آیت‌الله واعظ‌طبسی:امروز دشمن در برابر فرهنگ غنی اسلامی احساس حقارت می‌کند/تأکید بر هماهنگی همه دستگاه‌ها/ شوراهای فرهنگ عمومی، فرهنگ‌سازی کنند/ مشهد، نگین درخشان فکری و فرهنگی/

آیت‌الله واعظ‌طبسی گفت: امروز دشمن در برابر فرهنگ غنی اسلامی، احساس حقارت و پوچی می‌کند.
خبرگزاری فارس: امروز دشمن در برابر فرهنگ غنی اسلامی احساس حقارت می‌کند
 به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با اعضای شوراهای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، گفت: اگر امروز نمایندگان ما با احساس هویت، شخصیت،‌ عزت، استقلال و استغنای کامل پای میز مذاکره می‌نشینند و نظرات نظام را با منطقی مستدل و بیانی قابل فهم مطرح می‌کنند، برگرفته از فرهنگ و تفکر غنی اسلامی است.

وی اظهار داشت: این در حالی است که معمولاً جوابی منطقی از سوی دشمن شنیده نمی‌شود، چراکه آنها از فرهنگ و اخلاق انسانی تهی هستند و در برابر فرهنگ و تمدن اسلامی احساس کوچکی و حقارت می‌کنند، چراکه می‌‌دانند برای حرف حق، جوابی نیست و پیروز مذاکرات خواهیم بود.

* شوراهای فرهنگ عمومی، فرهنگ‌سازی کنند

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه این قدرت نفوذ و منطق استوار در فرهنگ اسلامی، از نعمات بزرگ الهی است، خاطرنشان کرد: چنانچه معتقد باشیم فقط خواص این نعمت‌ها را می‌شناسند و قدر می‌دانند، اینجا شوراهای فرهنگ عمومی موظف هستند این فرهنگ را عمومی کنند؛ یعنی در سطح جامعه و عامه مردم نفوذ کرده و در عمل و گفتار به کار بندند.

آیت‌الله واعظ طبسی با اشاره به لزوم ترویج سبک زندگی حضرت رضا (علیه‌السلام)، عنوان داشت: اگر زندگی حضرت رضا (علیه‌السلام) را درست مطالعه کنید، در سراسر حیات حضرت نظم و انضباط، تسلیم در برابر رضای خدا و عمل به قانون، حاکم است.

وی عنوان کرد: در این چند سال که شورا داشته‌ایم، چقدر توانسته‌ایم نظم و انضباط را به عنوان یک فرهنگ دینی در جامعه حاکم کنیم و چقدر توانسته‌ایم بر روی مباحثی مانند احترام کوچکتر به بزرگتر، رعایت ادب در برخورد با دیگران، عدم توهین به افراد و… کار کنیم؟ شورای فرهنگ عمومی باید در این زمینه‌ها تلاش کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه یکی از محورهای مهم فرهنگ در جامعه ما، هنر است، گفت: چقدر توانسته‌ایم هنر را بر وفق مبانی اسلامی و نگاه دینی در جامعه و به عنوان یک فرهنگ قابل قبول در جامعه پیاده کنیم؟

وی با قدردانی از تلاش رسانه ملی و برنامه‌های مفید و سازنده آن در زمینه‌های مختلف، متذکر شد: آیا یک انسان بیگانه با فرهنگ دینی با نگاه به همه شبکه‌های صدا و سیما، درباره سیاست‌های فرهنگی نظام که غیر قابل اجتناب است، می‌تواند قضاوت کند و نظر بدهد؟ بعضی از روش‌ها و گفتارها یکدیگر را نقض می‌کند و بعضی از هنرها، هنرهای دیگر را. شورای فرهنگی عمومی باید در این زمینه‌ها فعال باشد.

* مشهد، نگین درخشان فکری و فرهنگی

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با توصیه اعضای شورای فرهنگ عمومی بر تأثیراتی که این شورا می‌تواند بر جامعه داشته باشد، بیان داشت: شورای فرهنگ عمومی، باید به مشهد مقدس به عنوان نگین ارزشمند،‌ درخشان و جاذب در مسائل فکری، فرهنگی و اعتقادی نگاه کند؛ همچنان که در سیاست‌های بین‌المللی‌مان نشان داده‌ایم که همه قدرت ما در فرهنگ ماست.

وی تأکید کرد: امروز در برابر قدم‌های بلندی که جمهوری اسلامی به اتکای نیروهای جوان خود و هدایت خداوند و تدابیر رهبر معظم انقلاب در زمینه‌های علمی برداشته و به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای رسیده‌ایم، دنیا نیز از نظر علم و صنعت جلو رفته است، اما این فرهنگ جمهوری اسلامی است که دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده و اگر مبالغه نباشد، باید گفت که موجب رعب و وحشت دولت‌های سلطه‌گر شده و منافع زورگویان را به خطر انداخته است.

آیت‌الله واعظ طبسی با اشاره به نگاه فرهنگی جمهوری اسلامی در مناسبات بین‌المللی، تأکید کرد: در سوریه اگر جمهوری اسلامی به عنوان حرکت دفاعی از اسلام حضوری داشت، این حرکتی فرهنگی است و همه نگرانی دولت‌ها از این است؛ فرق است بین یک نظامی که با هدف نظامی سلاح به دست می‌گیرد با یک نیروی بسیجی و ارتشی که با نگاه به مسائل فرهنگی و مبانی فکری و اعتقادی دفاع می‌کند و مقابل دشمن می‌ایستد، یعنی ما در میدان دفاعی هم سبک زندگی خود را نشان می‌دهیم که برگرفته از فرهنگ اسلامی است.

* نباید از فرهنگ تهی شویم

وی با بیان اینکه اگر از فرهنگ تهی شویم، تمدن، اخلاق، هویت، اصالت و شخصیت و اعتبار خود را از دست داده‌ایم، تصریح کرد:‌ اینکه رهبر معظم انقلاب و امام جامعه اسلامی این همه بر مسائل فرهنگی تأکید کرده‌اند، به همین دلیل است و متأسفانه ما حالا تازه می‌خواهیم مقداری بفهمیم یعنی چه؛ آن روزی که ایشان مطرح کردند، اگر مدیریت اجرایی کشور مسائل را جدی گرفته و وارد میدان شده بود، شاید امروز شرایط فرهنگ ما متفاوت بود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به ماه رجب، آن را ماه خودسازی و استفاده از ظرفیت‌ها برای رسیدن به تعالی و کمال دانست و گفت: در سالی که به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده، باید به مسائل معنوی در کنار هر مسئله‌ای دقت کنیم. اقتصاد مهم است، اما در کنار آن فرهنگ و معنویت است. حرکت عمومی جامعه خودش یک بار فرهنگی و سیاسی بالایی دارد. حرکت جهادی، یعنی راه حرکت هموار باشد و موانع را برطرف کنیم تا بتوانیم زود به مقصد برسیم. اینها مهم است.

آیت‌الله واعظ‌طبسی با تشریح فرازهایی از ادعیه ماه رجب، بیان داشت: دعاهایی که از معصومین علیهم السلام در ماه رجب به ما رسیده، دنیایی است از فرهنگ‏، اهداف و سیاست‌های یک جامعه دینی و اسلامی. هر فرازی از این دعاها مطلب خاصی را دنبال می‌کند و در یک جمع‌بندی و نگاه عمومی، هدف نهایی‏، معنویت و جنبه‌های معنوی و ارزشی است.

* تأکید بر هماهنگی همه دستگاه‌ها

وی افزود: اینکه وقتی دستگاهی می‌خواهد تصمیمی بگیرد، از در و دیوار از سوی مجموعه‌های معاند نظام مورد هجمه قرار می‌گیرد، به دلیل این است که هماهنگی نیست و همه همدیگر را نفی می‌کنیم. اگر جمع مدیران مصمم، مؤمن و معتقد، همگی یک حرف را بزنند و دنبال کنند، خشونتی هم لازم ندارد و با بیان و زبان خوش و رعایت ادب، تأثیرگذار خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی عنوان کرد: اعضا و رؤسای شورا در هر استانی درست روی مسائل مبتلابه مطالعه کنند و تحت تأثیر مسائل فرهنگی و فشارهای جریانات سیاسی و معاند قرار نگیرند و از حوزه ادب و اخلاق اسلامی تجاوز نکرده و در چارچوب مقررات نظام عمل کنند.

در ابتدای این جلسه به عنوان نود و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین شا‌ه‌مرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی و سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این شورا پرداختند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی سرآمد در بین استان‌های کشور است.

خبرگزاری فارس: شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی در بین استان‌ها سرآمد است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین شاه‌مرادی در جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه باید اثرات فعالیت این شورا در جامعه دیده شود، اظهار کرد: اگر اثرات فعالیت‌های ما در این شورا در جامعه دیده نشود، صرف برگزاری جلسات دردی را دوا نمی‌کند.

وی شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی را سرآمد در بین استان‌ها خواند و افزود: این استان به دلیل برگزاری جلسات منظم و تیز اجرایی کردن مصوبات آن نسبت به سایر استان‌ها پیشتاز است.

وی افزود: یکی از مهمترین استان‌های کشور ما بدون تردید استان خراسان رضوی است زیرا هم از نظر جمعیت و هم از نظر معنوی و هم از نظر میزان مسافران و گردشگران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که می‌توان از این ظرفیت در راستای بهبودبخشی به وضعیت فرهنگی کشور استفاده کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور خاطرنشان کرد: خوشبختانه در خراسان رضوی شخصیتی مثل آیت‌الله واعظ طبسی حضور دارند که از نظر احاطه بر مسائل فرهنگی در کشور نظیر ایشان دیده نمی‌شود.

استاندار خراسان رضوی از تشکیل اتاق همفکری با اصحاب فرهنگ و هنر خبر داد.

خبرگزاری فارس: تشکیل اتاق هم‌فکری با اصحاب فرهنگ و هنر

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی علیرضا رشیدیان امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی در محل تالار اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی اظهار کرد: امیدواریم برگزاری این جلسه در کنار مضجع نورانی علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) آغازی مبارک باشد برای دوره جدید فعالیت‌های این شورا در خراسان رضوی.

رشیدیان با اشاره به نقش مهم و جایگاه تاثیرگذار خراسان رضوی در معادلات فرهنگی کشور گفت: ما با ۲۵ میلیون ائر در سال می‌توانیم اثرگذاری ویژه‌ای را در زمینه فرهنگی در کشور داشته باشیم و به همین دلیل باید در جهت هماهنگی و همکاری و هم‌سویی برای ساماندهی برنامه‌های فرهنگی عمومی استان بیش از پیش تلاش کنیم.

وی افزود: در همین راستا اتاق هم‌فکری با اصحاب فرهنگ و هنر را با کمک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد کردیم تا بتوانیم از این طریق با بخش غیردولتی فرهنگ نیز در ارتباط باشیم.

استاندار خراسان رضوی موضوع زیارت را بحث فرهنگی مهمی برای استان تشریح کرد و گفت: اگر بتوانیم به اهدافمان در زمینه زیارت دست یابیم، می‌توانیم در جهت حل بسیاری از مشکلات فرهنگی جامعه موفق باشیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 8 =