موج های تبلیغی در جامعه به وجود آید/رهبر معظم انقلاب موج اسلام خواهی را در دنیا براه انداخته اند

صابری تولایی

مسئول اداره تبلیغ حوزه علمیه خراسان گفت: امروزه با ورود فضای مجازی در زندگی ها، عقل آنی‌نگر بیشتر در بین افراد رواج پیدا کرده است که با آموزه های دینی منافات دارد.

خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام صابری تولایی، در مراسم اختتامیه طرح تابستانه “طلیعه تحول” ویژه خواهران در مدرسه حضرت رقیه(س) با بیان این که عقل قدسی انسان را “آتی‌نگر” بار می آورد و عقل محض افراد را “آنی‌نگر” تربیت می کند، با اشاره به اشتغال زمانی و فکری بسیاری از افراد در فضای مجازی، ابراز کرد: امروزه با ورود فضای مجازی در زندگی ها، عقل “آنی‌نگر” بیشتر در بین افراد رواج پیدا کرده است که با آموزه های دینی ما منافات دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه عقل بحث جدی ما بین علما دینی و علمی وجود دارد، تشریح کرد: از دیدگاه علمای دین، عقلی که خداوند در قرآن بر آن تاکید کرده، عقل قدسی است و از دیدگاه علم، عقل محض نامیده می شود.

حجت الاسلام صابری تولایی، با اشاره به اینکه خداوند متعال در قرآن کریم بیش از ۵۰ مورد امر به تعقل کرده است، افزود: همان طور که خداوند انسان را امر به داشته های دینی و تعقل کرده است، ۲۵ مورد نیز افراد را از انجام ندادن به آن مواخذه می کند.

مسئول اداره تبلیغ معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: عقل قدسی انسان را به مسیر حق هدایت می کند، در حالی‌که عقل محض، عقلی است که منفک از عالم قدس، تصمیم می گیرد.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از امام علی(ع) تفاوت عقل قدسی را با کارکردهای عقل محض عنوان کرد و گفت: براساس سخنی از حضرت علی(ع) عاقلترین مردم کسی است که به انتهای مسیر بیاندیشد و عاقبت اندیش باشد.

مسئول اداره تبلیغ حوزه علمیه خراسان در تشریح دومین تفاوت بین عقل محض و عقل قدسی، خاطر نشان کرد: تفاوت دیگر به فضای مسئولیت پذیری عقل قدسی و مسئولیت گریزی عقل محض بر می گردد.

وی به سخنی از امام علی(ع)«شما نسبت به محیط زیست مسئولین دارید»، اشاره کرد و گفت: ازدواج، فرزند آوری و حضور در مجامع جهانی به نحوی مسئولیت آوری است که گریز از آن در تفکر اسلامی نیست.

حجت الاسلام صابری تولایی، تبلیغ را مسئولیت مهم طلاب عنوان و ابراز کرد: آن چیزی که می‌تواند جامعه را از بی تفاوتی و نگرش های آنی دور کند آموزه ای به عنوان امر به معروف و نهی از منکر است.

 وی با بیان این که امروزه فضای بی تفاوتی در بین مردم نیز نشات گرفته است اظهار کرد: وجود رهبری که در سایه تمامی انحرافات و هجمه ها برتر از تمام فکر ها عمل می کند مایه خوشنودی و خرسندی ماست.

مسئول اداره تبلیغ حوزه علمیه خراسان، افزود: در زمانی که اسلام هراسی در تمام کشورها به سویی می رفت که همه از مسلمانان فرار می کردند، مقام معظم رهبری ساخت فیلمی برای آشنایی بیشتر مردم دنیا با اسلام را مطالبه کرده و پس از اکران فیلم محمد رسول الله(ص) در اروپا، نامه ای را برای دعوت به اسلام برای جوانان آنان ارسال کردند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب موج اسلام خواهی را در دنیا براه انداخته اند، خطاب به مبلغان خواهر گفت: طلیعه تحول نباید به یک دوره معرفت افزایی ختم شود و با آمار بالای شرکت کنندگان در این طرح ها باید موج های تبلیغی در جامعه به وجود آید.

حجت الاسلام صابری تولایی، با بیان اینکه تحول لازمه دین است، تاکید کرد: گام اول برگزاری و فراهم نمودن زمینه دانش بود که از طرف حوزه انجام شد، اما گام دوم گام تبلیغی است که می بایست تک تک شرکت کنندگان در جهت تحول جامعه قدم بردارند.

گفتنی است، طرح تابستانه طلیعه تحول با حضور بیش از ۷۰۰ طلبه خواهر حوزه علمیه خراسان در ۸ طرح ویژه در مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) برگزار شد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 11