هشدار صریح آیت الله مکارم به آل سعود: کعبه و مسجد الحرام ملک شخصی شما نیست

درس خارج آیت الله مکارم شیرازی
 حضرت آیت الله مکارم شیرازی نسبت به توطئه های جدید آل سعود هشدار داد و با اشاره به تشدید فشار علیه شیعیان این کشور، دلیل مبادرت حکام این کشور به چنین اعمالی را بحران های داخلی و خارجی عربستان سعودی ارزیابی کرد.

 

 

 

 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید روز چهارشنبه چهاردهم فروردین ماه، در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به رفتارهای غیر اسلامی حکام سعودی با شیعیان و دستگیری علما و بزرگان شیعه این کشور، نسبت به عواقب این گونه رفتارها به حکام عربستان هشدار داد.
وی به برخی بداخلاقی‌های عربستان سعودی نسبت به شیعیان و دستگیری حدود بیست تن از علما و بزرگان شیعه این کشور اشاره کرد و اظهارداشت: از عربستان اخبار موثقی رسیده است که اخیرا حکومت سعودی به شیعیان خیلی سخت گرفته و توطئه‌ای به نام کشف تیم جاسوسی را به راه انداخته است.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: رژیم سعودی با این توطئه و به بهانه کشف تیم جاسوسی، تعدادی از بزرگان شیعه را دستگیر کرده است که حتی از سوی دادستان برای یکی از علمای معروف شیعه به نام شیخ نمر تقاضای اعدام شده است؛ این توطئه جدیدی است. البته علما و اساتید دانشگاه‌های این کشور اعلامیه‌هایی منتشر کرده‌اند و این کار را توطئه‌ خوانده و انتقاد کرده اند.

 

این مرجع تقلید در تبیین دلایل چنین رفتارهایی از سوی حکومت سعودی، گفت: حکومت سعودی از داخل و خارج تحت فشار است؛ از داخل تحت فشار اصلاحات است؛ چرا که مردم بیدار شده و سطح آگاهی آنها افزایش یافته است و بر برپایی حکومت مردمی که حق مسلم آنها است، اصرار دارند.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: در خارج از این کشور نیز شاهدیم که در دیگر کشورها بیداری اسلامی به وجود آمده و حکومت‌های طاغوت و دیکتاتوری یکی پس از دیگری در حال از بین رفتن هستند، همچنین سعودی ها در قضایای سوریه، یمن، بحرین‌ و … نیز شکست‌هایی داشته‌اند، بر این اساس آنها برای انحراف افکار عمومی، این توطئه را آغاز کرده و تحت عنوان این که تیمی از جاسوسان را دستگیر کرده ایم تلاش دارند تا به دورغ افکار مردم را به گونه ای جهت دهی کنند که هر چه بدبختی دارند، به خاطر شیعیان است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: حاکمان سعودی باید بدانند شیعیان این کشور تنها نیستند و هر خطری که متوجه آنها شود، یقینا شیعیان دنیا و مسلمانان غیر شیعی سکوت نخواهند کرد. تصور نکنید که می توانید اینها را در یک دادگاه فرمایشی محکوم کنید.

 

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به تشدید بداخلاقی‌های ماموران سعودی‌ نسبت به زائران ایرانی، تصریح کردند: این بدرفتاری‌ها دیگر تنها در بقیع صورت نمی گیرد، بلکه آنها در داخل مسجد‌النبی‌(ص) هم اهانت‌هایی به ایرانی‌ها به ویژه روحانیون روا می‌دارند.

 

وی گفت: باید از سعودی ها سوال کنند که مگر اینها مهمانان خدا (ضیوف الرحمن) نیستند؟ از نظر عرف بین‌الملل هم کسی که از سوی دولتی ویزا می‌گیرد، مهمان آنجاست و جان و مال و آبروی او باید حفظ شود، چطور اجازه اهانت به خود می‌دهید.

 

حضرت آیت‌الله مکارم ‌شیرازی این کار را مغایر با اسلام و عرف بین‌الملل دانست و گفت: ‌این مساله انحراف از تمامی اصول انسانی و اسلامی و عرف بین الملل است.

 

وی ادامه داد: شما تصور می کنید مکه، مدینه، حرمین شریفین، کعبه و مسجد الحرام ملک شخصی شما است که هر طور خواستید، رفتار کنید؛ این مکان های مقدس متعلق به تمام مسلمانان جهان است؛ قاطبه مسلمانان به جز گروه اقلیت وهابیت، زیارت قبور را جایز و مستحب می‌دانند و مسلمانان می توانند طبق مذهب و فتاوای علمای خود عمل کنند.

 

این مرجع تقلید، تشکیل هیات ناظر از سوی همه سازمان کنفرانس اسلامی برای اداره این مکان های مقدس را ضروری دانست و تاکید کرد: باید روزی برسد که از سوی سازمان کنفرانس اسلامی مجموعه‌ای تشکیل شود که بر حرمین شریفین نظارت داشته باشند تا عده ای اقلیت افکار و عقاید خود را به دیگران تحمیل نکنند؛ این وضع با هیچ منطقی سازگار نیست و آنها باید به این مسائل روشن توجه کنند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود نکاتی را درباره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد و با اشاره به تفاوت های دمکراسی غربی و اسلامی، بر لزوم حرکت در مسیر الهی و چارچوب شرع از سوی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 14