عضو اتاق فکر تبلیغ : رسانه ها مبلغ فرهنگ غرب نباشند

 

  آنچه امروز از ایرانیان در اذهان مردم جهان وجود دارد با ایران دوران پهلوی بسیار متفاوت است؛ امروز ایران از کشورهای تاثیر گذار جهان است نه تاثیرپذیر و سبقه اسلامی آن باید بیش از پیش نمود داشته باشد و تلألو آن جهانی گردد و این امر رسالت رسانه‌های ارتباط‌جمعی به ویژه در ابعاد بین‌المللی را پررنگ‌تر می‌کند.
DSC00553

حوزه نیوز: در حالی  ۳۴ سالگی انقلاب اسلامی را جشن گرفتیم که موفقیت های بزرگی در سایه تحریم ها در کشور حاصل شد لذا این اتفاقات ما را بر آن می دارد که با یک بررسی  بدانیم این انقلاب چه تاثیراتی بر کشورمان گذاشته است و قبل از انقلاب کجا بودیم و اکنون کجا هستیم؟ و رسانه‌ها تاثیری در این روند دارند؟

در همین راستا و برای رسیدن به بخشی از پاسخ های سئوالات خود به گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین نصراله پژمان فر، نماینده مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی  پرداختیم .

عضو اتاق فکر تبلیغ ضمن تبیین ابعاد مختلف این نهضت و حرکت عظیم اسلامی و نگاهی مقایسه ای به جامعه امروز با جامعه دوران قبل از انقلاب اظهارداشت: بی شک ایران اسلامی در طی این مدت  تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است که  اگر بخواهیم مواردش را به صورت مشخص لیست کنیم، طبیعتا زمان و فرصت زیادی می خواهد که در این مجال نمی گنجد.

*خودباوری دینی، مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی

وی خودباوری را اولین مولفه مهم در این زمینه عنوان کرد و ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی آن چیزی که در نهاد مردم وجود داشت و در ذهن مردم جای گرفته بود، این بود که یک فرد ایرانی، انسانی توانمندی نیست و در همه مسائل باید به بیرون از مرزها متکی باشد که نمونه بارز آن اصطلاحاتی است که در رابطه با این موضوع می آورند که ” ایرانی صد تا چاقو بسازد، یکی هم دسته ندارد” یا اینکه ” ایرانی نمی تواند حتی یک سوزن ته گرد درست کند” و مواردی از این دست زیاد بود.

حجت الاسلام والمسلمین پژمان فر تصریح کرد: اما امروز بر اثر خودباوری جوانان و متخصصان این مرز و بوم ، ایران به عنوان کشوری که پیگیر تمدن اسلامی در جهان اسلام است، برای رسیدن به اهداف بلندش، همت نموده و زیر ساختهای اصلی توسعه کشور را گسترش داد؛ امروز به برکت انقلاب اسلامی در همه مباحث پژوهشی، علمی، دانش بنیان، صنایع نظامی و… توانستیم کارهای بسیار گسترده ای انجام دهیم که شرح مبسوطی را می طلبد .

 وی دین را به عنوان یکی از اهداف اصلی این انقلاب مد نظر قرار داد و گفت: مورد دوم اینکه قبل از انقلاب دین را به عنوان یک جریان فردی حساب می کردند و تمرکزی که مردم در ارتباط با بهره برداری در حوزه دین داشتند، در مباحث فردی بود؛ البته اینکه این مسئله چقدر تاثیرات بدی حتی در مباحث فردی حاکم بر مردم داشت جای تامل دارد بطوریکه انجام امورفردی هم بسیار محدودیت داشت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، امور فردی در دین را مواردی چون نماز، روزه، حج و… عنوان کرد و بیان داشت: اما امروز همه چیز تغییر کرده و مردم به دین به عنوان یک رویکرد اجتماعی نگاه می کنند، یعنی بر اساس یک نگاه جدیدی که پس از انقلاب ایجاد شده، مردم پاسخ سوالاتشان را در عرصه مسایل اجتماعی، روابط بین الملل، نظام اقتصادی و… در حوزه دین جستجو می کنند، به عبارت بهتر به دنبال آن هستند تا ببینند دین در ارتباط با این موضوعات چه نظری دارد تا آن را پیدا کرده و به آن عمل کنند.

عضو اتاق فکر تبلیغ تصریح کرد: مهم این است که مردم به این موضوع رسیده اند که دین را به عنوان یک مبنا برای بررسی و اظهار نظر، مبنا قرار دهند. البته این دو موضوع  نیز از جمله  مسایلی است که شرح مبسوط دارد.

*عدم وابستگی از عرصه‌‌های پیشرفت

حجت الاسلام والمسلمین پژمان فر عدم وابستگی را به عنوان یکی دیگر از عرصه های پیشرفت مطرح کرد و گفت: امروز ایران به برکت انقلاب توانسته از وابستگی به جریان غرب و آن چیزی که در دنیا ما را به عنوان ژاندارم منطقه می شناختند، فاصله بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه امروز ایران، کشوری مستقل است اضافه کرد: کشوری که نه تنها تحت تاثیر سیاست های غربی نیست، بلکه تاثیر گذار بر غرب است بنا بر این توانستیم با این ابزار در جهان نقش آفرینی داشته باشیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس، ادامه داد: نکته بعدی در عرصه مدل ها و الگوهای اسلامی است که  مقام معظم رهبری نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و با مطرح شدن این موضوع از سوی معظم‌له به عنوان سبک های زندگی، مردم هم  مسیر و سبک زندگی جدیدی را که منطبق با سبک زندگی اسلامی می باشد انتخاب کردند، البته در این مسیر مشکلاتی نیز وجود دارد که باید به حل  آن اهتمام گردد.

*تجمل‌گرایی نتیجه جریانات استعماری

عضو اتاق فکر تبلیغ در خصوص مواضع صریح مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی توضیح داد: آن چیزی که به عنوان سبک زندگی در آن واقع شده ایم، نتیجه جریانات استعماری است؛ وقتی استکبار دید نمی تواند  از راه مقابله سیاسی، نظامی واقتصادی به مبارزه با ایران بپردازد لذا تصمیم گرفت با روش فرهنگی بر مردم تاثیر بگذارند و مردم را از صحنه انقلاب حذف کنند؛ تلاش آنان این شد که بیایند این جریان ها را در سبک زندگی مردم متفاوت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پژمان فر تصریح کرد: امروزه سایت های مختلف اینترنتی، شبکه های ماهواره ای، روزنامه، مجلات و بسیاری موارد دیگر از سوی استکبار جهانی ماموریت یافته اند تا سبک زندگی دینی را که در واقع پشتوانه عبور مردم از بحرانهای  ارزشی است تحت شعاع قرار  دهند؛ مقام معظم رهبری نیز با تدبیر و درایت تمام، این خطر را سالها پیش احساس نموده و به هشدارهای لازم را بیان کردند .

*تفاوت زندگی اسلامی با غیراسلامی

وی با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی، همه عرصه های زندگی اجتماعی  ما را در بر می گیرد تاکید کرد: سبک زندگی اسلامی می گوید که اساسا  در زندگی خودمان چه چیزهایی را اولویت بدهیم؛ الان بسیاری از مردم ” زندگی می کنند که زندگی کنند” اما در زندگی اسلامی؛ مردم زندگی می کنند که خودشان را در مسیر تعالی قرار بدهند و به همین دلیل هم این معنا باعث می شود که انسانی که در مسیر تعالی است، ایثار، گذشت و ارزشهای اخلاقی  برایش مفهوم پیدا نماید اما انسانی که فقط بخواهد زندگی کند و یک رویکرد مادی در زندگیش حاکم باشد، طبیعتا این مسائل برایش مفهومی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین پژمان فر در بخش پایانی سخنان خود، گریزی به پیشرفت های عرصه رسانه پس از پیروزی انقلاب زد و خاطرنشان ساخت: هرچند در این  عرصه شاهد تحولات شگرفی بودیم ولی انتقاد و گلایه هایی نیز وجود دارد؛ متاسفانه برخی رسانه ها در مسیر درست حرکت نمی‌کنند و امروز بسیاری از این معضلات که در اجتماع مشاهده می کنید، به خاطر این است که صدا و سیمای ما خواسته یا ناخواسته، این فضا را ایجاد کرده در حالی که از رسانه ملی انتظار می‌رود از پرداختن به مسایل مخالف موازین اسلامی خودداری کنند و مروج فرهنگ ناب و اصیل اسلامی باشند.

*رسانه ها مبلغ فرهنگ غرب نباشند

وی اذعان داشت: متاسفانه برخی رسانه های ما مبلغ فرهنگ غرب شدند و به تجمل گرایی دامن زدند. بسیاری از فیلمها و سریالها از زندگی ساده و بی آلایش ایرانی اسلامی فاصله گرفته و به سوی تجمل گرایی حرکت کردند. امروزه بیش از آنکه زندگی عاقلانه در رسانه ها تبلیغ شود، زندگی لوکس و تجملاتی تبلیغ می شود که تاثیرات بدی بر جامعه می گذارد که جای بحث مفصل دارد و صدا و سیما باید شورایی تشکیل  دهد که در این زمینه تجدید نظر کرده و برنامه های با محتوا با حضور کارشناسان و نخبگان این عرصه  تولید نماید.

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 8 =