معاون پژوهش حوزه‌های علمیه: حوزه نیازمند تدوین نقشه راه پژوهش برای رسیدن به نقطه مطلوب است

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان این‌که حوزه‌ علمیه نیازمند تدوین نقشه راه پژوهشی برای رسیدن به نقطه مطلوب است، گفت: برنامه‌ریزی دقیق، جامع، هماهنگ و تعریف‌شده در نظام حوزه و اجرای استاندارد و نظارت دقیق بر اجرای برنامه‌ها از دیگر رسالات حوزه است.به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه پیش از ظهر امروز در نشست مدیران استان‌ها و شهرستان‌های زیر نظر مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، گفت: پژوهش در حوزه‌های علمیه امری مهم و اساسی است.

وی با بیان این‌که پژوهش در واحدهای آموزشی حوزه‌های علمیه شامل دو فصل مهم می‌شود، افزود: ضرورت و بایسته‌ها یکی از این دو فصل را تشکیل می‌دهد و فصل دیگر درباره وظایف اساسی مدیران واحدهای آموزشی در عرصه پژوهش است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه اظهار داشت: پژوهش تولید دانش، فرآیند تولید دانش و عبور از مرزهای دانش است و ما از طلاب می‌خواهیم با مبانی نظری روش پژوهی آشنا شده و با فراگیری مهارت‌های پژوهشی و تمرین پژوهش‌ها برای ملکه شدن خود را در این مرحله تقویت کنند.

وی با اشاره به مأموریت اصلی حوزه‌های علمیه، خاطرنشان کرد: شناخت و فهم روشمند و روزآمد مفاهیم و گزاره‌های دینی، عرضه و انتشار کارآمد و مؤثر مفاهیم و معارف دینی و اقدام در راستای تحقق ارزش‌ها و هنجارهای دینی در عرصه اجتماع از مأموریت‌های اصلی حوزه‌های علمیه است.

حجت‌الاسلام عماد در ادامه به ظرفیت‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه اشاره کرد و تصریح کرد: تأییدات تردیدناپذیر از ناحیه حضرت حق و عنایات خاصه حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج)، پیشینه عمیق، روشمندی فوق‌العاده پژوهش و اجتهاد در حوزه‌های علمیه و اخلاص و سخت‌کوشی خداباورانه حوزویان برخی از این ظرفیت‌ها است.

وی قناعت، صرفه‌جویی و بهره‌وری مناسب در فعالیت‌های حوزویان، انبوهی فضلا و توان بالقوه فراوان حوزه‌های علمیه، تعداد قابل توجه مراکز پژوهشی، تعداد قابل توجه نشریات علمی حوزه و تعداد تولیدات علمی حوزه‌های علمیه را از دیگر ظرفیت‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه برشمرد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان این‌که در حوزه‌های علمیه خلأها و کمبودهای بسیاری در عرصه پژوهش وجود دارد، بیان داشت: فقدان یا نقص اسناد راهبردی در عرصه‌های مختلف و سطوح گوناگون سازمانی، ضعف در مقام برنامه‌ریزی، نظارت، پایش و آسیب‌‌شناسی، کندی و ضعف حوزه‌های علمیه در بالفعل سازی ظرفیت‌ها و توان‌های بالقوه و بهره‌وری برخی از این کمبودها را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: بسنده کردن به برخی توفیقات و عدم لحاظ تمامی ضرورت‌ها در عرصه‌های ملی و فراملی، بخشی نگری و عدم رعایت ارتباطات سیستمی و ضعف در شناسایی نیازها و اولویت‌گذاری برخی دیگر از خلأها و کمبودهای پژوهشی در حوزه‌های علمیه است.

حجت‌الاسلام عماد با اشاره به رسالت سنگین حوزه‌های علمیه در امر پژوهش، افزود: حوزه‌ علمیه برای انجام این رسالت نیازمند تدوین نقشه راه پژوهشی برای رسیدن به نقطه مطلوب در بازه‌های زمانی، برنامه‌ریزی دقیق، جامع، هماهنگ و تعریف‌شده در نظام حوزه و اجرای استاندارد و نظارت دقیق بر اجرای برنامه‌ها است.

وی تربیت طلاب فاضل، باسواد، کوشا، مخلص، پرسش گر و پرهیزکار، نهادینه‌سازی روحیه پرسش گری، تحقیق، پژوهش و جست‌وجو در طلاب و آینده‌نگری و مسؤولیت‌پذیری آن‌ها و مشارکت در تولید علم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اساتید را از دیگر رسالت‌های آموزشی حوزه‌های علمیه در عرصه پژوهش دانست.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه ایجاد نگرش پژوهشی و فرهنگ‌سازی پژوهشی، اهتمام اساتید به آموزش صحیح و عالی طلاب، اهتمام مدیران به ایجاد فضای آموزشی مناسب، اهتمام طلاب به خوب درس خواندن، آموزش مبانی و روش‌های پژوهش و تأسیس و توسعه زیرساخت‌های پژوهش در واحدهای آموزشی را از وظایف اساسی مدیران واحدهای آموزشی در عرصه پژوهش برشمرد.

وی در پایان خواستار یاری مدیران حوزه‌های علمیه برای رسیدن به عرصه پژوهش شد و گفت: ما باید بدون توجه به منابع محدود مالی، تمام تلاش خود را برای پژوهشی شدن علم در حوزه‌های علمیه به کار بگیریم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 12