عقل نظری و عقل عملی در کنار هم انسان را در صراط مستقیم قرار می دهد

حضرت آیت الله جوادی آملی تأکید کرد که اگر حکمت نظری و عملی را در کنار هم داشته باشیم بدون شک در صراط مستقیم قرار می گیریم و به فلاح و رستگاری می رسیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پیامی تصیری به همایش ملی «فلسفه دین اسلامی» که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با مشارکت خبرگزاری رسا به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه دین رهاوردها و دستاوردهای علمی بسیاری داشته و دارد، گفت: حفظ رهاوردهای پژوهشی دین، عمل به آن و نشر آن از وظایف ما محسوب می شود.

وی جایگاه پژوهش در زمینه فلسفه دین اسلامی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: بر اساس روایات، وظیفه ما تحقیق و پژوهش در معارف و مبانی مکتب اهل بیت(ع) و عمل به آنها و نشر آن است.

 حضرت آیت الله جوادی آملی به لزوم نظریه پردازی نسبت به جهان هستی از دیدگاه آیات قرآن کریم اشاره و بیان کرد: اگر علم پیدا کردید بکوشید و یازوی عمل را ضعیف نکنید؛ اموری که بازوی عمل را ضعیف می کند باید پرهیز کنیم و حکمت نظری داشته باشیم و به آن حکمت عمل کنیم.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به تفاوت های میان طلب و اراده و با بیان اینکه علم مربوط به عقل نظری و اراده مربوط به عقل عملی می شود، عنوان کرد: علم باید به عمل برسد و باید بدانیم که اگر علم صحیح باشد به عمل صحیح نیز می انجامد.

وی جایگاه علم و عمل را مورد اشاره قرار داد و گفت: برای شناخت حکمت نظری و عملی باید مثالی را مورد توجه قرار دهیم؛ گاهی یک فرد مجاری ادراکی و تحریکی اش سالم بوده، گاهی مجاری ادراکی اش سالم و مجاری تحریکی اش ناسالم، گاهی مجاری ادراکی ناسالم و مجاری تحریکی سالم و گاهی هم هر دو معیوب است؛ گروه نخست در صورت تشخیص خطر، خود را نجات می دهند، اما سایر گروه ها چون در یک بخش ار مجاری خود دچار عیب و نقص هستند جان سالم از خطرات در نمی برند؛ عقل نظری و عقل عملی نیز همینگونه است و باید بدانیم عقل نظری و عملی در کنار یکدیگر می توانند مفید فایده باشند.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: اگر حکمت نظری و عملی را در کنار هم داشته باشیم بدون شک در صراط مستقیم قرار می گیریم و به فلاح و رستگاری می رسیم و این فلسفه دین اسلامی است که همه این موارد را تبیین کرده و راز و رمز آنها را برای ما روشن می سازد.

وی افزود: فلسفه دین رهاوردهای عقلی فراوانی دارد که باید آنها را استخراج کرده و راه علم و عمل را از طریق آن هموار کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 7 =