کشور به «انقلاب اقتصادی» نیاز دارد| از برخی حقوق ها انسان وحشت می کند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که کشور به انقلاب اقتصادی نیاز دارد، از برخورد شعاری مسؤولان با مقوله اقتصاد مقاومتی انتقاد کرد.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با اشاره به حدیث پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) «ما عالَ مَنِ اقتَصَدَ؛ کسی که میانه رو باشد فقیر نمی شود» تاکید کرد: انسان مؤمن باید در درآمدها و هزینه ها تعادل برقرار کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: این مساله همان اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب مکرر اشاره کرده اند و متاسفانه گوش شنوایی هم نیست، در ظاهر می پذیرند اما در عمل مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا اقتصاد ما این همه پیچیده و دچار مشکل شده است، ابراز داشت: به دلیل گستردگی بیش از حد دولت، اکثر بودجه خرج هزینه های جاری و حقوق می شود و لذا سهم چندانی برای تولید نمی ماند.

از برخی حقوق ها انسان وحشت می کند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: کشوری که اقتصادش این گونه باشد طبیعتا گرفتار مشکل می شود، وقتی اکثر بودجه خرج حقوق کارمندان شود عملا چیزی برای تولید نمی ماند؛ گاهی اوقات خبر از حقوق هایی می رسد که انسان وحشت می کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: اگر بخواهند حقوق بگیران را کم کنند باز هم مشکل دیگری ایجاد می شود؛ زیرا اگر بازنشسته شوند بازهم حقوق شان برعهده دولت است، تنها راه این است که به تولید توجه کنیم و افراد اضافی را در این بخش ها بکار گیریم.

وی اضافه کرد: تولید تا زمانی که در اختیار بخش خصوصی نباشد به جایی نمی رسد، در بخش های دولتی غالبا هزینه بیشتر از درآمدها است و بازدهی ها نیز کمتر می شود.

خصوصی سازی را در شعار خلاصه کرده ایم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از کم توجهی به خصوصی سازی واقعی در کشور، گفت: متاسفانه خصوصی سازی و اصل ۴۴ قانون اساسی به شعار تبدیل شده است؛ یک عده از دولتی های محترم شرکتی برای خود درست می کنند که به آنها خصولتی می گویند و باز هم متاسفانه اقتصاد دست بخش خصوصی داده نمی شود.

این مرجع تقلید با تاکید بر این که کشور به انقلاب اقتصادی نیاز دارد، گفت: با این مدل از اقتصاد که اکنون در حال اجراست هرچه جلو برویم، مشکلات حل نخواهد شد، ما به انقلاب اقتصادی نیاز داریم، ما انقلاب سیاسی کرده ایم، انقلاب فرهنگی نیز تا اندازه ای صورت گرفته، اما انقلاب اقتصادی نشده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که مشکلات اقتصادی باید به صورت ریشه ای حل شود، اظهار داشت: تسهیلات بانکی باید به بخش های تولیدی اختصاص داده شود، در برنامه ریزی ها نیز باید توجه به این سمت باشد.

توضیح درباره یک حکم شرعی

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود با اشاره به یک مساله شرعی که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز مورد بحث قرار گرفته است، تصریح کرد: نقل کرده اند که اگر مادر بزرگ بچه ای، آن فرزند را شیر دهد، آن زن در خانه شوهر حرام ابدی می شود.

این مرجع تقلید تاکید کرد: ما درباره این مساله مطالعه زیادی کرده ایم، نتیجه این شد که ادله قانع کننده و کافی برای حرمت ابدی نداریم و این مساله موجب حرام ابدی نمی شود. حرمت در فرض مذکور زمانی است که رضاع قبل از ازدواج باشد؛ سال ها است که عقیده ما این است و فتوای جدیدی هم نیست.

وی گفت: در برخی از روایات به این موضوع استدلال شده، اما در مقابل معارض دارد؛ این را بدانید که بسیاری از فتاوای مشهور سرچشمه آن احتیاط است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 8