شاخصه مهم امام خمینی توکل به خداوند متعال بود

۰
حجت الاسلام شریعتی تبار با بیان اینکه امام خمینی(ره) دنیا را تکان داد و غرب را لرزاند و نظام سوسیالیستی شرق آن زمان را متحیر کرد، گفت: شاخصه مهم امام خمینی(ره) توکل به خداوند متعال بود که در سال ۱۳۴۲ با توکل بر خداوند، علیه طاغوت آن زمان فریاد زد.

حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار، مدیر عامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی و سخنران حرم رضوی شب گذشته در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در رواق امام خمینی(ره) با اشاره به حدیث امام رضا(ع) «لا یکونُ المؤمنُ مؤمنا حتّى تکونَ فیه ثلاثُ خِصالٍ: سُنّهٌ مِن ربِّهِ، وسُنّهٌ مِن نبیِّهِ صلى الله علیه و آله، وسنّهٌ مِن ولیِّهِ علیه السلام؛ فأمّا السُّنَّهٌ مِن ربّهِ فکِتْمانُ السِّرِّ، وأمّا السُّنَّهُ مِن نبیِّه صلى الله علیه و آله فمُداراهُ النّاسِ، وأمّا السُّنَّهُ مِن ولیِّهِ علیه السلام فالصَّبرُ فی البَأْساءِ والضَّرّاءِ» به توصیه ها و رهنمودهای اخلاقی و تربیتی امام رضا علیه السلام اشاره کرد و ابراز داشت: آنچه که در این حدیث جای بحث و تأمل دارد موضوع ایمان است.

وی با اشاره به اینکه حقیقت ایمان چیست؟ و آیا ایمان یک امر بسیط و یا مسأله ای مرکب و دارای اجزایی است، ادامه داد: بعضی معتقد هستند که ایمان عبارت از اعتقاد راسخ و محکمی که در قلب انسان نسبت به خداوند، نبوت، معاد، قیامت، ولایت و امامت است.

سخنران حرم رضوی با بیان اینکه ایمان، باور و اعتقادی است که به زندگی انسان جهت می‌دهد و در چگونه زیستن او نقش مهمی دارد، گفت: ایمان، اعتقاد به قلب، اقرار به زبان و عمل به دین خداوند است.

حجت الاسلام شریعتی تبار با اشاره به اینکه از آیات قرآن و احادیث استفاده می شود که ایمان باید در عمل صالح تبلور و تجلی داشته باشد، ادامه داد: در هر جای قرآن کریم که ایمان مشاهده می شود در کنارش عمل صالح نیز آمده است.

شرط ایمان، عمل است

وی با بیان اینکه ایمان شرطش عمل است، گفت: ایمان، چراغی نورانی و نورافکنی قوی است که اگر در دل و جان آدمی راه پیدا کند باید خود را در عمل، زبان، چشم، گوش واعضاء و جوارح خود را نشان بدهد.

سخنران حرم رضوی در ادامه با اشاره به اینکه بین مسلمان و مؤمن فرق است، ادامه داد: مسلمانی این است که انسان به ظاهر شهادتین را به زبان جاری و اقرار به یگانگی خداوند و شهادت به رسالت پیامبر بدهد و به حسب ظاهر اعمال اسلام را در ملأ عام عمل کند.

وی بیان داشت: اگر کسی به ظاهر، شهادتین را بر زبان جاری کند به او مسلمان گفته می شود و احکامی دارد که بدنش پاک، ذبیحه اش حلال و جان و مال او  قابل احترام است و  باید مسلمانان حرمت جان، مال و… او را پاس بدارند.

حجت الاسلام شریعتی تبار با اشاره به اینکه مؤمن کسی است که به دنبال ایمان و اعتقاد قلبی اعمال صالح انجام دهد، اظهار داشت: مؤمنان واقعی کسانی هستند که وقتی یاد و نام خداوند نزد آنها گفته می شود دلشان در برابر عظمت خداوند خاضع و خاشع می شود.

 وی با بیان اینکه مؤمنان واقعی از مقام خداوند خشیت دارند و دلشان به یاد خدا و عظمت و درک بزرگی او خضوع، خشوع، نرمش و کرنش پیدا می کند، ادامه داد: مؤمنان واقعی، وقتی آیات قرآن تلاوت می شود کلام خدا در جانشان می نشیند و ایمانشان افزایش می یابد.

مدیر عامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی تصریح کرد: مؤمنان واقعی کسانی هستند که در زندگی، به خداوند متعال توکل دارند نه به پول، قدرت، موقعیت اجتماعی و طاغوتی.

شاخصه مهم امام خمینی(ره) توکل به خداوند متعال بود

وی در ادامه با توجه به فرا رسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی به شخصیت امام راحل و بنیانگذار جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: یاد، نام امام و آرمان های امام خمینی(ره) باید مد نظر مسلمانان و به ویژه جوانان قرار بگیرد.

سخنران حرم رضوی با بیان اینکه امام خمینی(ره) دنیا را تکان داد و غرب را لرزاند و نظام سوسیالیستی شرق آن زمان را متحیر کرد، ادامه داد: شاخصه مهم امام خمینی(ره) توکل به خداوند متعال بود که در سال ۱۳۴۲ با توکل بر خداوند متعال، فریاد علیه طاغوت زد و در سال ۱۳۴۳ با توکل بر خداوند در مقابل لایحه مصونیت مستشاران و تبعه آمریکا در ایران با اقتدار مبارزه و ایستادگی کرد و اسلام را در دنیا مطرح کرد.

ام القرای جهان اسلام، مقاومت و بیداری اسلامی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود امنیت در کشور ایران را حاصل خون شهدا و شهدای مدافع حرم دانست و اظهار داشت: تروریست ها برای اینکه ایران اسلامی را ناامن کنند داعش را ایجاد کردند.

حجت الاسلام شریعتی تبار در پایان با بیان اینکه ام القرای جهان اسلام، مقاومت و بیداری اسلامی است، گفت: نقطه اتکاء و امید رزمندگان فلسطین، لبنان، یمن و بحرین که زیر چکمه های دژخیمان آل خلیفه و سرسپردگان صهیونیسم جهانی و استکبار جهانی هستند بعد از خداوند متعال، ایران اسلامی است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 14