دولت برای حوزه های علمیه به اندازه یک دانشگاه بودجه نمی گذارد

آیت الله مظاهری
رییس حوزه علمیه اصفهان ضمن ابراز خرسندی از مدیریت حوزه علمیه گفت: واجب است که فقه غنی شیعه را به نسل های بعد منتقل کنیم و لازمه این مسأله تلاش و کوشش علمی فراوان همراه با تقوا و تهذیب نفس است.

آیت الله حسین مظاهری از مراجع عظام تقلید و رییس حوزه علمیه اصفهان، در همایش تجلیل از اساتید و طلاب ممتاز حوزه علمیه اصفهان در مدرسه صدر این همایش را یک جلسه مقدس خواند و تصریح کرد: امام زمان حوزه ها و طلاب را دوست دارند و قطعا طلبه های ممتاز مورد لطف بیشتری از جانب ایشان هستند.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم با امام زمان رابطه خاصی داشته باشیم و امام زمان دست عنایت بر سر ما بکشند و دست عنایتشان بر سر حوزه ما باشد باید گناه در حوزه ما نباشد و حوزه متقی و شکوفا باشد، طلاب خوب درس بخوانند و اساتید به خوبی درس بگویند و همه به اندازه وسعمان راجع به تقوا و درس خواندن کوشا باشیم.

وی کوتاهی در درس خواندن را قبیح توصیف کرد و گفت: اگر بخواهیم مورد مودت و محبت عالی و لطف بالای امام زمان قرار بگیریم باید حوزه ما با تقوا باشد، به واجبات و مستحبات باید اهمیت ویژه داد و رابطه عاطفی با خدا وجود داشته باشد و مهمتر از اعمال پرهیز از گناه کردن است مخصوصا گناه زبان.

رییس حوزه علمیه با اشاره به اهمیت پرهیز از اختلاف و تفرقه ابراز داشت: باید همه درکنار یکدیگر و متحد و هم دل باشند، ملائکه به این که بالهایشان فرش مدرس طلاب باشند افتخار می کنند، باید در ضمن درس به ارائه روایت اخلاقی برای طلاب پرداخت زیرا درس منهای خدا و اخلاق عاقبت به خیری ندارد و طلاب در صورتی عاقبت به خیر می شوند که خوب درس بخوانند و به صورت جدی به خواندن دروس اهتمام بورزیم.

حضرت آیت الله مظاهری طلاب ممتاز را موجب افتخار حوزه و دلگرمی امام زمان دانست و گفت: واجب است که فقه غنی شیعه را به نسل آینده منتقل کنیم و این مسأله نیازمند تلاش و کوشش ویژه است و حداقل باید در طول روز۱۲ ساعت مطالعه و فعالیت علمی داشت تا موفق شویم این فقهی که امروزه با رنجش و سختی بسیار از سوی علمای بزرگ به ما رسیده است را به نسل بعد منتقل کنیم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: تا از جانب امام زمان کششی نباشد ما به موفقیتی دست پیدا نمی کنیم و بنده تقاضا دارم که به امر واجب انتقال حوزه علمیه از این نسل به نسل بعدی اهمیت داده شود و این مسأله نیاز تلاش و کوشش بسیار است و یک استاد باید با تلاش و کوشش جدی و مطالعه بسیار به تدریس دروس بپردازد.

حضرت آیت الله مظاهری ضمن تأکید بر لزوم تلاش و کوشش همراه با تقوا و دین داری تصریح کرد: اگر کسی می خواهد علمش پر برکت شود باید به تلاش و کوشش علمی فراوان و تقوا و جلب رضایت خداوند بسیار توجه کند، ضمن درس باید از فرصت ها استفاده کرد و روایات و آیات اخلاقی توسط اساتید به طلاب ارائه شود و طلاب و اساتید به خود تلقین کنند که در محضر خدا هستند و اگر کلامی غیر بدون رضایت خداوند بگویند عاقبت به خیر نمی شوند.

رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز داشت: از سیاست و مسائل سیاسی در کلاس درس باید پرهیز کرد، سیاست مداری به بزرگی امام خمینی به هنگام درس از مسائل سیاسی پرهیز می کردند و درس ایشان رنگ سیاسی نداشت و البته به مسائل سیاسی در جای خود به خوبی می پرداختند اما هرگز سیاست را داخل درس خود نکردند.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به اهمیت اتحاد حوزه علمیه گفت: اساتید در همه حال باید به اتحاد حوزه که موجب پیشرفت و تعالی حوزه علمیه است بسیار توجه کنند و همواره این نکته را به شاگردان خود گوشزد نمایند، اختلاف بنابر تعبیر قرآن موجب نابودی می شود و به همین علت است که باید به اتحاد توجه داشت.

وی مدیریت حوزه علمیه را مورد رضایت رهبر انقلاب توصیف کرد و ابراز داشت: حوزه باید بنابر قوانین و اصول اداره شود و البته اداره حوزه علمیه کار بسیار دشوار و سختی است و یک امر سهل و آسان و بچه بازی نیست که به بتوان آن را بر اساس سلایق و علایق شخصی اداره کرد و بنده از مدیریت آیت الله طباطبایی بسیار راضی هستم.

حضرت آیت الله مظاهری ضمن ابراز انتقاد از اهمیت ندادن دولت به بودجه حوزه علمیه گفت: بودجه یک دانشگاه از حوزه علمیه بیشتر است درحالی که این حوزه بود که انقلاب را به ثمر رساند اما متأسفانه از نظر مالی هیچ کمکی به حوزه علمیه نمی شود و آیت الله طباطبایی با دست خالی و بدون هیچ کمک مالی حوزه علمیه اصفهان را اداره می کند و بنده از مدیریت وی خرسند هستم.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: باید از انتقادهای بیجا که در حقیقت تهمت و غیبت و شایعه افکنی هستند پرهیز کرد و به خصوص اساتید باید با پرهیز از تهمت زدن و اختلاف کنی از تشجیع دشمن و از بین رفتن اتحاد حوزه جلوگیری کنند، الحمدلله شاهد هستیم که حوزه بسیار متحد و شکوفا است و باید تلاش کنیم که حوزه همچنان متحد و شکوفا بماند.

وی ضمن توصیه به مطالعه وصیتنامه سیاسی عبادی امام خمینی تصریح کرد: جهان تشیع به حوزه ها افتخار می کنند و درواقع حوزه علمیه امتداد مکتب ائمه است و چه بسیار علمایی که به خاطر این حوزه ها و حفظ مکتب تشیع جان فشانی کردند، سختی ها کشیدند و به شهادت رسیدند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 7 =