تأثیر مثبت روزه‌داری بر رشد نوجوانان

خبرگزاری فارس: تأثیر مثبت روزه‌داری بر رشد نوجوانان
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تصور بسیاری از والدین این است که روزه‌داری در روزهای طولانی تابستان برای نوجوانان و جوانان تأثیر مثبتی ندارد درحالی که تحقیقات نشان داده است که این تصور نادرست است.
محمد صفریان در نشست خبری که در محل ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: گرسنگی طولانی مدت در طول روز موجب تغییرات متابولیکی می‌شود و عادت‌های غذایی نیز به علت گرسنگی در ماه رمضان تغییر می‌کند.وی با اشاره به تغییر نیازهای بدن در ماه رمضان، افزود: نیاز بدن در این ماه به کالری و مواد غذایی کاهش می‌یابد که در نتیجه باید میزان کالری دریافتی بدن کاهش یابد که متأسفانه این اتفاق رخ نمی‌دهد و شاهد هستیم که با وجود کاهش نیاز بدن به کالری، میزان دریافتی بدن کاهش نمی‌یابد.

صفریان با بیان این که روزه‌داری بر رشد نوجوانان تأثیر مثبتی دارد، تأکید کرد: تصور بسیاری از والدین این است که روزه‌داری در روزهای طولانی تابستان برای نوجوانان و جوانان تأثیر مثبتی ندارد درحالی که تحقیقات نشان داده است که این تصور نادرست است.وی تصریح کرد: کودکان در حال رشد، خانم‌های باردار، سالمندان و بیماران خاص از جمله کسانی هستند که برای گرفتن روزه باید با پزشک مشورت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: اگر نوجوانان دریافت کالری و انرژی مناسبی در ماه رمضان داشته باشند، هورمون‌های رشد تحریک و به رشد آنها کمک می‌کند.

وی با بیان این که استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی برای توزیع غذای گرم در این ماه رمضان، مناسب نیست، افزود: با توجه به گرمای شدید هوا باید در افطار و سحر غذاهایی مصرف شود که آب بیشتری در آن‌ها وجود دارد، همچنین مصرف سبزیجات و میوه‌ در زمان افطار برای رفع تشنگی در طول زمان روزه‌داری ضروری است.

متخصص تغذیه اضافه کرد: در حین روزه‌داری، بدن از ذخایر چربی برای تأمین انرژی استفاده می‌کند، همین امر سبب می‌شود تا کاهش توده چربی و در نهایت کاهش وزن را شاهد باشیم، که کاهش وزن خود عامل بسیاری مهمی در کاهش میزان چربی خون است.

وی با تأکید بر اینکه نباید در استفاده از شیرینی در زمان افطار و سحر زیاده روی کرد، تأکید کرد: با اینکه مصرف چای در ایام ماه رمضان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و بهترین نوشیدنی در این ایام آب است، اما برخی از افرادی که نمی‌توانند از مصرف چای خودداری کنند، باید چای کم رنگ بنوشند.

صفریان در پایان خاطرنشان کرد: همواره تأکید می‌کنم که زمانی فرد اثرات روزه‌داری را شاهد خواهد بود که در این ماه رژیم غذایی مناسبی داشته باشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 2 =