شرایط فروش تراکم از نظر فقهی در زمان حاضر/اختلاف سمی مهلک برای مسلمانان است/ نفوذ در جوانان برنامه دشمن است/دستگاه قضایی به سوء استفاده‌های مالی رسیدگی کند/ تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو رفع بیماری‌های اقتصاد است

حضرت آ‌یت الله مکارم با اشاره به شرایط حق هوا و فروش تراکم در زمان کنونی گفت: این مسأله در اختیار شهرداری ها قرار گرفته و مالک حق هوا آنها شده اند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در درس خارج خود که مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به شرایط حق هوا و فروش تراکم در زمان کنونی گفت: این مسأله در اختیار شهرداری ها قرار گرفته و مالک حق هوا آنها شده اند.

وی افزود: قرار گذاشته می شود که برای برخی از خیابان ها که وسیع تر است طبقات بیشتر و برای خیابان های که عرض کمتری دارند طبقات پایین تر در نظر گرفته می شود، مقررات می گذارند که فلان مقدار حق به شخص داده شود و زائد بر آن در اختیار شهرداری ها است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که شهرداری حق هوا را به صاحب زمین می فروشد، اظهار داشت: البته قوانین درست کردند که تراکم برای شهرداری ها است و آن ها حق دارند که بفروشند یعنی مقداری مشخص طبقه باید معلوم باشد و اگر مقدار زائد از آن بخواهد بسازد باید پول بدهد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت این که بگویند این غصب و حرام است و نباید دخالت کند کاری مجانی نیست بلکه در مقابل آن خدماتی می دهد، ممکن است گفته شود که عوارض دریافت می کنند اما عوارض به تنهایی کافی نبوده و مشکلات آن ها را حل نمی کند، آتش نشانی دارد برای مواقع بحران مأموران را می فرستند و تمام شهر را نظافت می کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که خود نظافت کردن شهر بسیار هزینه دارد، ابراز داشت: گل کاری شهر،آتش نشانی و خدمات دیگر هزینه دارد از این رو می گویند این عوارضی که برای ساختمان می گیرند کافی نیست و محل درآمدهای دیگر هم باید داشته باشد تا بتوانیم اداره کنیم.

وی عنوان کرد: نظافت شهر بسیار مشکل است، کسانی که رفتگر می شوند باید حقوق زیادی داشته باشند چون این کار، کاری سخت و ناراحت کننده بوده و هرکسی حاضر نیست که انجام دهد، در هر شرایطی این ها باید نظافت کنند، از دیگر کارهای شهرداری ساختن کتابخانه ها، انجام کارهای فرهنگی، ساخت مکان های تفریحی و کارهای دیگر به شمار می رود از این رو کارها مجانی نیست که و این ها تراکم را در اختیار گرفتند و بگوییم که غصب است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: ادله مجوز می شود به این صورت که عنوان ثانوی پیدا کرده و حکومت اسلامی قانون برای آن از باب حکومت بر مردم و حفظ نظام جامعه تعیین می کند، اگر تراکم در اختیار مردم باشد دائما دعوا خواهد بود و هرکس هر مقدار دلش بخواهد می سازد اما اگر دست شهرداری ها باشد آن ها عددی قرار می دهند تا از آن بالاتر نرود.

وی اضافه کرد: تا زمانی که خدمات وجود نداشته باشد که نمی توان خانه و ساختمان ساخت، ما کار خلاف را اجازه نمی دهیم اما جایی که کار بر اساس حساب و کتاب باشد تراکم را هم می شود فروخت و عوارض هم می توان گرفت، در مالیات هم اگر عادلانه باشد اجازه می دهیم چون شهر و کشور امنیت و نیروی انتظامی و چیزهای دیگر می خواهد پول را مردم باید بدهند تا برای آن ها امنیت و حفاظت درست کنند، اگر نباشد که داعش از طرفی و گروهی از طرفی دیگر می آید اما این مالیات و عوارض باید عادلانه باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که بنای طبقات به مقدار زیاد در صورتی است که که عیب و مزاحمت نداشته باشد، گفت: یکی از مزاحمت های برای همسایگان این است که به صورت کلی هوا و نور آن را بگیرد که ضرر بوده و جایز نیست.

وی افزود: دوم این که ممکن است سلطه بر اعراض ناس پیدا کنند و اعماق خانه دیده شود که جایز نیست، سوم این است که امنیت سلب شود، چهارم افت قیمت شدید برای همسایه است؛ نباید هیچ یک از این ضررهای چهارگانه در بنای تراکم وجود داشته باشد و الا اگر ضرری ایجاد شود می گوییم قاعده لاضرر می گیرد.

آیت الله مکارم شیرازی:اختلاف سمی مهلک برای مسلمانان است/ نفوذ در جوانان برنامه دشمن است

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی هرگونه اختلاف را سم مهلکی برای مسلمانان دانست و سرچشمه اختلافات را نادانی، جهل و ناآگاهی عنوان کرد.
حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار جمعی از علمای اهل سنت جزیره قشم هرگونه اختلاف را سم مهلکی برای مسلمانان دانست و گفت: قرآن کریم می فرماید سرچشمه اختلافات نادانی، جهل و ناآگاهی است.

وی افزود: اگر آگاهی و علم باشد اختلاف نیست، باید توجه داشت که دشمنان اسلام چه نقشی در برخی کشورهای اسلامی بازی می کنند اما کشور ما در میان آتش امن و امان است، مردم و مسؤولان ما می دانند که باید متحد و متفق باشند، مسؤولان هم که در نهادهای گوناگون هستند خوب انجام وظیفه می کنند، در چنین دنیای این وحدت جای تقدیر و تشکر دارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که دشمنان به جای این که خودشان هزینه کنند و تلفاتی داشته باشند مسلمانان را به جان هم انداختند، اظهار داشت: با این کار کشورها را خراب و نفوس را تلف می کنند و بدبختی های بسیاری به وجود می آورند.

وی ادامه داد: اگر همه گروه ها بفهمند و تندروی را کنار بگذارند متحد و متفق می شوند، اجر اصلاح بین مردم همانند مجاهد فی سبیل الله است، نتیجه هر دو کار یکی است یعنی اصلاح بین مردم و جهاد فی سبیل الله سبب عظمت اسلام می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تاریخ استعمار انگلستان بر کشورهایی همچون هندوستان ابراز داشت: دشمن از راه ایجاد تفرقه بر کشورها حکومت می کرد، اگر می دیدند که مردم در حال کنار آمدن با یکدیگر هستند کاری می کردند که مجددا اختلافی ایجاد شود.

وی عنوان کرد: اختلاف بینداز و حکومت کن یک سیاست ۳ هزار ساله است، در تاریخ فرعون و بنی اسرائیل می بینیم که فرعون بین بنی اسرائیل اختلاف انداخت و با همان حکومت کرد، این اصل ثابت سیاسی همواره بوده و خواهد بود از این رو باید بیدار و هوشیار باشیم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: باید قدر این نعمت را بدانیم، دشمن با انواع ترفندها می خواهد تحریکاتی انجام دهد که هیچگاه نباید تسلیم این حرف ها شد، امام صادق(ع) دستور دادند که در جماعت اهل سنت حاضر شوید، مریض های آنان را عیادت کنید و در تشییع جنازه آن ها شزرکت داشته باشید.

وی اضافه کرد: با هوشیاری باید نقشه های دشمن را نقش برآب کرد و باید سعی شود که جوانان مطابق افکار صحیح اسلامی پرورش داده شوند، دشمن ازطریق نفوذ در جوانان امید دارد که کاری کند تا آنان را از اسلام بیگانه کند یا آن ها را در گروه های تندرو و افراطی بفرستد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که بلای بزرگی به عنوان فضای مجازی داریم، گفت: ممکن است که این فضای مجازی تأثیری منفی از نظر اخلاق و عقیده بر جوانان بگذارد، به مسؤولان تذکر می دهیم که فضای مجازی را سالم سازی کنند.

آیت الله مکارم شیرازی:دستگاه قضایی به سوء استفاده‌های مالی رسیدگی کند/ تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو رفع بیماری‌های اقتصاد است

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی از دستگاه قضا خواست تا پرونده کسانی که تخلف اقتصادی می کنند خارج از نوبت رسیدگی شود.
حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار رؤسای اتاق های بازرگانی، تعاون و اصناف ایران با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت: متأسفانه اقتصاد ما بیمار است و مشکلاتی دارد که از آن رنج می برد.

وی افزود: این مشکلات به گونه ای نیست که غیر قابل حل باشد اما عزمی عمومی و جدی می طلبد تا به رفع مشکلات پرداخته شود، برخی از مشکلات از طریق همکاری مجلس و نهادها حل می شود و برخی مشکلات را قوه قضائیه باید حل کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که حل برخی مشکلات اقتصادی فرهنگ سازی می خواهد، اظهار داشت: تا آن فرهنگ حاکم نباشد مشکل برطرف نخواهد شد، یکی از مسائل اقتصاد مقاومتی است که مردم باید واقعا باور کنند صرفه این است که از اجناس و تولیدات داخلی استفاده کنند.

وی ادامه داد: اخیرا  می بینیم که مهم ترین اقتصاد دنیا هم به سوی اقتصاد مقاومتی می رود، اعلام کردند که ملت آمریکا باید تولید داخلی خود را مصرف کند، اگر تولید داخلی باشد کسب و کار درست شده و بیکاری برطرف می شود، اگر بیکاری برطرف شود بسیاری از مشکلات و عوارض اجتماعی برطرف خواهد شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که برای رفتن مردم به سوی تولید داخلی سه نکته باید رعایت شود، ابراز داشت: یکی این است که مردم از نظر فرهنگی واقعا ساخته شوند، الان تفکر بسیاری این است که اجناس خارجی بهتر بوده و عده ای هم در داخل تولید می کنند اما مارک خارجی می زنند تا خریدار داشته باشد، این فرهنگ باید عوض شود.

وی عنوان کرد: تولیدات داخلی باید کیفیت داشته باشد اما متأسفانه گاهی کیفیت ندارد، این عدم کیفیت سبب ناامیدی می شود، کالاها از نظر قیمت هم باید مناسب باشند؛ مسأله قاچاق باید حل شود، گفته می شود درصد بالایی از ۀآنچه که به بازار می آید از طریق قاچاق است که قابل قبول نیست.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: این ها بیماری هایی است که باید درمان شود که اگر این درمان صورت نگیرد اقتصاد مقاومتی درست نمی شود، مشکل دیگر این است که وقتی سوء استفاده های مالی می شود تا به دستگاه قضایی برود و روند آن پیگیری شود تشریفات قانونی به اندازه ای زیاد است که سال ها طول می کشد و اثر مطلوب را ندارد.

وی اضافه کرد: کسانی که تخلف اقتصادی می کنند باید خارج از نوبت رسیدگی شود که بسیار  اثرگذار خواهد بود، کسانی که می خواهند تخلف کنند نمی ترسند چون در تشکیلات قضایی روند رسیدگی طولانی می شود و خارج از نوبت انجام نمی دهند در حالی که باید قاطعانه برخورد کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: در آمریکا یا اروپا افراد مالیات خود را به موقع می دهند چون اگر به درستی انجام ندهند با آن ها برخورد می شوند و همچنین در اظهارنامه ها روغ نمی گویند چون عواقب آن را می دانند، مشکل قضایی در این گونه موارد باید حل شود.

وی افزود: ایران کشوری است که دارای انواع منابع است، کشور از معادن، کساورزی، تجارت، ترانزیت و مسائل دیگر بهره می برد اما مهم مدیریت است که باید مدیریت صحیحی باشد،مسائب اقتصادی باید به درستی مدیریت شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که مشکلات و بیماری های مزمنی از قبل وجود دارد، اظهار داشت: یکی از بیماری های مزمن بیماری یارانه است، از ابتدا به چه دلیل و منطقی پول هنگفتی را در اختیار ۷۰ میلیون قرار دادند که دو سوم آن احتیاجی به آن پول نداشتند.

وی ادامه داد: سرمایه کلان مملکت را از تولید به این کارنابخردانه کشاندند، این مسأله هم باید حل شود که نیازمند شجاعت است، می گویند راه شناخت برای تشخیص افراد غنی وجود ندارد اما راه شناخت هم دارد و می شود، زمانی که مسائل سیاسی در مسائل اقتصادی بیاید نتیجه خراب می شود.

این مرجع تقلید با بیان این که با امیدواری باید جلو رفت، ابراز داشت: اظهار یأس، ناامیدی و این که نمی شود نادرست است، همه باید مبلغ اقتصاد سالم باشیم اگر اقتصاد سالم شد فرهنگ هم سالم می شود، جوان بیکار به سوی خلاف کشیده می شود اما اگر دارای کار باشد اینگونه نخواهد شد

وی عنوان کرد: وقتی بتوانیم به داخل تکیه کنیم تحریم هایی که وسیله تهدید ما شده کم خاصیت و کم اثر می شود، خود آن ها اخیر گفتند که ما حاضر جنگ با ایران نیستیم اما فقط روی تحریم ها فشار می آورند و ما باید کاری کنیم که تحریم ها کم خاصیت شود و نتواند ما را دگرگون کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز فعالیت های غیر تعاونی بی رنگ و کمرنگ است، اصل فعالیت های اقتصادی را باید برپایه تعاون گذاشت، فعالیت های فردی در دنیای امروز کم اثر است، تعاون هم نیازمند فرهنگ است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 2 =