دیدار مراجع با تولیت آستان قدس رضوی: آیت الله صافی گلپایگانی:نسبت به احیا و حفظ موقوفات آستان قدس رضوی اهتمام کنید/ آیت الله وحید خراسانی:معرفت افزایی زائران مورد توجه باشد/ آیت الله نوری همدانی:خدمت رسانی به زائران رضوی با قوت تداوم یابد/ لزوم هم افزایی علمای قم و مشهد/ آیت الله مکارم شیرازی:از لزوم توسعه فعالیت های فرهنگی و توجه به محرومان تا تقویت ارتباط با علما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نسبت به احیا و حفظ موقوفات آستان قدس رضوی اهتمام کنید

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی خدمت به آستان مقدس حضرت رضا(ع) را افتخاری بزرگ دانست و بر لزوم اهتمام بر احیا و حفظ موقوفات این آستان قدسی تأکید کرد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار حجت الاسلام و المسلمین مروی ضمن تبریک اعیاد مبارکه شعبانیه و تبریک انتصاب تولیت جدید گفت: خدمتگزاری به آستان مقدس حضرت امام رضا علیه السلام افتخار بزرگی است که نصیب شما شده است.

وی افزود: آنجا بارگاهی است که محل نزول فرشتگان و مختلف الملائکه و محلّ التجاء پیامبران الهی می‌باشد. این افتخار بزرگ و مقدّس را به شما تبریک می‌گویم و از خداوند متعال مسألت دارم که در این آستان فرشته پاسبان، موفق باشید و بتوانید تمام سعی و تلاش خود را در احیای امر اهل بیت علیهم السلام به کار بگیرید.

این مرجع تقلید با اشاره به جایگاه ویژه حرم حضرت امام علی بن موسی الرضا علیهماالسلام در جهان اسلام اظهار داشت: حرم مطهّر حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا صلوات الله و سلامه علیه همیشه مورد احترام همه مسلمانان و حتی غیر مسلمانان بوده و بسیاری از شعرای شیعه و اهل سنّت برای مقام والای آن حضرت، اشعاری دارند که از بهترین سروده‌ها می‌باشد. به طور نمونه اشعار قاآنی شاعر شیعی در حرم مطهّر که با خط بسیار زیبا روی سنگ‌های داخل حرم مطهر نوشته شده، از شاهکارهای شعر فارسی می‌باشد. همچنین اشعار خالد نقشبندی عالم اهل سنّت درباره آن حضرت یکی از بهترین اشعار است که درباره آن حضرت سروده شده است.

وی ادامه داد: کتابخانه آستان قدس رضوی یکی از گنجینه های بزرگ دینی جهان اسلام است. حقیر در دوران جوانی که به مشهد مقدّس مشرّف می‌شدم همه روزه به کتابخانه می‌رفتم و با اجازه رئیس وقت کتابخانه از کتاب‌‌های نفیس و گرانسنگ و منحصر به فرد آن استفاده می‌کردم. در بعضی از این کتاب‌ها، نکات مهمّی است که باید آنها را به عالمان دین و کتاب‌دوستان معرّفی نمود.

حضرت آیت الله صافی به اهمیت موقوفات آستان قدس بیان داشت: موقوفات آستان قدس بسیار مهم است. بعضی از وقف‌نامه‌های آنجا، خودش تاریخ است و از نظر محتوا و ادبیات در اوج کمال و ادب می‌باشد. سعی کنید نسبت به اصل موقوفات به بهترین وجه ممکن نیّات واقفان رعایت شود و امور شرعی و مذهبی در این مورد به طور کامل مراعات گردد.

وی ضمن مسألت توفیق برای حجت الاسلام و المسلمین مروی گفت: این فرصت بسیار مغتنم است که شما باید شاکر خداوند متعال و قدردان این نعمت بزرگ باشید. ان‌شاء الله بتوانید خدمتگزاری موفّق برای این آستان مقدّس و برای زائران و مجاوران آن امام رئوف و مهربان باشید.

از انتصاب شما بسیار خوشحال شدم/ معرفت افزایی زائران مورد توجه آستان قدس باشد

حضرت آیت الله وحید خراسانی با ابراز خرسندی از انتصاب حجت الاسلام والمسلمین مروی به تولیت آستان قدس رضوی، وی را به معرفت افزایی زائران توصیه کرد.

حضرت آیت الله وحید خراسانی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین مروی خطاب به تولیت آستان قدس رضوی گفت: توفیق خدمت به زائران حضرت رضا(ع)، توفیق بزرگی است که به شما داده شده و از انتصاب شما بسیار خوشحال شدم که ان‌شاء الله خدمت شما فوق تقدیر است و سعادتی بزرگ محسوب می‌شود.

وی ابراز کرد: معرفت افزایی زائران امام رضا(ع) همواره باید مورد توجه آستان قدس رضوی باشد و در این زمینه با چاپ و انتشار کتب مناسب و اثرگذار تلاش کنید.

این مرجع تقلید تصریح کرد: مراسم عزاداری به ویژه عزاداری ایام فاطمیه بیش از گذشته در آستان قدس رضوی احیا شود تا زائران هرچه بیشتر از سیره اهل بیت(ع) بهره‌مند شود.

حضرت آیت الله وحید خراسانی تصریح کرد: برای موفقیت بیشتر در کارهایتان به حضرت زهرا(س) متوسل شوید و عنایات امام رضا(ع) را از طریق مادر ایشان به خود جلب کنید.

خدمت رسانی به زائران رضوی با قوت تداوم یابد/ لزوم هم افزایی علمای قم و مشهد

حضرت آیت الله نوری همدانی بر لزوم وحدت حوزه علمیه قم و مشهد تأکید کرد و گفت: اتحاد و هم افزایی علمای قم و مشهد و حوزه های علمیه آن باید تقویت شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید در دیدار حجت الاسلام والمسلمین مروی تولیت جدید آستان قدس رضوی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و با تجلیل از شخصیت اثرگذار حجت الاسلام والمسلمین مروی در عرصه ارتباطات حوزوی گفت: امروز لازم است که افرادی در حوزه برای زمینه های مدیریتی مجهز باشند تا همواره در راستای آگاه سازی حوزویان نسبت به شرایط زمان حاضر تلاش کنند.

وی با بیان اینکه امروز حوزه های علمیه در اوج اثرگذاری خود قرار دارند، اظهار داشت: باید دانست که انقلاب اسلامی از حوزه برخاسته و بسیاری از رجال انقلابی در حوزه علمیه قم رشد یافته بودند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه هیچگاه منفعل و خاموش نبوده، نیستند و نخواهند بود، اظهار داشت: بدون تردید حوزه علمیه تعهد انقلابی خویش را به عرصه عمل کشانیده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به فعالیت های آیت الله رئیسی در مقام تولیت آستان مقدس رضوی اشاره و عنوان کرد: ایشان در این زمینه خمات بسیار خوبی را به مردم ارائه دادند و یک منطقه را برای زائران مهیا کرده بودند تا زائران حرم مطهر رضوی دیگر مجبور نباشند با هزینه های بسیار بالای هتل ها مواجه شوند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در تولیت جدید آستان قدس رضوی نیز خدمات مربوط به زائران به همان شکل گذشته ادامه پیدا کند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به ظرفیت های حوزه علمیه مشهد خطاب به حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: اگر بتوانید ظرفیت های حوزه علمیه مشهد را نیز همانند ظرفیت های حوزه علمیه قم شکوفا کنید، کار بسیار بزرگی انجام داده اید؛ همان فکری که نسبت به انقلاب و شرایط زمان در حوزه علمیه قم حاکم است، باید در حوزه علمیه مشهد  نیز بیشتر حاکم شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه حوزه علمیه مشهد از گذشته بسیار درخشانی برخوردار است، ادامه داد: افرادی همچون سید یونس اردبیلی در که رشد یافته حوزه مشهد بودند، در دوران پهلوی در برابر رضا شاه قد علم کرده و ایستادگی می کردند، بنابراین این روحیه امروز نیز در این حوزه تقویت شود.

وی بر لزوم وحدت حوزه علمیه قم و مشهد تأکید و ابراز کرد: امروز باید میان علمای حوزه های علمیه قم و مشهد همبستگی، اتحاد و هم افزایی ایجاد شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی در پایان حجت الاسلام والمسلمین مروی را انتخابی شایسته برای تولیت آستان قدس رضوی دانست و ضمن آرزوی توفیق برای وی گفت: امیدواریم بتوانید تحولات بسیار خوبی را در عرصه تولیت آستان قدس و حوزه علمیه مشهد رقم بزنید.

از لزوم توسعه فعالیت های فرهنگی و توجه به محرومان تا تقویت ارتباط با علما

حضرت آیت الله مکارم شیرازی توجه به محرومان، توسعه فعالیت های فرهنگی و تقویت تعامل با مراجع و علما را به تولیت جدید آستان قدس رضوی توصیه کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین مروی با تبریک انتصاب شایسته وی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی برای ایشان در این مسؤولیت سنگین و حساس آرزوی توفیق کرد.

وی حفظ و تقویت ارتباط و تعامل با مراجع عظام تقلید و علما را به تولیت آستان قدس رضوی توصیه کرد و با تبیین کارکردها و فعالیت های متنوع و متکثر آستان قدس رضوی، گفت: حضور سالیانه میلیون ها زائر در سال در حرم مطهر رضوی فرصت بسیار مغتنمی برای فعالیت های فرهنگی است، در زمان مرحوم آیت الله طبسی فعالیت های فرهنگی خوبی شروع شد و در دوره حجت الاسلام والمسلمین رئیسی نیز توسعه خوبی پیدا کرد اما نباید به این مقدار بسنده کرد.

وی با تاکید بر این که کارهای فرهنگی را توسعه دهید، گفت: در تمامی فعالیت های آستان قدس رضوی باید با حساسیت و دقت مضاعف عمل شود، بویژه در مسائل مالی باید مراقبت های لازم صورت گیرد تا برخی مشکلات تکرار نشود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی توجه به فعالیت های مردمی و عام المنفعه و مشکلات محرومان را به تولیت آستان قدس رضوی توصیه و  بر لزوم خبر رسانی دقیق و کامل فعالیت های آستان قدس تاکید کرد.

توجه به حوزه های علمیه مشهد و رفع مشکلات حوزه های علمیه استان توصیه دیگر حضرت آیت الله مکارم شیرازی به تولیت آستان قدس رضوی بود.

این مرجع تقلید همچنین بر لزوم توجه به مناطق حاشیه ای شهر مشهد تاکید کرد و افزود: سابقا در حاشیه مشهد مشکلاتی بود که با برنامه های متعدد و متنوع بحمدالله برطرف شد؛ ما هم در حاشیه شهر و در یک منطقه حساس اقدام به تاسیس مجموعه ای به نام ثامن الحجج(ع) که مرکب از حوزه علمیه، خانۀ اساتید، کتابخانه و مسجد می باشد، کردیم و در مسافرت اخیر به مشهد تصمیم گرفتیم تمام آن را به آستان قدس رضوی واگذار کنیم تا تکمیل نمایند و به بهره برداری برسانند، امیدوارم جنابعالی نیز عنایت خاصی به این موضوع داشته باشید .

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات مناطق سیل زده کشور، گفت: با همت و کمک مردم و مسؤولان به لحاظ تغذیه و کمک های اولیه توجه خوبی به سیل زدگان صورت گرفته؛ ولی باید برای ساخت مسکن و آینده آنها فکری کرد و کمک ها را نیز به همین جهت سوق داد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم بازنگری در محل احداث مسکن سیل زدگان تاکید کرد و گفت: باید از تجربه های تلخی که در این عرصه داریم، درس بگیریم و به هیچ وجه نباید در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها اجازه ساخت و ساز داده شود.

توصیه های آیت الله شبیری زنجانی به تولیت ستان قدس رضوی

 آیت الله العظمی شبیری زنجانی در دیدار تولیت آستان قدس رضوی

سعی کنید نسخه معتبر کتاب عیون الرضا(ع) را به صورت منقح چاپ کنید و در اختیار دیگران قرار دهید.

حضرت آیت الله شبیری زنجانی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی،‌ گفتند:جایگاه معنوی بالایی نصیب شما شده است و از این بابت تبریک عرض می کنم.

ایشان افزودند: امیدوارم که عنایت خاصه حضرت رضا(ع) نصیب شما شود و ما هم از این توجهات امام معصوم(ع) فیض ببریم.

این مرجع تقلید بیان داشتند‌ جنابعالی و اخوی مرحوم تان از نظر تقوا افراد شناخته شده ای هستید و بیت مکرم هم از این نظر توفیقات بسیاری دارند. شما به کتابخانه های دنیا رفته اید؟ باید دید که در دیگر کتابخانه های دنیا برای استفاده از کتاب ها چه راه های را طی کرده اند.

حضرت آیت الله شبیری زنجانی گفتند: اگر فردی به یک کتابی احتیاج داشت و اهل علم هم بود، در امانت دادن کتاب به چنین افرادی سخت گیری نشود. این موضوع برای رشد علمی شیعه اثرگذار خواهد بود.

ایشان توصیه کردند:‌ سعی کنید نسخه معتبر کتاب عیون الرضا(ع) را به صورت منقح چاپ کنید و در اختیار دیگران قرار دهید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 4 =