ازدواج دانشجویی طرحی کاربردی و ضامن پایداری زندگی جوانان است

حجت الاسلام جواهری ازدواج های دانشجویی را عامل شکوفایی استعدادها، رشد علمی و اعتلای شخصیتی زوجین دانست و گفت: بهره مندی از دانش ازدواج، عامل مهمی در پایداری زندگی است بر این اساس، آموزش های کاربردی که در مراسم ازدواج دانشجویی ارائه می شود، پیوند زوج های جوان را از طلاق و جدایی مصونیت می بخشد.

حجت الاسلام محمدرضا جواهری، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که در فرهنگ اسلامی ازدواج از جایگاه برجسته ای برخوردار است، گفت: یکی از عوامل موثر در سلامت اخلاقی و ازدواج های پایدار، بهره مندی از دانش ازدواج است.

بهره مندی از دانش ازدواج، عامل مهمی در پایداری زندگی است

وی ادامه داد: دین اسلام تاکید بسیاری بر آموزش مهارت های ازدواج دارد چراکه ازدواج توام با دانش و مهارت های لازم، راه کمال و سعادت زوج های جوان را هموار کرده و از طلاق به دلیل جهالت، نادانی و ناآگاهی زوجین پیشگیری می کند.

حجت الاسلام جواهری با اشاره به اهمیت آموزش های پیش و پس از ازدواج در تداوم و پایداری پیوند زناشویی، تصریح کرد: آموزش های کاربردی که از سوی متخصصان متعهد به زوج های جوان ارائه می شود، سبب مصونیت پیوند آنان از طلاق و جدایی می شود.

ازدواج در زمان دانشجویی راه رشد و تعالی زوجین را باز می کند

مسؤول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با اشاره به اینکه اساتید آموزش دهنده باید از چهره های برجسته حوزوی و دانشگاهی گزینش شوند تا بتوانند پیوند زوج های جوان را در راه اعتلای دین و ایمان شکل دهند، گفت: حقیقتا استعداد زوج های جوان با ازدواج شکوفا شده و راه رشد علمی اینگونه بر روی آنان گشوده می شود.

وی با بیان که اسلام دختران و پسران عذب و ازدواج نکرده را اشرار نامیده و مورد نکوهش قرار داده است، خاطرنشان کرد: طرح ملی «همسفر تا بهشت» به شرط بهره گیری از آموزش های اساتید و مدرسان مومن، متعهد و متخصص، طرحی کاربردی و ضامن پایداری ازدواج های دانشجویی است.

برخی مشکلات عدیده زوج های جوان به مشاوره های روانشناسان غربی برمی گردد

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که روانشناسی غربی برای آنسوی مرزها تهیه شده و برای زوج های مسلمان کشورهای اسلامی کاربردی ندارد، اظهار کرد: روانشناسی غربی باید در داخل کشور بازتولید، بومی سازی و بر اساس مبانی دینی ارائه شود.

وی با بیان این که برخی مشکلات عدیده زوج های جوان به مشاوره های گمراه کننده روانشناسان غربی ارتباط دارد، بیان کرد: بی شک شخصیت های ناآشنا به ارزش های دینی و آموزه های وحیانی نمی توانند در هدایت زوج های مسلمان کشور های اسلامی موفق باشند.

ازدواج بدون وساطت خانواده ها مشکل آفرین است

حجت الاسلام جواهری با اشاره به تاکید اسلام بر ازدواج در نوجوانی و آغاز جوانی، بیان کرد: دختر و پسر باید کفو یکدیگر را پیدا کرده و از راه ارتباطات خانوادگی و گفتگو با یکدیگر در محضر خانواده همدیگر را بشناسند چراکه ازدواج های بدون وساطت خانوداه ها عامل گرفتاری و مشکلات عدیده  است.

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه یکی از راه های شناسایی همسر مناسب را کلاس درس و فضای دانشگاهی دانست و گفت: ادامه این شناساییی باید با گفتگوی سودمند، در جریان قراردادن خانواده و آشنایی با اخلاق یکدیگر در جلسات پرسش و پاسخ است.

حجت الاسلام جواهری افزود: ازدواج هایی که در محیط علم و دانش از سوی دو دانشجو با انگیزه های مناسب صورت می گیرد می تواند به پیشرفت و اعتلای شخصیتی زوجین و اشتغال مرد کمک کند.

عوامل پایداری و ناپایداری ازدواج

وی در ادامه ایمان و عمل صالح را رکن اصلی و تقوا، زهد، ساده زیستی، دوری از تجمل گرایی و تشریفات را از دیگر ارکان پایداری ازدواج برشمرد و تصریح کرد: زوج های جوان اهلِ نماز، روزه و التزام به احکام شرعی، زندگی با نشاط، پویا و آرامی نیز خواهند داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد:  شناخت یکدیگر، توجه به حقوق متقابل زن و مرد و عمل به تکالیف شرعی زناشویی نیز در پایداری و استحکام ازدواج موثر است.

حجت الاسلام جواهری، عوامل طلاق و جدایی را نهفته در بی ایمانی، بی تقوایی، جهالت، تجمل گرایی، تشریفات، لجبازی، خودخواهی و خودمحوری دانست و گفت: اگر موانع رشد و پیشرفت، شناسایی و در رفع آن کوشش شود، راه پیشرفت و تعالی بر زوج های جوان گشوده می شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 11