آلمان به اسلام مدیون است

سیاستمدار آلمانی در واکنش به موضع ضداسلامی اخیر وزیر کشور جدید آلمان گفت: این کشور به عنوان بخشی از اروپای غربی از زمان قرون وسطی بسیار زیاد به اسلام مدیون است.

به گزارش خبرگزاری رسا، «یورگن تودنهوفر»، سیاستمدار، حقوقدان و نماینده سابق پارلمان سراسری فدرال آلمان، در واکنش به موضع اخیر وزیر کشور جدید آلمان که گفته بود «اسلام به آلمان تعلق ندارد» بیان داشت: «آلمان به عنوان بخشی از اروپای غربی از زمان قرون وسطی بسیار زیاد به اسلام مدیون است.»

این سیاستمدار و خبرنگار آلمانی در این‌باره اظهار داشت: «به نظر می‌رسد هورست زِهوفِر، رهبر حزب سوسیال مسیحی و وزیر کشور جدید دولت آلمان که به صراحت عنوان می‌کند “اسلام به آلمان تعلق ندارد”، تاریخ کشورش را به خوبی نمی‌شناسد، چون او می‌داند که بسیاری چیزها، حتی در همین زندگی روزمره در ایالت بایرن (مرکز فعالیت حزب سوسیال مسیحی)، ریشه عربی دارند. او باید بداند که او کار (روزمره اش) را با «قهوه» و «شکر»‌ی آغاز می‌کند که از جمله هدایای جهان اسلام به ما هستند. همین ژاکتی که او بر تن دارد یا نیمکت راحتی و حتی نوشابه‌های گازدار (غیرالکلی) که او از مهمانانش پذیرایی می‌کند این‌ها پیشکش‌هایی از سوی مسلمانانند. زهوفر حتی شب‌ها احتمالا روی تشک ساخته شده از پارچه دمشقی می‌خوابد تا بلکه رویای آلمانی عاری و مبرا از اسلام را نظاره گر باشد.»

تودنهوفر خطاب به وزیر کشور جدید آلمان گفت: «آقای زهوفر! بی‌شمار وسایلی که در زندگی روزمره ما مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ نظیر صابون و مسواک و خلاصه چیز‌های زیادی که صبح تا شب حتی در ایالت بایرن (شما) نیز بکار می‌آیند، همه این‌ها را مدیون فرهنگ غنی و افسانه‌ای اسلامی هستیم که به مدت هشت قرن تمام، به جهان ما حکومت کرد و تاثیر گذاشت. اسامی اغلب این وسایل مورد استفاده در زندگی روزمره ما از زبان‌های عربی، فارسی و ترکی به عاریت گرفته شده اند و هورست زهوفر هر روز دارد از این واژگان عاریتی استفاده می‌کند.»

وی گفت: «در واقع به این ترتیب او دارد به زبان‌های عربی، فارسی و ترکی صحبت می‌کند و حال آنکه خودش نمی‌داند و این در حالی است که اسامی این وسائل تنها مربوط به چیز‌های کوچکی هستند که در زندگی روزمره ما استفاده می‌شوند. درباره مسائل و موارد بزرگ و اساسا خدمات هیجان انگیز و خیره کننده فرهنگ غنی اسلامی، الکساندر دِمانت، مورخ آلمانی در کتابش با عنوان «نقطه عطف تاریخ» نوشته است: برغم تمامی مناقشات و منزاعات، اما جهان عرب و جهان ترک (زبانان) به طور فراوانی در تمدن اروپا نقش داشته اند.»

تودنهوفر اضافه کرد: «جهان اسلام که از دین پویای جوانش، الهام و تاسی گرفته است، به ویژه در حوزه علوم طبیعی و تجربی؛ آن هم بدون آنکه پیشرفت و ترقی علمی و اقتصادی اروپا هرگز وجود داشته باشد، پیشتاز بوده است. آن‌ها به طور غیرقابل اغماضی در رشته‌های پزشکی، ریاضیات، ستاره شناسی، جغرافیا، علوم اجتماعی، فیزیک و شیمی منشاء خدمات بوده اند. میشائل بورگولته، مورخ دانشگاه «هومبولت» آلمان در این باره می‌نویسد: آلمان به عنوان بخشی از اروپای غربی از زمان قرون وسطی به طور تخمین ناپذیری به اسلام مدیون است. به بیانی گویاتر تمدن اسلامی در غرب، علوم از دست رفته دوران باستان و فرهنگ یونانی-رمی را احیاء کرد و به آن‌ها شکوه و عظمت داد.»

وی خطاب به زهوفر گفت:« آقای وزیر کشور! این‌ها چیز‌های ناجور و ناخوشایندی نیستند.»

این خبرنگار و سیاستمدار کهنه کار آلمانی در پایان به ذکر بیش از نود اسم و واژه آلمانی اشاره کرد که ریشه عربی دارند. او گفت: «این واژگان نشان می‌دهند که ما از مشرق زمین اسلامی، چقدر مطلب آموخته ایم. با وجود این خدمات جهان اسلام به اروپا و آلمان، اما تنها در سال گذشته، دستگاه‌های مسؤول در آلمان، ۱۰۷۵ فقره جرم ضد اسلامی گزارش کرده اند. در سال گذشته شصت و پنج مسجد در آلمان یا با سنگ مورد حمله قرار گرفت، یا با خون خوک آلوده شد. در این میان هشتاد و پنج تجمع ضد اسلامی نیز در آلمان برپا شد. در همین سال ۲۰۱۸ هم به شش مسجد و مرکز دینی اسلامی حمله شد که سه بار آن، منجر به آتش سوزی شد. بیست و یک درصد آلمانی‌ها مایل نیستند در کنار زنان و مردان مسلمان سکونت داشته باشند. این تحولات و تمایلات، البته به شدت نگران کننده است؛ بنابراین انتظار ما آن است که سیاستمداران و رسانه‌های ما مواضع روشن تری داشته باشند و بجای آنکه به تعصبات دامن بزنند، پیش داوری‌های کذب را به حداقل برسانند و بیش از گذشته از همشهریان مسلمان ما در برابر نفرت، نژادپرستی و جرم حمایت کنند.

وی در پایان این سؤوال را مطرح کرد که: «براستی چند مسجد دیگر در آلمان باید همچنان تهدید، آلوده یا به آتش کشیده شوند تا آنکه سیاستمداران ما از خواب بیدار شوند و سرانجام آن‌ها بجای آنکه به دنبال ترویج عبارات و مفاهیم پوپولیستی باشند، علیه نژادپرستیِ به حد انفجار رسیده برعلیه مسلمانان دست به کار می‌شوند؟»






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 7 =