درد و رنج مردم برای اهل بیت درد آور است

آیت‎الله جوادی آملی:
درد و رنج مردم برای اهل بیت درد آور است
حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) و اهل‎بیت نسبت به مردم رئوف و رحیم هستند، گفت: درد، رنج و بیکاری مردم برای اهل بیت دردآور است، غصه می‎خورند.

حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، چهارشنبه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم، بخشی از آیات سوره مبارکه الرحمن را تفسیر کرد و با قرائت آیات «وَلَهُ الْجَوَارِ الْمُنشَآتُ فِی الْبَحْرِ کَالْأَعْلَامِ ﴿٢۴﴾ فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿٢۵﴾» گفت: ضمن اینکه نعمتهای الهی را میشمرد، کیفیت بهرهبرداری از این نعمتها را هم بیان میکند، گاه ذات اقدس اله خود دریا را آیه میداند و گاه کشتیهای روی دریا را نعمت و آیه میداند، فرمود همانطور که کوهها روی زمین برجستهاند، کشتیهای بزرگ هم روی دریا علامتاند و همانند کوه هستند، کشتیها را ذات اقدس اله جابهجا میکند، جاری در بحر است، با باد آنان را حرکت میدهد.

وی افزود: فرمود ما بادها را مأمور کردیم که این کشتیها را جابهجا کنند، حالا کشتیهای حامل بار یا مسافر یا هر دو و شما با این نعمت از این سمت دریا به آن سمت میرسید، اینها مثل کوه علامت روی آب هستند، تمام اینها را باید بدانید، چون نعمتهایی است که در این عالم دارید و هیچکدام از این نعمتها را با خودتان نمیبرید، چیزهایی که مربوط به این عالم است به شما میگوییم و چیزهایی هم که مربوط به آن عالم است به شما میگوییم، آنجا یک حیات و زندگی جاوادانه و دائمی است و یک سلسله لوازمی دارد و آن لوازم را باید اینجا تهیه کنید، هیچکدام از اعمال اینجا، آنجا اینجا ظهور و بروز ندارد.

مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر اینکه آنجا کسب و کار و درس نیست، اظهار کرد: تکامل علمی هست اما تکامل عملی نیست، که کسی کاری بکند، عبادتی انجام دهد و ذکری بگوید که مقامش بالاتر بشود نه اینطور نیست، آنجا تکامل عملی داشته باشد و ثوابی ببرد و بالاتر برود نیست، «الیوم عمل و لاحساب و غدا حساب و لاعمل»، خیلی از مسائل هست که برای انسان کشف میشود و خیلی از مسائل عملی از دنیا به انسان میرسد اما خودش بخواهد کاری انجام بدهد نیست.

وی با اشاره به آیات «کُلُّ مَنْ عَلَیْهَا فَانٍ ﴿٢۶﴾ وَیَبْقَىٰ وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِکْرَامِ ﴿٢٧﴾»، خاطرنشان کرد: کل زمین بساطش برچیده میشود، در آن نفخ صور همه رخت برمیبندند، اما چون انسانها علیالارض زندگی میکنند فرمود هرچه بر روی زمین است اینها فانی است و ما برحسب ظاهر این را به عالم قیامت و برزخ معنا میکنیم اما اینگونه نیست، وقتی میگویند فانی است اگر نسبت به آینده الان نباشد مجاز است، اگر اختلافی در اصول یا غیراصول وجود داشت باید به اصول مراجعه کرد، فانی چه اسم فاعل باشد چه صفت مشبهه باشد بالاخره مشتق است، این باید الان باشد یا اگر نسبت به آینده و گذشته بود مجاز است، معنای «کل من علیها فان» این نیست که آینده فانی میشوند، بلکه هماکنون فانیاند.

حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: آنکه حی است و زنده است، خداوند است وگرنه غیرخدا ذاتا هرچه را نگاه بکنیم فانی است، یک شیء دیگری زنده است، هماکنون همه غیرخدا فانی هستند و وجهالله باقی میماند که وجهالله هم نامتناهی است، وجهالله ذوالجلال والاکرام است، اگر به اهلبیت(ع) عرض میکنیم شما وجهالله هستید، آنها بدون تردید و تعارف مظهر «ذوالجلال والاکرام» هستند، همه کمالات مختص ذات اقدس اله است اما داریم «این وجهالله الذی الیه یتوجه الاولیاء»، خود وجهالله ذوالجلال والاکرام است، رب منشأ این وجه است.

وی اظهار کرد: درباره خداوند تعبیر «رئوف رحیم» داریم، در ادعیه هم به آن اشاره شده است، از اسمای حسنایی است که درباره ذات اقدس اله است اما در پایان سورۀ مبارکۀ توبه میفرماید «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ»، وصف پیامبر ذکر میکند، همین پیامبر رئوف و رحیم است، میشود اسمی که مال ذات اقدس اله است به مظاهرش داد، آنها مظهر رئوف و رحیم هستند، فرمود اگر گرانی و بیکاری دارید واقعا بر پیامبر سخت است و غصه میخورد، دینی از این شیرینتر و شیواتر هست.

مفسر برجسته قرآن کریم بیان کرد: در پایان سورۀ مبارکۀ توبه میفرماید اگر کسی بیکار بود و وضع مالیاش ضعیف بود و مشکل فقر و فلاکت داشت و دستش به جایی نرسید واقعا پیامبر رنج میبرد و غصه میخورد، درد و رنج شما بر او خیلی سخت است، این آیۀ مال گذشته است یعنی همان زمانی که خود پیامبر زنده بود، یا امروز را هم شامل میشود؟ حالا اگر حضرت پیامبر(ص) غصه میخوردند، امروز بر امام زمان(عج) چگونه است، فرمود برشان سخت است، انسان اگر فرزندش نداشته باشد غصه میخورد، میفرماید درد و رنج و بیکاری شما بر آنان دردآور است، غصه میخورند، الان ما هم هیچ پناهگاهی غیر از این خاندان نداریم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 4 =