مدیر حوز ه های علمیه با تشریح عملکرد ۶ ماهه فعالیت حوزه، برخی از برنامه های آینده را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه آیت الله حسینی بوشهری در گردهمایی طلاب و فضلای بوشهری مقیم حوزه علمیه قم که در مدرسه علمیه ولی عصر (عج)برگزار شد، طی سخنانی به ارائه گزارشی از عملکرد مدیریت جدید حوزه های علمیه طی ۶ ماه اخیر اظهارداشت : یکی از مهمترین اقداماتی که درطی این مدت انجام شده و بسیاری از طلاب و علما هم پیگیر آن بودند،مطالبات مقام معظم رهبری از  حوزه های علمیه است.

مدیر حوزه های علمیه،با اشاره به ارائه رهنمودهای  مقام معظم رهبری از سال ۷۴ به حوزه های علمیه افزود: رهبر فرزانه انقلاب از سال ۷۴ تا کنون و در جلسات مختلف سلسله رهنمودهایی را برای پیشبرد اهداف کشور بیان کردند که از آن زمان تاکنون ودر دو ر ه های مختلف اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

وی با اشاره به اقدامات خود در دوره مدیریت جدید گفت: از همان روزهای اول مدیریت حوزه، ستادی در راستای پیگیری مطالبات رهبری راه اندازی شدکه این ستاد تاکنون بیش از ۱۹ طرح را به عنوان اولویت اول و دوم بررسی و جمع بندی نمود و ۲ هفته قبل گزارش آن را خدمت مقام معظم رهبری تقدیم نمودم.

آیت الله حسینی بوشهری  ادامه داد: اکنون نیز ۲۳ طرح به عنوان اولویت سوم مورد بررسی قرار گرفته و  به شورای عالی حوزه های علمیه جهت تصویب ارسال شده است.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نظام های جامع آموزش، پژوهش، تبلیغ، معرفی قلعه های تهذیب و اصلاح نظام پذیرش و ارزشیابی را از جمله طرح های ارائه شده به رهبر انقلاب عنوان کرد و ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه، طرح چابک سازی حوزه ها ی علمیه می باشد؛ که  از دوره جدید شورای عالی حوزه نیز در دستور کار قرار گرفته و در این زمینه اقداماتی نیر انجام شده است.

آیت الله حسینی بوشهری  تصریح کرد : درهمین راستا، شرح وظایف،ساختار و پست های سازمانی  برنامه ریزی هایی انجام گردیده  که طی چند روز آینده این مهم تقدیم شورای عالی می شود.

وی سفرهای استانی وبازدیداز حوزه ها را از دیگر برنامه های خود اعلام کرد و گفت:  یکی از اقداماتی که در حال انجام است  افزایش اختیارات  و کاهش وابستگی حوزه های استانی به مرکز مدیریت قم است،امیدواریم با همکاری نمایندگان محترم ولی فقیه، تا آنجا که امکان دارد حوز ه های استانی کمتر به قم وابسته باشند.

*موقوفات حوزوی احیا شود

مدیر حوزه های علمیه  احیای موقوفات را در سراسر کشور یکی از اقدامات در نظر گرفته برای این منظور اعلام کرد و ابراز داشت: موقوفات از بخش های مهمی است که می تواند در زمینه تامین بودجه های حوزه موثر و کار آمد باشد؛ حوزه موقوفات بسیار خوبی در سطح کشور دارد اما متاسفانه بسیاری از افرادی که آن را در اختیار دارند با حوزه همکاری نمی کنند ؛ به طور مثال یک فرودگاه در کشور  وقف حوزه است ولی حتی یکی ریال هم از آن به حوزه داده نمی شود و این موقوفات باید احیاء گردد.

*راه اندازی انجمن  خیرین حوزه

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، با تاکید بر این که مردمی کردن حوزه از اهداف اصلی است تصریح کرد:  راه اندازی انجمن خیرین حوزه از  اقداماتی است که در این زمینه رخ داده  و اقدامات خوبی نیز انجام شده  است  به طوریکه هم اکنون خیرین اعلام آمادگی خود را جهت ساخت و تعمیرمدارس حوزه در کشور اعلام نموده اند .

آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگر ی از سخنان خود در خصوص  فعالیت های آموزشی نیز اظهارداشت: در زمینه آموزش نیز اقدامات و طرح های خوبی انجام شده بطوریکه در رشته های تخصصی حوزه اشکالات موجود رفع گردیده است.

*افزایش سطح علمی طلاب

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه تغییر شیوه امتحانات حوزه گفت:  یکی از اهداف اصلی ما افزایش سطح علمی طلاب در حوزه ها بوده و در صدد هستیم تا واقعا افراد توانمند ی در حوزه تربیت نماییم و نباید طوری شود که طلاب دروس را روزنامه ای خوانده  و یا صرفا به فکر گرفتن مدرک باشند چرا که این مهم با اهداف طلبگی منافات دارد.

امام جمعه قم تاکید کرد : اگر قرار باشد طلا ب در حوزه مثل دانشگاه مدرک گرفته و بعد از آن وارد بازار کار شوند دیگر نمی توانیم بگوییم این طلبگی است این مهم با رسالت حوزه ها بسیار فرق می کند.

مدیر حوزه های علمیه اذعان داشت : اگر طلبه بتواند در حوزه ملا و مهذب تربیت شود در عرصه های دیگر هم موفق خواهد بود و لی اگر این گونه نشود کار به جایی نخواهد برد.

*کرسی های آزاد اندیشی اولویت برنامه های پژوهشی

وی در ادامه به  بخش پژوهش پرداخت و گفت : در دوره مدیریت جدید این مهم نیز در راس اولویت ها قرار گرفته و سعی کردیم تا در عرصه های مختلف از جمله کرسی های آزد اندیشی ، انجمن های علمی و… اقدامات شایانی انجام دهیم.

*ساماندهی امور تبلیغی

عضو شورای عالی حوزه های علمیه،  با اشاره به ساماندهی امور تبلیغی افزود: در زمینه تبلیغ نیز اقدامات خوبی با همکاری نهادهای مربوطه انجام شده و با راه اندازی شورای سیاست گذاری تبلیغ سعی کرده ایم تا از اقدامات موازی جلوگیری شود.

وی با اشاره به فعالیت های حوزه در سطح بین الملل بیان داشت:  حضور حوزه در زمینه های بین المللی از ضرویات است اما این مهم باید با برنامه ریزی انجام شود که درهمین زمینه ما از تمام رایزن های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف خواستیم تا در یک برنامه منسجم نیاز های مردم دنیا در امر دین را تهیه و  در اختیار ما قرار دهند که درهمین زمینه بیش از ۱۰۰ موضوع به دست آمد که از این تعداد ۳۰موضوع در حال حاضر در دست بررسی و تهیه مطالب وتالیف های مورد نظر است

*آشنایی طلاب با زبان های خارجی دغدغه رهبری

آیت الله حسینی بوشهری،با اشاره به نیاز طلاب به آشنایی با زبان های خارجی برای فعالیت در سطح بین الملل گفت: در این زمینه که یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری نیز می باشد موسسه مطالعات اسلامی جهت تقویت زبان طلاب راه اندازی شده است که در طی فعالیت خود به دو زبان انگلیسی و عربی اقدامات موثری داشته و در آینده نزدیک زبان فرانسه نیز در  آن راه اندازی خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه در خصوص اجرای هدفمندی  برنامه های حوزه نیز گفت: در دوره مدیریت جدید جهت پیشبرد امور، سند چشم انداز حوزه به تصویب شورای عالی رسیده است.

وی در بخش دیگر ی از سخنان خود با تاکید بر  اهتمام طلاب به احادیث و گفتار ائمه(ع)،با اشاره به حدیثی از  امام سجاد (ع) بیان داشت: از نظر این امام همام یکی از شرایط خوب این است که انسان به جای اینکه منتظر نصیحت دیگران باشد ، به خود توجه کرده و برای رفع کاستی ها اقدام کند.

امام جمعه قم افزود: طبق این حدیث شریف اگر انسان می خواهد در مسیر و جاده خیر و نیکی بماند باید بعد از خودشناسی به ارزیابی از خود بپردازد.

مدیر حوزه های علمیه همچنین در این زمینه به حدیثی از امام علی(ع) اشاره و ۵شرط را برای نیل به موفقیت در علم بیان کردو اظهار داشت: طبق این حدیث برای موفقیت  علمی در مرحله اول علاوه بر تحصیل علم، باید اهل پرسشگری هم بود؛ با توجه به این نکات طلاب باید امروز قدر طلبگی را دانسته و از فرصت پیش آمده به نحو احسن بهره ببرند.

وی، اهتمام به تحصیل، تهذیب اخلاق، احترام به استاد ومدد گرفتن از خداوند را از دیگر ویژگی های موفقیت در تحصیل عنوان کرد

عضو خبرگان رهبری،در بخش پایانی سخنان خود ضمن پاسخ به  سئوالات طلاب حاضر در جلسه ، گزارش مختصری نیز در خصوص نتایج نشست خبرگان رهبری ارائه کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + 7 =