امام جمعه مشهد : وهابیت باوجود جنگ نرم اعتقادی، یک جنگ نرم آمیخته با جنگ سخت است و باید به عنوان یک خطر عظیم امنیتی در کنار دینی به آن نگریسته شود زیرا مسلمان‌کشی را به دنبال دارد.

IMAGE634924909364843750آیت‌الله علم‌الهدی: محور اندیشه‌های وهابیت تکفیری است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در همایش جنگ نرم در دانشکده علوم اسلامی رضوی در مشهد اظهار کرد: اصطلاح جنگ نرم در ادبیات سیاسی یک اصطلاح جدید است اما محتوا جنگ نرم در روش‌های مقابله گوناگون دشمنان در تاریخ اسلام حتی در زمان پیامبر(ص) وجود داشته است.

امام جمعه مشهد افزود: یکی از نکاتی که در شناخت احادیث و پیدایش جنگ نرم مطرح می‌شود این است که جنگ نرم گزینه‌ای به جای جنگ سخت است؛ و در زمانی که مسائل سیاسی و اجتماعی جریان‌های مقابل جنگ سخت را ارتزاق نکند و یا جنگ سخت از عهده نیروی ستیزگر برنیاید جنگ نرم اتفاق می‌افتد.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: هر زمان که دشمن توان جنگ سخت نظامی و تهاجم به یک کشور را نداشته باشد به جنگ نرم متوسل شده زیرا نخستین اصل تقابل موازنه است و موازنه در قدرت و منفعت مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: یک عنصر مهاجم هنگامی‌ که می‌خواهد به یک ملت حمله کند ابتدا موضوع را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که یکی از این ارزیابی‌ها مقایسه قدرت و توانمندی مهاجم با توان دفاعی آن کشور و اینکه توان دفاعی آنها در برابر قدرت مهاجم قوی‌تر و یا ضعیف‌تر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: دومین اصل موازنه در منفعت است؛ آیا هزینه‌ای که دشمن در این تهاجم پرداخت می‌کند در مقابل آنچه به دست می‌آورد قبل تعمیم است و یا سهمی کم‌تر از گذشته نصیب او می‌شود.

علم‌الهدی تاکید کرد: اگر تهاجم در جنگ سخت و یا موازنه قدرت به نفع مهاجم نباشد در این زمان جنگ سخت به جنگ نرم تبدیل می‌شود و این جایگزینی جنگ نرم به جای جنگ سخت در زمان فتح مکه در دوران پیامبر اسلام نیز اتفاق افتاد.

وی افزود: در آن زمان که کفار قریش مجبور شدند قدرت پیامبر را به رسمیت شناخته و در برابر اسلام خضوع کنند تمام قدرت‌های مهاجم که تا روز فتح مکه در مقابل پیامبر بودند پس از فتح مکه به صورت شبکه‌های زیرزمینی درآمده و جنگ نرم خود را علیه پیامبر آغاز کردند.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: در این جنگ نرم هدف اصلی مهاجمان پیغمبر ستیزی بود و توانستند برخی از صحابه پیامبر را با خود همراه کنند و آنها در این عرصه می‌خواستند صلابت پیامبر را شکسته و به مسلمانان به ویژه بدوی‌ها که اسلام را به عنوان یک قدرت قبول کرده‌ بودند این باور را القا کنند که پیامبر یک انسان معمولی است و از جبهه معنوی فوق‌العاده‌ای برخوردار نیست.

علم‌الهدی یادآور شد: این پیغمبر ستیزی در جریان سیاسی پس از پیامبر نیز دیده می‌شود و زمانی‌که خلافت از خط پیامبر جدا شد پیغمبر ستیزی به عنوان یک اصل در نظام اموی و عباسی قرار گرفت زیرا اگر سیره پیامبر در جامعه رواج پیدا می‌کرد سلطه‌گران نمی‌توانستند به عیش و نوش و افراط و تفریط بپردازند.

وی با اشاره به اندیشه تکفیری گفت: نخستین‌بار اندیشه تکفیری در زمان متوکل عباسی شکل گرفت و غلوات عامل اصلی کهروی آوردن دشمن به این اندیشه بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: زمینه اندیشه تکفیری را اندیشه غلو به وجود می‌آورد و دشمن امروز به سراغ علی‌اللهی و غلو علویون می‌رود تا این اندیشه را در شیعه گسترش دهند.

علم‌الهدی اظهار کرد: باید توجه داشت که دشمن با ترویج خرافات مانند نسبت خدایی به ائمه اطهار دادن می‌خواهد زمینه پیدایش اندیشه تکفیری که در راستای پیغمبر ستیزی را به وجود آورد و در حال حاضر بسیاری از عرفان‌های ساختگی که در لا به لای شیعه به وجود آمده و به شکل جریان‌های تازه ظهور پیدا کرده در همین راستا است.

وی تاکید کرد: اندیشه تکفیری به عنوان یک ابزار در طول تاریخ مطرح بوده و امروز باید همان‌گونه که با وهابیت مبارزه می‌شود با اندیشه غلوات نیز مبارزه شود.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: محور اندیشه‌های وهابیت اندیشه تکفیری است و وهابیت دم از توحید می‌زند اما در ترویج اسلام و توحید قدمی بر نمی‌دارد و حرکت وهابیت به صورت عملیاتی با محور مسلمان‌کشی و اعتقادی و فرهنگی با محور اندیشه تکفیری است.

علم‌الهدی افزود: وهابیت تنها مقابله با شیعه نیست بلکه مواجهه و رویارویی با شخص رسول‌الله(ص) است و در جریان وهابیت مبارزه با مارکسیست، استکبار و الحاد مشاهده نمی‌شود و حتی کتابی در پاسداشت توحید منتشر نکرده‌اند.

وی در ارتباط با جریان‌های ضد آمریکایی گفت: جریان‌های ضد آمریکایی را خود آمریکا به وجود آورده تا با در دست داشتن زمام آن از تبدیل شدن جریان‌های ضد استکباری و ضد آمریکایی به یک انفجار جلوگیری کند که نمونه آن ایجاد القاعده و استخدام وهابیت برای ایجاد چهره انحرافی دین و مسلمان‌کشی و جذب افراد با شعار ضد آمریکایی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: جریان ۱۱ سپتامبر یا برخورد القاعده با آمریکا مولود سیاست آمریکایی بود تا زمینه را برای یک لشگرکشی وسیع و مسلمان‌کشی در سراسر جهان آماده کند.

علم‌الهدی تاکید کرد: موضوع وهابیت با وجود جنگ نرم اعتقادی، یک جنگ نرم آمیخته با جنگ سخت است و تنها مسئله تفکری نیست و عملیات در وهابیت گسترده‌تر از عقاید است.

وی تصریح کرد: اندیشه تکفیری عملیات و جنگ سخت است و جنگ نرم زیربنای جنگ سخت را تشکیل می‌دهد و به نظر بنده وهابیت یک جنگ سخت است و باید به عنوان یک خطر عظیم امنیتی در کنار دینی به آن نگریسته شود زیرا مسلمان‌کشی را به دنبال دارد.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: در این راستا دستگاه‌های عملیاتی و اطلاعاتی باید به وهابیت که یک جنگ سخت و عملیات با فکر و اندیشه است توجه کنند زیرا اگر امروز یک جوان شیعه وهابی شد یک تروریست به وجود آمده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 5 =