‌های بی‌مغز نباید مجالس اداره شود و وقت مردم تلف نشود بلکه باید مطالب برهانی، استدلالی، قرآنی، روایی، راز نهضت حسینی، حق مداری، پرهیز از باطل، گرایش به حق و صداقت نهضت امام حسین(ع) در جامعه مطرح شود و مردم نیز مستمع باشند یعنی مطالب را دریافت کنند.

وی مشکل امروز جامعه را دروغگویی خواند و افزود: دروغ بافی در جامعه رواج دارد که باید اطمینان در جامعه گسترش پیدا کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم به سخنان امام خمینی(ره) درباره محرم و صفر اشاره کرد و یادآور شد: از آغاز انقلاب اسلامی تا امروز امام حسین(ع) کشور را اداره کرده است چنان که انقلاب اسلامی با چند راهپیمایی میلیونی از جمله تاسوعا، عاشورا، اربعین و ۲۸ صفر به پیروزی رسید.

وی افزود: تا زمانی که نام مبارک امام حسین(ع)، جهاد و شهادت در کشور مطرح باشد پیروزی را به دنبال خواهد داشت که خون همیشه بر شمشیر پیروز بوده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان به پشت صحنه گروه‌های تکفیری اشاره کرد و گفت: امیدواریم استکبار جهانی و کسانی که از این گروه‌ها حمایت می‌کنند رسوا شوند و نظام اسلامی، عدل و احسان در سراسر جهان، حاکم شود و انقلاب اسلامی ما به دست صاحب اصلی‌اش برسد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 8