اسلام چه راه کاری برای هدایت انسانها انتخاب کرده است
عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: چون مساله اعمال و کرداری که در انسان از نظر رضای خدا و عبودیت پروردگار قابل تامل است، اینگونه نیست که تنها با امر و نهی تنظیم شود، اگر مبتنی بر یک اندیشه نباشد، اوامر و نواهی اثری را در مستمع و یک سوژه هدایتی به جای نمیگذارد، بلکه انبیا در درجه اول تولید اندیشه میکردند و براساس این اندیشه و تفکری که در مغزها بوجود میآمد، افراد کردار خود را تنظیم میکردند.
آیتالله علمالهدی تصریح کرد: طبیعی است که آیین مقدس اسلام و راه انسان سازی نبی مکرم صلی الله علیه و آله از این عرصه و این حوزه روش هدایت انبیا و نظام هدایتی پروردگار خارج نیست، به طور طبیعی پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز راهکاری که در هدایت انسانها انتخاب فرموده است، این راهکار براساس همان اندیشه سازی بوده که با تولید اندیشه نظام رفتاری انسانهای که سوژه هدایت ذات اقدس الهی هستند، مورد کنترل و تعدیل قرار بگیرد.
عضو اتاق فکر تبلیغ با طرح این سئوال که این اندیشه سازی در اسلام چه ابزاری داشته است؟، گفت: برای اندیشه سازی سه راه متصور است که البته راه سوم در هیچ مکتبی جزء مکتب اسلام سابقه ندارد.
امام جمعه مشهد اظهار داشت: راه اول برای تولید اندیشه، القإ و تلقین است، یعنی افراد را ترساندن، انسانها را برحذر داشتن، تصویرهای گوناگون در درون فکر بوجود آوردن و کم کم تصویرهای ایجاد شده را به صورت اندیشه در مغزها نهادینه کردن است. راه دوم؛ اهمال زور و قدرت است، یعنی یک جریان مقتدرانهای بر سرنوشت انسانها مسلط بشود و تمام اندیشههای گوناگون در سایه این اقتدار سرکوب شود.
عضو اتاق فکر تبلیغ یادآور شد: عجیب است پس از گذشت قرنها از تمدن و تعالی بشر، استکبار جهانی در دنیای امروز برای تولید اندیشه و فرهنگ این راهکار را در پیش گرفته است. آقای ساموئل هانتینگتون به عنوان یک روش و ابزار برای تولید اندیشه منحصر به فرد، فرهنگ سازی براساس منافع و مطامع غرب؛ امروز جنگ تمدنها را پیشنهاد میکند.
آیتالله علمالهدی گفت: راه اعمال زور و قدرت یک راه برای تولید اندیشه است، وقتی بنا شد یک نوع تفکر و اندیشه در جامعه کاملا سرکوب شود تا جایی که کسی حق سخن گفتن و اظهارنظر این اندیشه را نداشته باشد با گذشت یک نسل این اندیشه هم از بین میرود و آن اندیشه مطلوب جریان مقتدر و مسلط در نسل بعدی بوجود خواهد آمد.
وی افزود: اما در اسلام پس از رحلت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله، مسیری را که عترت و اهل بیت علیهمالسلام به عنوان قافله سالار هدایت قرآنی و هدایت دینی در تولید اندیشه و در اندیشه سازی پیش گرفتند، هیچ یک از این دو راه نبود به دلیل اینکه آنها با یک تعمق و بینش برق آسائی وابسته به وحی درک کرده بودند که تصویرها و تلقینهای، یک جریان موقت در درون فکرها نهادینه میکند و با پیدایش یک تصویر برجستهتر آن تصویر از بین میرود و همچنین میدانستند که راه اقتدار و سلطه در خط اندیشه سازی، صدرصد راهی غیر موفق است، زیرا با سلطه و اقتدار و زور، اندیشه سازی امکان ندارد، در طول تاریخ بشر چه قبل از اسلام و چه در تاریخ اسلام،جریانهای مختلفی با تحکیم اقتدار و سلطه خواستند اندیشه سازی کنند ولی اینها موفق نشدند و نتوانستند و از اندیشهای که آنها در سایه شمشیر و زور میخواستند بر جامعه مسلط و تثبیت کنند چیزی باقی نمانده بود.
عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: مسیری که عترت پیغمبر به عنوان پروژه اصلی هدایت قرآنی در امت برای اندیشه سازی در پیش گرفتند، این مسیر، مسیر دل بود، زیرا اندیشه از طریق دل در درون مغزها ایجاد میشود و قلبها را جذب و برحسب جذب قلب و محبت، اندیشه در درون فکر و درون مغز نهادینه میشود؛ ازاین رو زمانی که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در بستر بیماری بودند، لحظات پایانی عمر شان تمام جریان آینده را برای امیرالمومنین علیهالسلام بیان کردند و درباره راه مقابله آن چنین گفتند، اینجا کار شمشیر نیست، این شمشیر لب تیز آن قبل اینکه بخواهد حق تو را بگیر، دین مرا از ریشه میکند، شمشیر اگر وسط بیایید اسلام به عنوان تز قدرت در جامعه جا میافتد، حیثیت هدایتی دین زیر سئوال میرود، کار با شمشیر انجام نمیگیرد و از آن پس حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به میدان آمد و این رسالت را دنبال کرد.
اخبار مرتبط

محورهای پژوهشی و تبلیغى ماه جمادی الثانی
مناسبت ها: سوم جمادی الثانی؛ شهادت حضرت زهرا علیها السلام حضرت زهرا علیها السلامبیشتر بخوانید
محورهای پژوهشی و تبلیغى ماه صفر
مناسبت ها: اول صفر ۱- جنگ صفین: جایگاه جهاد در اسلام دسته بندی مخالفین حکومتبیشتر بخوانید