فقاهت نردبان رسیدن به اوج کمالات است

حضرت آیت الله نوری‌همدانی در بیان توصیه هایی به طلاب با اشاره به این که در مسیر طلبگی سستی و تنبلی معنایی ندارد، تأکید کرد که فقاهت نردبان رسیدن به اوج کمالات است.
حضرت آیت الله نوری‌همدانی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از خواهران طلبه مدارس استان های مرکزی و اردبیل با بیان این که طلبگی پربرکت ترین شغل است، ابراز داشت: خداوند متعال به طلاب توفیق داده است که در میان شغل های دنیا شغل طلبگی و تفقه در دین را انتخاب کنند و هیچ مسأله ای به این اندازه پرفضیلت و پربرکت نیست.

وی افزود: طلبگی یعنی قرار گرفتن در لشکر امام زمان(عج) و آن قدر مهم است که گاهی خواسته اند به رهبر معظم انقلاب عنوان دانشگاهی ببدهند  ولی ایشان گفته بودند که شغل طلبگی عالی ترین مدال برای ما است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که راه طلبگی راه شیخ مفید و شیخ طوسی است، عنوان کرد: بزرگان دین ما توانسته اند گام های بزرگی برای هدایت مردم بردارند، بنابراین باید قدردان این توفیق بزرگ از جانب خداوند متعال باشید.

وی عنوان داشت: البته پیشرفت در مسیر طلبگی چند پیش نیاز و شرط مهم دارد، نخستین شرط اخلاص است و این که طلبه تنها برای خدا درس بخواند و در راه رضایت او گام بردارد؛ کتاب منیه المرید شهید ثانی که در آداب تعلیم و تعلم و درس خواندن است،  اولین شرط در این زمینه را اخلاص بیان کرده است.

حضرت آیت الله نوری‌همدانی با اشاره به این که طلبه هم باید برای خودش و هم برای جامعه مفید باشد، خاطرنشان کرد: حتما سعی کنید کتاب آداب المتعلمین خواجه نصیر طوسی را مطالعه کنید که مطالب بسیار مهمی دارد؛ مرد یا زن در صورتی می تواند در جامعه تأثیر گذار باشد که عالم و فقیه باشد.

وی ادامه داد: طلاب خواهر با تلاش و کوشش می توانند به درجه فقاهت برسند؛ باید بدانید همین فقاهت نردبان رسیدن به اوج کمالات است و روایات اهل بیت(ع) نیز از کسی در این راه گام بردارد تمجید کرده است.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم تلاش و سعی زیاد در راه تحصیل علم دین تأکید کرد: در روایات داریم که ملائک بال های خود را زیرپای طالب علم پهن می کنند به همین خاطر دومین شرط تحصیل علم همت بلند است، یعنی این که شما نباید به خواندن چند کتاب و کلاس درس اکتفا کنید.

وی ابراز داشت: امروز شرایط تحصیل علم چه در دانشگاه و چه در حوزه برای خواهران به خوبی فراهم آمده که فرصتی بسیار ناب برای شما است و باید از آن استفاده کنید تا در آینده چراغ روشنی برای جامعه باشید.

حضرت آیت الله نوری‌همدانی خاطرنشان کرد: فقیه یعنی کسی که اسلام را در تمام ابعاد بشناسد، چراکه اسلام در تمام ابعاد زندگی اسلام برنامه دارد و فقیه می خواهد تمام برنامه های اسلام در عرصه های زندگی دنیا و آخرت را بشناسد و برای مردم تبیین کند.

وی با بیان این که در قرآن دو نوع هجرت مورد تأکید قرار گرفته است، ابراز کرد: نخستین هجرت برای جهاد است تا عزت اسلام را به همراه بیاورند و دومین هجرت نیز کوچ کردن برای طلب علم دین است تا این که فقیه در همه دین و اسلام شناس شوند و بتوانند خود و جامعه را نجات بدهند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم یادآور شد: سومین شرط برای تحصیل علم جدیت و کوشش است، طلب علم دین با تنبلی و سستی به دست نمی آید؛ در دانشگاه ها هر سال تعداد زیادی طبیب و مهندس فارغ التحصیل می شوند ولی از حوزه به این راحتی فقیه و مجتهد خارج نمی شود چراکه علم دین وسیع و دارای ابعاد زیاد است.

وی با تأکید بر این که افراد سست و تنبل در هیچ کاری پیشرفت نمی کنند، عنوان داشت: همیشه توفیق برای افرادی است که با جدیت و تلاش کار کنند؛ در طلبگی نیز سعی کنید ادبیات را خوب بخوانید چراکه ادبیات عرب پایه دروس حوزه است.

حضرت آیت الله نوری‌همدانی عنوان کرد: یکی دیگر از اصول مسیر طلبگی نظم است؛ افراد نامنظم ناموفق هستند، به همین جهت برای وقت که یک سرمایه بزرگ است برنامه داشته باشید تا پیشرفت بیشتری حاصل شود.

وی با بیان این که تهجد و نماز شب یکی از شروط موفقیت در مسیر اجتهاد است، یادآور شد: علم دین و طلبگی نیاز به تهجد دارد چراکه با علوم دیگر فرق می کند، نماز شب و تهجد نورانیتی در دل ایجاد می کند که زمینه را برای پیشرفت انسان فراهم می آورد.

این مرجع تقلید در ادامه بیانات خود در این دیدار یادآور شد: در زمان امروز همانطور که طلبه های برادر متدین و بسیار مؤثر هستند، خواهران نیز می توانند تأثیر گذار باشند چراکه در این دوران کل استکبار و نفاق به سمت اسلام حمله ور شده اند و می خواهند نور اسلام را خاموش کنند.

وی گفت: در زمان ما یک انقلابی به وقوع پیوست که یک فقیه فرزانه و مدیر و مدبر در رأس آن حضور داشت و همین انقلاب و تعداد فراوان شهدای زن ثابت کرد که حضور زنان در عرصه های مختلف چه مقدار مؤثر است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 14