اهمیت لقمه حلال و تغذیه فکری از اهل بیت

حجت الاسلام اسلامی فر با اشاره به سخن حضرت زینب در مورد تغذیه مردم کوفه از لجن زار، گفت: لقمه حرام و تغذیه فکری از دشمنان دین تغذیه از لجن زار است.

حجت الاسلام اسلامی فر، سخنران حرم مطهر رضوی در بارگاه مطهر ثامن الحجج(ع) به عبرت گرفتن از واقعه کربلا تأکید کرد و گفت: به تاریخ باید نگاه عبرت آموز داشته باشیم و این نگاه همراه با درس و پیام باشد.

وی با اشاره به خطبه های حضرت زینب در کربلا، اظهار کرد: حضرت در خطبه های خود به مثال قرآن در مورد پیرزن دیوانه ای که به کنیزان خود دستور می داد، نخی را ببافند و شب هنگام حاصل کار آن ها را باز کرده و دوباره دستور بافتن می داد، اشاره کرد و مردم کوفه را به مانند این پیرزن دیوانه تشبیه کرد که با یک اشتباه همه کارهای خیر خود را نابود کردند.

حجت الاسلام اسلامی فر افزود: این بیان حضرت زینب در مورد نابود شدن اعمال خیرکوفیان با قتل سیدالشهدا(ع) برای ما هم هشداری است چون مومن بودن خوب است ولی ایمان را تا آخرین لحظه عمر حفظ کردن و مومن از دنیا رفتن لازم تر و مهم تر است.

کارشناس دینی بیان داشت: برخی در مسیر دین نبوده اما در سال ها و ماه ها و حتی روزهای آخر عمر راه را پیدا کرده و در مسیر دین آمده و سعادتمند شده اند اما برخی در مسیر پیامبر(ص) بوده ولی به خاطر حب مقام و جاه و فرزند در برابر خدا و امیرالمومنین (ع) ایستادند و بی دین شدند پس مراقب باشیم مثل پیرزن مورد مثال حضرت زینب نباشیم و آن چه از مسائل دینی انجام می شود را سعی کنیم که نگه داریم.

وی به بیان حضرت زینب در مورد این که مردم کوفه را ریشه در لجن زار بیان می کند، اشاره و ابراز کرد: حضرت در خطبه خود فرمودند:«شما مردم کوفه مانند سبزه و گیاه پرطراوت هستید اما ریشه در لجن زار دارید.» حضرت ریشه انحراف مردم کوفه را بیان می کند و محل تغذیه مردم کوفه را لجن زار بیان می کند و این بدین معنا است که لقمه های شما حرام بوده است.

حجت الاسلام اسلامی فر بیان داشت: علت این همه انحراف مردم کوفه از زمان شهادت امام علی تا شهادت امام حسین که ۲۱ سال بود، در کلام حضرت زینب لقمه حرام بیان می شود و این هشدار به همه مومنان است که اگر در کسب مال و در حرام و حلال بودن توجه نکنند تغذیه در لجن زار می شود.

سخنران حرم رضوی لقمه حرام را تغذیه در لجن زار بیان و ابراز کرد: لقمه وقتی حرام و شبهه ناک شد، اثر آن در فرزندان پدیدار می شود، قسی القلب و نصیحت ناپذیر می شود، امام حسین(ع) در کربلا رمز اثر نکردن نصیحت ها در مردم کوفه را پر شدن شکم ها از حرام بیان می کند.

وی به نقش زنان در ترغیب مردان در کسب حلال اشاره و اظهار کرد: زنان در خانه می توانند مردان را به سمت پول حلال و یا حرام تحریک کنند، اگر زنان دین را یاری کنند مردان خیلی مقید تر خواهند شد.

حجت الاسلام اسلامی فر بیان داشت: تعبیر دیگر از تغذیه از لجن زار این است که تغذیه فکری از افراد منحرف مانند بنی امیه انجام می شود و به جای این که مبانی فکری و قرآن و تفسیر را از اهل بیت(ع) بیاموزند به سراغ بنی امیه می روند، امروز نیز ما باید مراقب باشیم که فرزندان ما از کجا تغذیه فکری می شوند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 9 =