پیوند قیام عاشورا و قیام امام مهدی(ع)

عاشورای مهدوی

عاشورای مهدوی

 می پرسی شاهدی دیگر ؟ می‌گویم روز عاشورا . راوی خدمت امام باقر علیه السلام می‌رسد و از ایشان می‌پرسد :

 « در این روز ] شیعیان [ چگونه یکدیگر را تعزیت و تسلیت گویند ؟ ایشان می فرمایند بگویند :

 عظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین و جعلنا و إیاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الإمام المهدی من آل محمد(۲)

خداوند اجر ما را در مصیبت حسین بزرگ دارد و ما و شما را از خون خواهان او به همراه ولیش امام مهدی از خاندان پیامبر قرار دهد .

 باز می‌بینی روز عاشورا بر قله‌ی مصائب باید نام صاحبمان را صدا بزنیم تا بلکه انعکاس این صدا ندای خیزش و خون خواهی باشد و ما را نیز از این خون خواهان قرار دهند . مسلماً شمشیر زدن در رکاب امام عصر علیه السلام به این هدف یاری کردن دین خداست و تکاپویی است در جهت تحقق وعده‌ی الهی خداوند بر فرشتگان عزادار !

توصیف امام حسین علیه السلام از امام عصر علیه السلام و یارانش

سیدالشهداء چنین به توصیف امام عشق و شمشیرمی‌پردازند :

 نهمین فرزند من صاحب امر است و اوست که میراث ] خدایی [ را تقسیم می‌کند و او زنده است .(۳)

« و هو حی » و او زنده است .این کلام امام حسین علیه السلام در وصف حضرت صاحب علیه السلام را بگذار کنار . آنچه شب نیمه شعبان در زیارت سیدالشهداء علیه السلام خواندی :« تو کشته‌ای اما نمرده‌‌ای .» می‌بینی که این هر دو بزرگوار به حیات بی‌زوال یکدیگر شهادت داده اند . امام حسین علیه السلام با یادآوری امام عصر علیه السلام به همه ی ما تذکر می‌دهند که خداوند یک شبه کار صاحب عالم را اصلاح می‌کند و ایشان را به فریاد شب زدگان و دلمردگان می‌رساند . حضرت سیدالشهداء علیه السلام چنین می‌فرمایند :

.. یصلح الله أمره فی لیله(۴)

خدا امر ]فرج [ او را یک شبه اصلاح می‌کند .

 در کلام امام حسین علیه السلام امید به ظهور موج می‌زند و این نویدی است برای منتظران امام عصر علیه السلام که بدانند ظهور می‌تواند بدون مقدمه و یکباره صورت پذیرد . اینگونه دست از دعا برندارند و دل به یأس نسپارند . چرا که به قول سید الشهداء علیه السلام عمر تاریخ به سر نمی‌رسد مگر آنکه روز ظهور طلوع کند .

 لو لم یبق من الدنیا إلا یوم واحد لطول الله ذلک الیوم حتی یخرج رجل من ولدی(۵)

اگر از عمر دنیا جز یک روز مانده باشد خدا آنقدر آن را طولانی می‌کند تا مردی از اهل بیت من خروج کند .

 در اندیشه‌ی سیدالشهداء علیه السلام همه‌ی ائمه‌ مهدی‌اند . اولین مهدی امیرالمومنین علیه السلام و واپسین مهدی امام عصر علیه السلام .

 و آخر هم التاسع من ولدی و هو القائم بالحق یحیی الله تعالی به الارض بعد موتها و یظهر دین الحق علی الدین کله و لو کره المشرکون . له غیبه یرتد فیها قوم و یثبت علی الدین آخرون فیؤذون و یقال لهم « متی هذا الوعد إن کنتم صادقین » اما إن الصابر فی غیبته علی الأذی والتکذیب بمنزله المجاهد بالسیف بین یدی رسول الله ….(۶)

و آخرین آنها نهمین فرزند من است و او قائم به حقیقت است که خداوند زمین را پس از مرگش به واسطه‌ی او زنده می کند و دین حق را بر تمام ادیان برتری می‌بخشد هر چند مشرکان را خوش نیاید برای او غیبتی است که عده‌ای در آن مرتد می شوند و عده‌ای بر دین خدا ثابت می‌مانند پس مورد آزار قرار می‌گیرند و به آنها گفته می شود « آن وعده چه هنگام است اگر راست می‌گویید ؟» آگاه باشید که صبر کننده بر عذاب و تکذیب ] در آن زمان [ همانند مجاهد شمشیر زن در رکاب رسول خداست .

 در عصری که اعتقاد به امام زمان علیه السلام کجروی و خرافه پرستی و ارتجاع شمرده می شود ،‌و در زمانی که دم زدن از آن بزرگوار از دید خیلی‌ها مطلوب نیست ،‌و همگی به غربت او راضی شده‌اند ، خوشا به کسانی که بر آزارها شکیبایی می‌ورزند و از تکذیب و انکارها نمی‌هراسند .

 این افق را امام حسین علیه اللام قرن‌ها قبل برای من و تو ترسیم نموده و اجر این صبر را شمشیر زدن در رکاب رسول خدا صلی الله علیه و آله تصویر فرموده است در حقیقت ایشان با این بشارت‌ ما را توصیه فرموده‌اند که دست از یاری فرزندشان نشوییم و از راهی که برگزیده‌ایم عقب نکشیم و وقتی از ما می‌پرسند « متی هذا الوعد إن کنتم صادقین » پاسخ بدهیم « ألیس الصبح بقریب » آیا صبح نزدیک نیست ؟

 

 قیام عاشورایی قائم علیه السلام

زمین مرده به تعبیر ابا عبدالله الحسین علیه السلام با نفس مسیحایی امام عصر علیه السلام زندگی می‌یابد و دین خدا به رغم اکراه کفار همه‌ی زمین را خواهد پوشاند . می‌بینی پیوستگی را ؟ آن روز ، روز عاشوراست و ظهور عاشورایی آیت دیگری از بستگی این دو سرور دوست داشتنی :

یقوم القائم یوم عاشوراء(۷)

قائم روز عاشورا قیام می کند .

 

زیارت عاشورای سید الشهداء علیه السلام

 روز عاشورا زیارت سید الشهداء علیه السلام ثوابی افزون دارد ، به گونه‌ای که زائر حضرتش در این روز همانند کسی است که پیش روی ایشان جهاد کرده و در خون خود غلتیده . (۸) و کسی که چنین امام حسین علیه السلام را یاوری کند این گونه توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله بشارت داده شده :

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به جگر گوشه‌شان امام حسین علیه السلام فرمودند :

طوبی لمن یقتل حولک (۹)

خوشا به آن که در اطراف تو به شهادت رسید .

پی نوشتها :

(۱)          مفاتیح الجنان ،‌اعمال روز سوم شعبان .

(۲)          مفاتیح الجنان ،‌اعمال روز عاشورا .

(۳)          بحار الانوار ، ج ۵۱ ، ص ۱۳۲ .

(۴)          همان ، ص ۱۳۲ .

(۵)          همان ،‌ص ۱۳۳٫

(۶)          همان ، ص ۱۳۳٫

(۷)          بحار الانوار ، ج ۵۲ ، ص ۲۹۷ .

(۸)          کامل الزیارات ، ص ۱۹۱٫

(۹)          همان ،‌ص ۵۷ .






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 7