ظالم به حق مردم رسوا می شود | شناخت تهدیدات انقلاب لازمه عدم انحراف است

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که بررسی خطرهایی که انقلاب را تهدید می کند ضروری است، گفت: کسانی که با اعمال خود به مردم ظلم کردند رسوا خواهند شد.حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در همایش بین المللی امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان که در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار شد، با تبریک ولادت امام علی(ع) گفت: عدل گرچه مفهومش روشن و معنایش شیرین است اما بدون توحید ممکن نیست.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: جامعه ای که موحد نیست و داعی عدل را دارد فرعون است زیرا معنای عدل قرار دادن هر چیزی در جایگاه خودش است که موحد می گوید جای اشیا را اشیا آفرین می داند و ملحد می گوید جای اشیا را خود ما معین می کنیم.

وی با بیان این که پیش از روشن ساختن مدار عدل باید محور توحید را مشخص کرد،گفت: شما در میان هفت میلیارد جمعیت روی زمین فردی را می شناسید که مخالف عدل باشد؟ فردی که معنای عدل را نشناسد پیدا نمی شود زیرا عدل دارای معنای مشخص و معنایی شیرین است اما آن مفهوم نه پشتوانه علمی دارد و نه مصداق آن پشتوانه عملی؛ مگر ملحد می تواند کلمه عدل را معنا کند؟ مگر این که با کلمات بازی کند بلکه شخصی مانند امام علی(ع) نیاز دارد که عدل مسلم است و می داند جای اشیا کجا است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برای این که روشن شود جایگاه امام علی(ع) در توحید کجا است چنانچه که خود را سخنگوی قرآن بیان کرده است، از معیارهای حق بودن امام علی(ع) این است که امام علی(ع) حق محور است.

وی ادامه داد: امام علی(ع) که در مدار توحید حرکت می کند و دین را از او می آموزیم، می گوید چشم مملکت زمانی روشن می شود که نه کسی بی راهه رود و نه راه کسی را ببندد؛ تا انسان متشرع و فقیه کامل نباشد، نمی داند عدل چیست زیرا جای اشیاء را اشیا آفرین می داند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با طرح سؤالی مبنی بر این که ابتکارات امام علی(ع) چیست، اظهار کرد: امام علی(ع) چندین کار جدید داشته که به برکت پیامبر اکرم(ص) صورت گرفته است؛  امام علی(ع) خط فکری جامعه را بر روی محبت، اراده کرده به این صورت که می گوید انسان برتر از آن است که خداوند را از ترس جهنم یا به طمع بهشت عبادت کند، که چنین موردی از نو آوری های امام علی(ع) است که تبشیر و انذار را با یکدیگر تلفیق کرده است.

وی تصریح کرد: اقل بی عدلی، بی آبرویی است که عقل و فلسفه ما این نکته را بیان کرده است؛ از نکات شیرینی که در حکمت متعالیه صدرالمتألهین بیان شده این است که عدد ۵ که میان ۴ و ۶ است را گرفته اید، کجا می خواهید بگذارید؟ حال یا اختلاس کرده اید یا نجومی، کجا می خواهید بگذارید؟ این موعظه نیست بلکه سخن بزرگترین حکیم در چهار قرن گذشته است اگر در این خزینه یا آن خزینه بگذارید بلاخره رسوا خواهید شد.

وی افزود: فرمایش حکمت متعالیه این است که هر چیزی در جای خود مانند عدد است، شمایی که اختلاس کرده ای رسوا خواهی شد یا حرفی را که نباید بیان می کردید را بیان کرده اید رسوا خواهید شد مانند این که عدد ۵ را از میان ۴ و ۶ بردارید رسوا خواهید شد، حال عذاب جهنم نیز به جای خود باقی است.

حضرت آیت الله جوادی آملی اضافه کرد: این نکاتی که گفته شد، مرحله نخستین دین است و مرحله میانی دین این است که بداند انسان مانند بوته شلغم نیست که برود زیرا خاک، بپوسد و تمام شود بلکه به صورت ابدی وجود دارد.

وی با بیان این امروزه در گام دوم انقلاب هستیم و به امید خدا گام های دیگر را نیز تا رسیدن به ظهور امام زمان(عج) خواهیم برداشت، تصریح کرد: باید خطرهایی که انقلاب را تهدید می کند بررسی کرد تا بدانیم چگونه شد که عدل علوی به ظلم علوی و غدیر به سقیفه تبدیل شد؛ می دانید چگونه جاهلیت به جای اسلام نشست؟ این مورد را امام علی(ع) در نامه خود به مالک بیان کرده است.

مفسر قرآن کریم ادامه داد: به راحتی می توان ظلم علوی را به جای عدل علوی و سقیفه را به جای غدیر گذاشت که پیش از این نیز شده است، امام علی(ع) می گوید اولین آسیبی که دشمن انجام داد، تغییر مکتب است و به هرگونه می خواستند قرآن را تفسیر کردند؛ پس از مکتب به سراغ مردم آمدند که امام علی(ع) می گوید رهبر، اگر شخصی همانند علی بن ابی طالب نیز باشد اما جامعه با او نباشد شکست او قطعی است؛ داشتن رهبر خوب یک قضیه است و تا زمانی که مردم او را نپذیرند، شکست قطعی است.

وی اضافه کرد: مردم عماد الدین هستند که قوی تر از عمودالدین است؛ اگر می خواهید کشور حفظ شود، مردم، اگر می خواهید جنگ پیروز شود، مردم، بیگانه تنبیه شود، مردم و مواردی همانند اختلاف داشتن و خلاف گفتن مردم را می راند که اگر مردم جدا شوند، برابر است با شکست.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 2