عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب: مراجعه به کلیسا در دو دهه اخیر به شدت کاهش یافته است

 عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب به بیان برخی ویژگی‌ها و تغییرات مختلف مسیحیت به ویژه کلیسای کاتولیک پرداخت و گفت: در دو دهه اخیر مراجعه به کلیسا و تعداد کشیش‌ها و راهبه‌ها بسیار کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدمسجد جامعی،‌ عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در دومین نشست علمی بررسی سازمان کلیسای کاتولیک که در مؤسسه فرهنگی فهیم برگزار شد، گفت: بعد از جنگ جهانی دوم جهان دو قطبی می‌شود و در یک طرف شوروی و در طرف دیگر آمریکا و متحدان وی قرار می‌‌گیرد.

وی افزود: بعد از جنگ جهانی دوم هیچ نمونه‌ای از جریان‌های تکفیری در میان کلیسای کاتولیک و پروتستان دیده نمی‌شود،‌ اما همیشه در میان مذاهب اسلامی از این عامل استفاده کرده‌اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به این‌که پیش از جنگ جهانی دوم اندیشه‌های سوسیالیستی طرفداران زیادی داشت و حتی کلیسای کاتولیک را هم تحت تأثیر قرار داد،‌ اظهار کرد: قبل از جنگ جهانی برخی از کشیشان به طور خودانگیخته کارگر شدند و این حالت در بعد از جنگ جهانی دوم از میان رفت.

وی ابراز کرد: بعد از جنگ جهانی دوم جریانی فکری فرهنگی جهت نزدیک شدن ملت‌های مختلف حتی ملت‌هایی که با هم جنگ کردند، شکل می‌گیرد، و در واقع یخ رابطه میان پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها آب می‌شود.

حجت‌الاسلام مسجدجامعی ادامه داد: شرایطی که اروپای دهه پنجاه برای تمایل به ارتباطات بیشتر داشت، در بستر مذهبی و سیاسی جریان می‌یابد، در بستر مذهبی دومین شورای کاتولیک شکل می‌گیرد و هدف اصلی این شورا آشتی دادن کلیسا با زمان بود.

وی خروجی شورای کاتولیک را همان دین مسیحیت دانست و بیان کرد: در این شورا برای اولین بار مسیحیت پذیرفت شاخه‌های دیگر مسیحی نوعی از حقانیت را دارند و رستگار خواهند شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان این‌که در این شورا سایر ادیان نیز دارای بخشی از حقانیت و الوهیت شناخته شد،‌ افزود: اکنون نیز ارجاع کلیسای کاتولیک به سندهایی است که در شورای کاتولیک دوم تصویب شده است.

وی گفت: واتیکان دوم الاهیاتی را پایه‌گذاری کرد که منجر به بازتر شدن رابطه کلیسا با سایر ادیان و مذاهب شد، همچنین در دهه ۶۰ کلیسای کاتولیک قلمرو جغرافیایی سایر ادیان و مذاهب را به رسمیت می‌شناسد و بخشی از تنش‌های میان اسلام به دلیل به رسمیت نشناختن این قلمرو جغرافیایی است.

حجت‌الاسلام مسجدجامعی خاطرنشان کرد: در حال حاضر داوطلب برای کشیش شدن کم شده است، اما پیش از این در دهه ۷۰ از میان اشراف‌زادگان یک فرزند برای اسقفی روانه می‌شد.

وی ژان ۲۳ را مردمی‌ترین پاپی که در طول تاریخ کلیسا ظهور کرده است، خواند و ادامه داد: سازمان کلیسا یک سازمان پیچیده و بزرگ و آسیب‌ناپذیر نیست، این مطلب از این امر فهمیده می‌شود که سیاست‌های کلیسا به دلیل تغییر رأس کلیسا تغییر می‌یابد.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ابراز کرد: در کلیسای کاتولیک کشیش موضعی تأثیرگذار برای تغییر ندارد، بلکه شخص تأثیرگذار اسقف است و اسقف با تصمیم‌های خود می‌تواند تغییرات بسیاری را در کلیسا انجام دهد.

وی دوران پاپ ژان پل دوم را دوران فروپاشی درونی کلیسا خواند و افزود: در دوران پاپ ژان پل دوم تمام توجه به برقراری رابطه با بیرون و استحکام ساختار کلیسا پرداخته شد، این در حالی بود که توجه برای افزایش کیفیت تعلیمات کلیسا نادیده گرفته شد.

حجت‌الاسلام مسجدجامعی کلیسای کاتولیک را از دهه ۹۰ به بعد دستخوش تغییرات بسیاری دانست و بیان کرد: در حال حاضر مراجعه به کلیسا خیلی کم شده است، تعداد کشیش‌ها و راهبه‌ها کم شده است و اکنون در دیرها و کلیساها کشیش‌ها و راهبه‌ها از کشورهای دیگری حضور دارند./






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 1 =