آیت الله جوادی آملی:یک ملت کریم هرگز از تحریم نمی‌هراسد و زیر بار ظلم نمی رود/ ملتی که نفوذ و ستم بیگانه را بپذیرد ذلیل و فرومایه است

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که تلاش بیگانگان از جلال و شکوه شیعیان نمی کاهد، گفت: یک ملت کریم هرگز از تحریم نمی‌هراسد.
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی مفسر برجسته قرآن کریم در جلسه درس اخلاق خود که در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، به ادامه شرح کلمات قصار حضرت امیرعلیه السلام در نهج البلاغه پرداخت و بیان داشت: در چهل و هشتمین کلمه از کلمات حکیمانه، حضرت فرمود: «الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ وَ الْحَزْمُ بِإِجَالَهِ الرَّأْی وَ الرَّأْی بِتَحْصِینِ الْأَسْرَارِ»؛ فرمود اگر کسی بخواهد پیروز بشود ناچار است اهل حزم باشد. حزم و و حزام به این بَند و کمربندی که نمی‌گذارد بیگانه وارد حریم انسان شود و آشنا از حریم انسان خارج شود، می‌گویند.

وی ادامه داد: انسانی که برای خود مرز نداشته باشد و باز فکر کند،چنین انسانی نه از ورود بیگانه جلوگیری می‌کند نه از خروج آشنا؛ در واقع وقتی انسان متفکرانه می‌اندیشد که مرزبندی کند. حازم کسی است که مرز فکری او مشخص است؛ همان طوری که این نحو را اخذ کردند برای اینکه انسان مواظب زبانش باشد و هر جور حرف نزند، منطق را هم اختراع کردند که انسان هر جور نیاندیشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: در اینجا حضرت فرمود شما باید یک کمربند و مبنای فکری داشته باشید که بدانید کدام اندیشه وارد ذهن شما می شود و کدام فکر از ذهن شما خارج می شود. این معادل واژه زیرکی در زبان فارسی است. فرمود اگر می‌خواهید پیروز باشید چه در مسائل خانوادگی، چه در مسائل اجتماعی و چه در مسائل سیاسی، یک کمربند فکری باید داشته باشید.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: توصیه حضرت در اینجا این است که می فرماید شما باید چندین مبنای فکری را فحص کنید تا کمربندتان را پیدا کنید، فکر بسته هرگز به کمربند دسترسی پیدا نمی‌کند. باید جولان داشته باشید؛ مبانی دیگران را، منابع دیگران را، نقد دیگران را، اشکالات و تأیید و تقویت دیگران را همه را دور بزنید تا یک کمربندی انتخاب کنید و او را دور اندیشه خود ببندید، یعنی مبنای فکری خود را پیدا کنید.

وی افزود: حضرت فرمود ظفر به حزم است و حزم به اجاله رأی است و رأی به تحصین اسرار است. تحصین از حصن است و حصن یعنی قلعه و دژ. نباید انسان راز خود را برای هر کسی باز ‌کند. مهم‌ترین راه برای پیروزمندی یک متفکر از دخالت وساوس این است که راه ذهن خود را برای شیطان باز نکند. این یعنی اگر کسی بیراهه رفت و خدای ناکرده مال حرام خورد، شیطان شریک اوست و شریک در تمام کارهای انسان راه پیدا می‌کند. مگر ممکن است کسی مال حرام بخورد و شیطان شریک اندیشه او نشود؟ مگر می‌شود یک حادثه‌ای بدون مبدأ فاعلی باشد؟ اگر خیر و رحمت و برکت باشد از فرشته‌هاست: ﴿الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلاَئِکَهُ﴾؛ و اگر خدای ناکرده راه شیطنت باشد که بیراهه برو و راه دیگران را ببند، این از ﴿إِنَّ الشَّیاطینَ لَیوحُونَ إِلى‏ أَوْلِیائِهِمْ لِیجادِلُوکُم﴾ پدید می آید. تمام اقاسم سیزده‌گانه مغالطه منطقی از همین شیطنت است.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: شیطان کجا پیدا می‌شود؟ شیطنت از راه مال حرام، نگاه حرام و اینها پیدا می‌شود که فرمود: ﴿وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ﴾، در همین نهج البلاغه خطبه هفتم بود که شیطان یک حرامی و حرامزاده است که جامه احرام می‌پوشد و قصد ورود در دل دارد. کارش این است، این می‌خواهد وسوسه کند، وسوسه که در اعضای بدن نیست، وسوسه در مرکز اندیشه است. اینکه ﴿یوَسْوِسُ فی‏ صُدُورِ النَّاسِ﴾، چگونه وسوسه می‌کند؟ این حرامی لباس احرام می‌پوشد، وارد دل می‌شود، منتظر می ماند که درِ کعبه دل چه وقت باز می‌شود تا وارد کعبه دل بشود، آنجا تخمگذاری کند و ذهن و دل انسان را مشوش و آشفته سازد.

مفسر برجسته قرآن کریم عنوان کرد: برای اینکه انسان از خطر این چنینی نجات پیدا کند، حضرت فرمود به اینکه شما باید کمربند داشته باشید، رازتان را حفظ بکنید، سری به دلتان بزنید ببینید که این دلتان سر جایش هست یا نه؟ کسی آمد یا نه؟ در را باز کرد یا نه؟ ما الا و لابد هر شب مسئولیم که سری به دل بزنیم ببینیم چه کسی آمده و چه کسی رفته؟ چون با او کار داریم. فرمود این دل را همانند یک قلعه و دژ کنید، کلید هم دست خودتان باشد. صاحبدل یعنی کسی که مواظب قلبش است، مگر آدم هر چیزی را به دل خودش راه می‌دهد؟ چون سلطان ما همان دل ماست، هر چه او تصمیم بگیرد ما عمل می‌کنیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه به شرح کلمه چهل و نهم از کلمات قصار نهج البلاغه پرداخت و ابراز کرد: حضرت در کلمه ۴۹ فرمود: «احْذَرُوا صَوْلَهَ الْکَرِیمِ إِذَا جَاعَ وَ اللَّئِیمِ إِذَا شَبِعَ‏»؛ فرمود اگر مردان بزرگ خدای ناکرده دستشان تهی بشود مثل افراد پست نیستند که با چاپلوسی شکمشان را سیر کنند؛ حضرت فرمود اگر ملت کریم گرسنه شد زیر بار ظلم نمی‌رود. لئیم اگر وضع مالی‌اش خوب شد، آن لئامتش را حفظ می‌کند.

وی افزود: فرمود بپرهیزید از یک ملت کریمی که تحریم اقتصادی بشود، فقر بر او تحمیل بشود، او هرگز چنین شرایطی را تحمل نمی‌کند. این طور نیست که اگر خدای ناکرده فقر و گرانی را بر یک ملت کریمی تحمیل کردید او تحمل کند، این جور نیست. «احْذَرُوا صَوْلَهَ الْکَرِیمِ إِذَا جَاعَ»؛ هر تلاش و کوششی که بیگانه می‌کند آن صولت و جلال و شکوه این ایرانی مسلمان شیعه آنها را پس می‌زند. این خاصیت کرامت است. یک ملت کریم هرگز از تحریم نمی‌هراسد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که اقتدار نیروهای مسلح دشمن را به عقب می راند، گفت: ملتی که نفوذ بیگانه را تحمل کند، ذلیل محض است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی در همایش ” فرهنگ دفاعی و امنیتی بر اساس آموزه‌های مهدوی” که امروز در سالن همایش‌های مؤسسه اسراء برگزار شد، با اشاره به تفکر مهدوی و آثار آن اظهار داشت: محور اصلی این همایش، فرهنگ مهدویت در بخش دفاعی مملکت است، گفته‌اند شما هم می‌توانید به مهدویت فکر کرده و مهدوی فکر کنید و برای مهدوی فکر کردن از امامت دوازدهمین امام شروع نکنید، چراکه مهدویت حضرت مهدی (عج) از امامت دوازدهمین امام شروع نشد، بلکه ایشان فرزند پیامبر اکرم (ص)، حضرت امیر و دیگر ائمه هدی(ع) هستند.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به روایت «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَه» بیان کرد: وجود مبارک حضرت رسول(ص) فرمودند که من و حضرت علی (ع) پدران این امت هستیم، بنابراین مهدویت را باید از شناسنامه آغاز کرد این هنر دین پروری است که شما می‌توانید فرزند حضرت رسول باشید و همانند وجود آن حضرت دین را با تمام وجود بپذیرید، نه این‌که در عصر ایشان مهدوی شوید.

وی ادامه داد: خصیصه نظام مهدوی این است انسان آنچه را که وجود رسول گرامی (ص) و ۱۳ معصوم (ع) دیگر و حتی حضرت زهرا (س) می‌فرمایند عملی کرده و قائم بالعدل می‌شوند، عمل کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: کسی که از خوف جهنم یا به طمع بهشت عمل می‌کند، مهدوی نمی‌اندیشد، عادل است اما اندیشه هر عادلی مهدوی نیست، دین می‌گوید قائم بالعدل مهدوی است، کسی که معصیت و خیانت نکند، عادل است نه قائم بالعدل و فقط به درد نماز جماعت می‌خورد، اما گاهی کسی قائم بالقسط است.

وی با تأکید بر این‌که تنها روی عدل و قسط باید ایستاد، گفت: کسی که قائم بالقسط است نه تنها اجازه ستم دیگران به خود و ستم خود به دیگری را نمی‌دهد، بلکه اجازه ستم ثالثی به رابعی را نخواهد داد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که ایستادگی غیر از ایستادن است، گفت: گاهی کسی ایستاده، اما به لحاظ فکری نشسته است، چنین شخصی قائم نیست، هرچند ایستاده فیزیکی باشند، اما نشسته متافیزیکی هستند.

وی ابراز داشت: اگر جیب و کیف ملتی خالی باشد و گرفتار اقتصادی شد، به او گدا گفته می‌شود، فارسی که مانند عربی نه طراوت و نه بار علمی را ندارد، عرب هم به آن فاقد می‌گوید، فاقد هم که بار علمی ندارد، اما قرآن از او با عنوان فقیر یاد می‌کند، یعنی ستون فقرات او شکسته است، کسی که جیب و کیف او خالی است، قدرت ایستادگی ندارد، گرچه به ظاهر ایستاده است.

جامعه و فرد مهدوی فقر علم، عقل و عدل ندارد

حضرت آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: اگر کسی فقر علمی، عقلی و عدلی دارد، مهدوی نخواهد بود، بلکه نشسته است، چنین شخصی قائم نیست، بلکه قاعد بغیر القسط است و قاعد چگونه توانایی مهدوی اندیشیدن را دارد، بنابراین بعد از تنظیم شناسنامه مهدوی نه تنها باید عادل که باید قائم بالقسط باشیم.

وی با اشاره به روایتی از حضرت امیر(ع) بیان کرد: به تعبیر حضرت جز ملت فرومایه کسی ستم پذیر نیست، ملتی که نفوذ بیگانه را تحمل کند، ذلیل محض است.

مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کرد: ما می‌خواهیم شناسنامه علوی گرفته و فرزند حضرت علی (ع) باشیم، یقینا ما را به عنوان فرزند می‌پذیرند که اگر نمی‌پذیرفتند اعلام نمی‌کردند.

وی ادامه داد: حضرت می‌فرمایند؛ سنگ پذیر و سنگ خور نباش، ما ۱۰ سال جنگ داشتیم، اما ۲ سال فقط خورد و ۸ سال زد و خورد بود، ما دو سال فقط کشته‌های ترور دادیم، سنگین‌ترین کار را در این مملکت فرزندان این ملت انجام دادند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اهمیت و درس‌آموزی زیارت‌نامه‌ها برای جامعه بیان کرد: هرچند خون شهید در برابر مرکب عالم، مرجوح است، اما در برابر هر برف و بارانی حرف اول را خون شهید می‌زند، چراکه برف و باران فقط آلودگی‌های ظاهری را پاک می‌کند، اما پاک کردن خباثت استکبار از او بر نمی‌آید.

وی با بیان این‌که دهن زده سگ را ولوغ کلب می‌گویند، گفت: ولوغ کلب را خاک و قدری هم آب پاک می‌کند، اما ولوغ استکبار را نه آب و نه خاک پاک نکرده و تنها خون است که توانایی پاک کردن ولوغ آمریکا و استکبار را دارد، از این رو زیارت نامه به ما درس مهدویت می‌دهد.

مردان عفیف و منزه از اختلاس نجومی، میوه طیب سرزمین پاک هستند

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که میوه طیب این سرزمین مردان بزرگ، عفیف و منزه از اختلاس نجومی هستند، اظهار داشت: این میوه طیب مملکت است، اگر شهید خون داد و آماده میوه دادن کرد، ما موظف هستیم که شجره طوبای این مملکت باشیم، و اگر جای خون شهید آرمید، طیب و طاهر می‌شود، این طور نیست که کاری که از خون شهید انتظار داشته باشیم، از باران نیز توقع داشته باشیم، باران فقط قادر به پاک کردن آلودگی‌های ظاهری است.

وی ادامه داد: خون شهید زمینه زندگی را پاک، طیب و طاهر می‌کند و به فرموده قرآن هرجا زمینه پاک شد، میوه پاک می‌دهد، از این رو حضرت امیر فرمود جز ملت پست و فرومایه، احدی ستم پذیر نیست و بعد فرمودند سنگ پذیر نباش و سنگ را از همان‌جا که آمد، برگردان.

حضرت آیت الله جوادی آملی خطاب به اعضای دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی بیان کرد: شما عزیزان کار گروهی می‌کنید و این بیان نورانی حضرت امیر (ع) ما را به طهارت همه اعضای گروه دعوت می‌کند، یک حکم فقهی از این روایت استفاده می‌شود که در فقه اصغر کاربرد و یک حکم سیاسی که در فقه اکبر کاربرد دارد.

وی افزود: حکم فقهی که در فقه اصغر کاربرد دارد، اگر کسی دیواری با سنگ مردم درست کند و صاحب سنگ به قیمت راضی نشود و سنگ را بخواهد، می‌تواند این سنگ را از دیوار بکشد، هرچند دیوار فروبریزد، هرچند تمام سنگ‌ها پاک باشد، بنابراین یک عضو ناپاک می‌تواند موجب ویرانی دیوار شود.

مفسر برجسته قرآن کریم هشدار داد: کسی که بداندیش و خویش اندیش است را نباید در هیأت خود وارد کنید، چراکه حضور عضو فاسد  موجب ویرانی آن هیأت خواهد شد.

اقتدار نیرو‌های مسلح باید سبب ترس و بازدارندگی دشمن شود

وی اضافه کرد: مطلب دیگر در آیین مهدویت این است، که هرچند نباید به کسی حمله کرد، اما طوری نظام، ارتش، بسیج و نیروی مسلح توانمندانه زندگی کنند که احدی به آن طمع نکند، این درست است که کفار حتما باید از شما بترسند، یعنی مرد باشید تا احدی در شما طمع نکند، به تعبیر دیگر همانند قله دماوند بزرگ باش، که کاری به دیگران ندارد، اما احدی به خود اجازه نمی‌دهد که با بیل و کلنگ به جنگ قله دماوند برود.

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه داد: بنابراین وظیفه همه ما این است که در ساختار دفاعی و امنیتی خود ایستادگی داشته باشیم، نه فقط ایستاده فیزیکی، البته رهبران ما که به لطف الهی این چنین هستند.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: اگر انسان عادل باشند، به درد نماز جماعت می‌خورند و کافی نیست، اگر قائم بالقسط باشند نیز به درد رهبری نمی‌خورد، آن‌ها باید قوام بالقسط باشند، این سه بخش توسط قرآن تقسیم شده است، قوام بالقسط یعنی کسی که کار‌های مهم به وی داده شود.

وی امنیت و آرامش امروز جامعه را دستاورد خون شهیدان توصیف و بیان کرد: با این‌که در میدان مین دارای ۱۰۰ درصد امنیت هستیم و این به برکت خون شهیدان است که حفظ و تقویت آن ضروری است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم مطرح کرد: ما در این مملکت گریه زیاد کرده و می‌کنیم و کار خوبی است، شعر‌های آیینی فراوان داشته و داریم که امر خوبی است، اما این مملکت فقط ملت گریه نیست، جای مرحوم فردوسی خالی است، شما باید بیندیشید و شعرای فردوسی منش تربیت کنید، که حماسه را در این کشور زنده نگه دارند، ما شعرایی مانند فردوسی کم داریم، هرچند مثل او شدن کار آسان نیست، چراکه حکیم، ادیب، نام‌آور و فیلسوف بود.

وی با اشاره به مقام‌های علمی فردوسی خاطرنشان کرد: اگر مقام علمی فردوسی نبود، دستگاه زمان او را خفه کرده و اجازه آوردن نام مبارک حضرت امیر (ع) را در اشعار به وی نمی‌دادند، فردوسی کسی است که در توحید الهی، شعری با عظمت فیلسوفانه گفته که مرحوم صدرالمتألهین از آن به عنوان سند نقل می‌کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه داد: فردوسی با عظمت فلسفی خود ایران را با دست خالی رستم و سهراب و اسفندیار حفظ کرد، ما صد‌ها رستم تربیت کرده‌ایم، رستم کجا و عزیزان ما کجا، ما به فردوسی نیاز داریم که این انقلاب را به خوبی تبیین کند.

وی با تأکید بر این‌که ما با شعرای آیینی نمی‌توانیم کار شهدا و نیرو‌های مسلح را حفظ کنیم، گفت: پیروزی در جهاد مقدس ۸ یا ۱۰ سال مهم نیست، پیروزی دیگری مهم است که نیازمند فردوسی دیگری بوده و آن وقایع جنگ است.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به وقایع جنگ تحمیلی خاطرنشان کرد: اصرار کردند که قطعنامه را بپذیرید، امام هم پذیرفت و همه سپاه و بسیج و ارتش از جبهه برگشتند، صدام دوباره حمله کرد و تمام جبهه‌های ما خالی از نظامیان شده بود، این جنگ، جنگ نامردانه بود، ما بعد از قبول قطع‌نامه، حمله دیگری نکرده و بر عهد و پیمان خود به صورت مردانه ایستادیم، حال این‌که در زمان جنگ عراق با کویت از ما درخواست کمک و حمله به عراق شد.

وی خاطرنشان کرد: آیا در این ۷ میلیارد نفر عظمت و شرفی در کشور دیگر سراغ دارید، اگر ما به عراق حمله کرده و چند گلوله زده و تصرف می‌کردیم، طبق خود قطع‌نامه حق مسلم ما بود، اما هیچ کدام از شما به خاطر پایبندی به عهد و پیمان این کار را نکردید، تبیین این مسائل مردانه نیازمند فردوسی است و با شعر آیینی حل نمی‌شود، بزرگی ایران، نظام اسلامی، بسیج، سپاه و ارتش به این معنی است.

اندیشمندان مهدوی، ستون دین هستند

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به نامه حضرت امیر (ع) به مالک اشتر بیان کرد: کسانی که مهدوی می‌اندیشند ستون دین هستند، این ادعا نیست که ما و فرزندان شما با همه فرق می‌کنند، این تجربه و ثابت شده است، بنابراین این سرمایه، این توان و قدرت را دارد.

وی ادامه داد: ما جنگ جهانی سوم داشتیم، جنگ جهانی به معنای این نیست که همه به جان هم نیفتند، اگر همه به جان یک کشور مظلوم هم بیأفتند، باز هم جنگ جهانی است، در زمان جنگ تنها سه کشور کوچک بودند که با طمع به جیب و پول ما به ایران حمله نکردند.

استاد برجسته درس خارج با اشاره به وقایع جنگ بدر و احد بیان کرد: گریه چیز خوبی است، اما جنگجویان سعی می‌کنند که گریه نکنند، گریه انسان را سبک می‌کند و قدرت انتقام را از او می‌گیرد، خنده هم تا حدی خوب است، چراکه افراد سیاسی محض اصلا به فکاهیات گوش نمی‌دهند، زیرا هدف‌های مهمی دارند، ما کار داریم و نباید تخلیه شویم، نه این‌که عقده‌گشایی کار خوبی باشد، اما تا قدرت انتقام نباشد، انتقام گرفته نمی‌شود.

وی با اشاره به فلسفه گریه برای امام حسین (ع) بیان کرد: اگر شهیدی دیدید، برای او گریه نکنید تا سبک نشوید، بلکه برای امام حسین (ع) گریه کنید تا هم ثواب ببرید و هم حق آن شهید و قیام خود را بگیرید، او را بهانه قرار داده و برای حضرت گریه کنید تا درس شهامت، عزت و شجاعت به شما داده شود، اما اگر برای آن شهید گریه کنید، قضیه تمام می‌شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان ای‌که اگر بگوییم رهبر خوب داریم یک طرف قضیه و عمادالدین بودن هم طرف دیگر قضیه است، اظهار داشت: رهبر اگر حضرت امیر (ع) باشد، مادامی که جامعه مهدوی نیندیشد، خطر گمراهی جامعه و سقوط وجود دارد.

وی ادامه داد: مگر سپاه حضرت امیر (ع) متحمل شکست نشد، مردم نباید بیراهه رفته و هیچ چیز نباید آن‌ها را بلرزاند و دین خود را از بیگانه بگیرند، ما همچنان هستیم و با مرگ تازه از پوست خود بیرون می‌آییم، راه ما باید مشخص باشد.

مفسر برجسته قرآن کریم در پایان افزود: انسان در جامعه مهدوی باید پاک بیأندیشد، هرگاه انسان پاک زندگی کند، وجود مبارک حضرت در کنار او است و هرگز او را فراموش نخواهد کرد.






اخبار مرتبط

  • دوره ها و کارگاههای آموزشی-مهارتی
  • آیت الله مکارم شیرازی :نخبگان حوزه شناسایی و حمایت شوند/ توسعه کمی و کیفی حوزه ها در سایه انقلاب
  • رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران: مسؤولان دربرابر مردم سعه‌صدر داشته باشند
  • آیت الله جوادی آملی: اگر مسؤولی بی عرضه باشد خداوند متعال استیفای حقوق ملت را رها نمی کند
  • هجمه به بودجه حوزه آدرس اشتباه دادن به مردم است
  • آیت الله صافی گلپایگانی: مسؤولان به سلامت جامعه اهتمام داشته باشند|تأکید بر خدمت رسانی به محرومان
  • آیت الله مرتضوی در دیدار رزم حسینی: مناطق محروم و حاشیه شهر مشهد نیازمند توجه جدی است
  • حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و رسالتهای اجتماعی
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    + 8 = 15