گناه بسیار سبب کفر و انکار می شود

استاد سطح عالی حوزه علمیه گناه بسیار را سبب کفر و انکار دانست و گفت: پیروی از هوای دل سبب ایجاد نقطه های سیاهی در قلب می شود که به مرور تمام آن را فرا می گیرد و سعادت را از دسترس انسان خارج می کند.

آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی امروز در سخنرانی پس از نماز ظهر مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی، گفت: دعای مکارم الاخلاق یکی از ادعیه بسیار ارزشمندی است که برای شیعیان بر جا مانده است. امام سجاد(ع) در این دعا به خداوند می فرمایند: «خداوندا! اگر بنا است که عمر من چراگاه شیطان شود، جان مرا همین حالا بگیر».

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به اهمیت توجه به عمر به عنوان یکی از نعمات الهی افزود: یکی از پرسش های بسیار مهمی که در روز قیامت از انسان می شود این است که عمر خویش را در چه راه هایی صرف کرده است؟ عمر واقعی انسان آن لحظه هایی است که بتوان از آن در راه رشد و تعالی خویش بهره برد.

وی سعادت جاودانه را در آخرت دانست و خاطرنشان کرد: قرآن کریم می فرماید: سعادت اصلی بشر در آخرت است». پیروی از هوی دل باعث ایجاد نقطه های سیاهی در قلب می شود که به مرور تمام آن را فرا می گیرد و سعادت را از دسترس انسان خارج می کند.

آیت الله اشرفی تصریح کرد: پس از واقعه کربلا هنگامی که یزید شروع به کفر گویی کرد حضرت زینب(س) فرمودند: «انسانی که مدام گناه کند یاد خدا را فراموش می کند و طبیعی است که منکر وحی و ملحق به کفر شود.»

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به ضرورت مراقبت بر اموال و درآمدها افزود: باید بر پرداخت خمس توجه کافی را مبذول داشت. البته دادن خمس پس از پرداخت یکبار آن بعد از یکسال دیگر لازم نیست.

وی معونه را معاف از خمس دانست و خاطر نشان کرد: معونه آن چیزی است که نیاز و مورد استفاده روزمره ما است و از خمس معاف است. همچنین مال هایی که تبدیل به طلا و یا دلار شوند نیز اگر مشمول معونه نشوند خمس به آنان تعلق نمی گیرد.

آیت الله اشرفی گفت: در مورد اجناسی که خریده می شوند و قیمت آنها پس از مدتی افزایش می یابد، خمس آنان بنابر نرخ پس از افزایش قیمت محاسبه می شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 9