بیداری اسلامی اگر سالم بماند قادر به رقم زدن تمدن ‌اسلامی خواهد بود/ توطئه غرب برای تبدیل کردن بیداری اسلامی به معارضه‌های خونین قومی و مذهبی/ مسئله فلسطین محکی برای نهضتهای بیداری اسلامی

اجلاس علما و بیداری اسلامی صبح امروز (دوشنبه) با حضور صدها نفر از علماء، اندیشمندان، نخبگان و روحانیون برجسته جهان اسلام و با سخنان حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، آغاز بکار کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای پیش از حضور در سالن اجلاس، با شماری از علمای برجسته شرکت کننده در این همایش از نزدیک دیدار کردند.
رهبر انقلاب اسلامی پس از دیدار با این علما، در جمع میهمانان شرکت کننده در همایش حضور یافتند.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در سخنان مهمی در این اجلاس ضمن آسیب شناسی نهضت های بیداری اسلامی در شمال آفریقا و منطقه از پنج منظرِ لزومِ”حفظ مرجعیت پایگاههای دینی”، “ترسیم هدف بلند مدت”، “پرهیز از تجربه تلخ دل خوش کردن به وعده های غرب”، “هوشیاری در قبال توطئه ایجاد درگیری خونین فرقه ای، مذهبی و قومی” و “فراموش نکردن موضوع فلسطین بعنوان شاخص اساسی و محک نهضت ها”، تاکید کردند: “ایستادگی بر سر اصول اسلامی” و “حضور مردم در صحنه”، دو عامل اصلی و کلیدی است که موجب خنثی شدن همه توطئه ها، ترفندها و مکر دشمنان خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدای سخنان خود، بیداری اسلامی را پدیده‌ی شگرفی خواندند که اگر سالم بماند و ادامه یابد، زمینه ساز سربرآوردنِ تمدن‌اسلامی در چشم‌اندازی نه چندان دور دست، خواهد بود.
ایشان با اشاره به وحشت سخنگویان جبهه‌ی استکبار و ارتجاع، ‌از به زبان آوردن نام بیداری اسلامی خاطر نشان کردند: بیداری اسلامی اکنون حقیقتی است که تقریباً در سراسر دنیای اسلام میتوان نشانه‌های آن را دید و بارزترین نشانه‌ی آن، اشتیاق افکار عمومی و بویژه قشرهای جوان، به احیاء مجد و عظمت اسلام و آشکار شدن چهره‌ی وقیح و ستمگر و مستکبر دولتهای سلطه گر است.
رهبر انقلاب اسلامی ابعاد این بیداری مبارک را بسیار گسترده‌ و دارای امتدادی رمزگونه دانستند و افزودند: همواره تحقق معجزه‌گونه وعده‌های الهی، نشانه‌ی امیدبخشی است که تحقق وعده‌های بزرگتر را نوید میدهد.
حضرت آیت الله خامنه ای با بیان نمونه های قرآنی از تحقق وعده های الهی که زمینه ساز تحقق وعده های بزرگتر بوده اند، آنها را تاکتیک ربوبی خواندند و تاکید کردند: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران یک نمونه آشکار از این تاکتیک ربوبی است زیرا آن روز که اسلام در ایران پیروز شد و توانست دژ آمریکا و صهیونیزم را در یکی از حساسترین کشورهای این منطقه‌ی بسیار حساس، فتح کند اهل عبرت و حکمت دانستند که اگر صبر و بصیرت را به کار گیرند فتوحات دیگر پی‌درپی فرا خواهد رسید، که البته، فرا رسید.
ایشان با تاکید بر اینکه پیروزی انقلاب اسلامی و تحقق واقعیتهای درخشان آن، در سایه‌ی اعتماد به وعده‌ی الهی و صبر و مقاومت و استمداد از خداوند بوده است، افزودند: امروز این تجربه‌ی گرانبها در دسترس ملتهایی است که در برابر استکبار و استبداد قد علم کرده و توانسته‌اند حکومتهای فاسد وگوش به فرمان و وابسته به امریکا را سرنگون ساخته یا متزلزل کنند.
رهبر انقلاب اسلامی بعد از بیان این مقدمه به آسیب شناسی بیداری اسلامی و تهدیدهای پیش روی نهضت های منطقه، پرداختند.
نقش برجسته، تاثیر گذار و هدایتگر علمای دین و مصلحان دینی در تحولات بزرگ و حرکت های اصلاحی منطقه و کشورهای اسلامی اولین نکته ای بود که حضرت آیت الله خامنه ای به آن اشاره کردند.
رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری وظیفه‌ی سنگین عالمان دین در این خصوص، تاکید کردند: علمای دین و رجال دیندار و دین‌مدار، ‌باید بشدت مراقب و دقیق باشند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تلاش مزدوران و وابستگان آمریکا و صهیونیسم برای تراشیدن مرجعیت های فکری نامطمئن و همچنین آلوده کردن اهل دین و تقوا، خاطر نشان کردند: نشستن بر سفره‌ی رنگین متاع دنیا وآلوده شدن به صله و احسان صاحبان زر و زور و نمک‌گیر شدن در برابر طاغوتهای شهوت و قدرت، خطرناکترین عامل جدایی از مردم و از دست دادن اعتماد و صمیمیت آنها است.
دومین نکته ای که رهبر انقلاب در آسیب شناسی بیداری اسلامی به آن اشاره کردند، لزوم ترسیم هدف بلندمدت و نهایی برای بیداری اسلامی بود.
حضرت آیت الله خامنه ای تاکید کردند: این هدف نهایی، نمیتواند چیزی کمتر از «ایجاد تمدن درخشان اسلامی» باشد.
ایشان با تاکید بر اینکه نباید با نگاه شتابزده و یا بدبینانه به این چشم‌انداز نگریست، در تبیین لوازم تمدن سازی اسلامی، افزودند: استقرار حکومت مردمی بر اساس‌ قوانین برگرفته از قرآن، اجتهاد و پاسخگویی به نیازهای نو به نوِ بشر، پرهیز از تحجر و ارتجاع و بدعت و التقاط، ایجاد رفاه و ثروت عمومی، استقرار عدالت، رهایی از اقتصاد مبتنی ‌بر ویژه‌ خواری و ربا و تکاثر، گسترش اخلاق انسانی، دفاع از مظلومان عالم، تلاش و کار و ابتکار، و شکستن حلقه انحصارات علمی و اقتصادی و سیاسی قدرتهای سلطه گر از شاخصه های تمدن اسلامی است.
توجه به تجربه تلخ و دهشتناک تبعیت از غرب در سیاست و اخلاق و رفتار و سبک زندگی، سومین نکته ای بود که رهبر انقلاب اسلامی در بیان تهدیدهای پیش روی نهضت های بیداری اسلامی مطرح کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به آفات مهلکِ بیش از یک قرن تبعیت کشورهای اسلامی از فرهنگ و سیاست دولتهای مستکبر، از جمله وابستگی و ذلت سیاسی، فلاکت و فقر اقتصادی، سقوط فضیلت و اخلاق، و عقب‌ماندگی خجلت‌آور علمی افزودند: وعده‌ها و وعیدهای آمریکا و غرب نباید در تصمیم‌ها و اقدامهای نخبگان سیاسی و در حرکت عظیم مردمی اثر بگذارد.
ایشان خاطر نشان کردند: دولت ها و حکومت هایی که در طول سالیان به وعده‌های آمریکا دل خوش کردند و تسلیم مستکبران بودند، نتوانستند گِرهی از کار ملت خود بگشایند یا ستمی را از خود یا دیگران بر طرف کنند؛ وحتی نتوانستند از ویرانی یک خانه‌ی فلسطینی در سرزمینی که متعلق به فلسطینیان است، جلوگیری کنند.
نکته‌ی چهارمی که رهبر انقلاب اسلامی به ان اشاره کردند، تهدید خطرناکِ تبدیل نهضت های بیداری اسلامی به معارضه‌های خونین فرقه‌ئی و مذهبی و قومی و ملّی بود.
حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: این توطئه هم‌اکنون از سوی سرویسهای جاسوسی غرب و صهیونیزم با کمک دلارهای نفتی و سیاستمداران خودفروخته، از شرق آسیا تا شمال آفریقا و بویژه در منطقه‌ی عربی، با جدیت و اهتمام دنبال میشود و پولی که میتوانست در خدمت بهروزی خلق خدا باشد، خرج تهدید و تکفیر و ترور و بمب‌گذاری و ریختن خون مسلمانان و برافروختن آتش کینه‌های دراز مدت شده است.
ایشان با تاکید بر اینکه نگاه هوشمندانه به صحنه‌ی درگیریهای داخلی، دست دشمن را در پس این فاجعه‌ها به روشنی نشان میدهد، تاکید کردند: وظیفه مصلحان و نخبگان دینی و سیاسی در این ماجرا بسیار سنگین است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به شرایط لیبی، مصر، تونس، سوریه، پاکستان، عراق و لبنان افزودند: تبلیغات غرب و رسانه‌های منطقه‌ای وابسته و مزدور، جنگ ویرانگر در سوریه را نزاع شیعه و سنّی وانمود میکند و حاشیه‌ی امنی برای صهیونیستها و دشمنان مقاومت در سوریه و لبنان پدید می‌آورد، درحالیکه دو طرف نزاع در سوریه، نه سنّی و شیعه، بلکه طرفداران مقاومت ضدصهیونیستی و مخالفان آنند.
حضرت آیت الله خامنه ای به مسائل بحرین نیز اشاره کردند و گفتند: در بحرین، اکثریتی مظلوم که سالهای متمادی از حق رأی و دیگر حقوق اساسی یک ملت، محروم بوده، به مطالبه‌ی حق خود برخاسته‌اند، اما چون این اکثریت مظلوم، شیعه‌اند و حکومت جبارِ سکولار، متظاهر به سنی‌گری است، دستگاههای تبلیغاتی اروپا و امریکا و هم پیاله های آنها در منطقه، آن را نزاع شیعه و سنی جلوه می دهند.
ایشان با طرح این سوال که آیا این تصویر، حقیقت ماجرا است؟ تاکید کردند: این مسایل است که علمای دین و مصلحان منصف را به تأمل و دقت و احساس مسئولیت فرامیخواند و شناختن هدفهای دشمنان در عمده کردن اختلافات مذهبی و قومی و حزبی را بر همه فرض می‌سازد.
پنجمین و آخرین نکته ای که رهبرانقلاب اسلامی بعنوان شاخص و محک شناخت درستی مسیر نهضت های بیداری اسلامی بیان کردند، چگونگی موضعگیری آنان در قبال مسأله‌ی فلسطین بود.
حضرت آیت الله خامنه ای تاکید کردند: هر کس که شعار آزادی قدس شریف و نجات ملت فلسطین و سرزمین فلسطین را نپذیرد و یا به حاشیه ببرد و به جبهه‌ی مقاومت پشت کند، متهم است.
ایشان افزودند: امت اسلامی باید در همه جا و همه وقت، این معیار و شاخص نمایان و اساسی را مدنظر داشته باشد.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنان خود در همایش علما و بیداری اسلامی، “ایستادگی بر سر اصول اسلامی” و “حضور مردم در صحنه” را دو عامل اساسی برای خنثی شدن توطئه دشمنان برشمردند و خاطر نشان کردند: این دو عامل در همه جا کلید فتح و فرج است.
حضرت آیت الله خامنه ای تحقق این دو عامل را منوط به “ایمان صادقانه به وعده‌ی الهی” و “تلاش مخلصانه و تبیین صادقانه” دانستند و افزودند: ملتی که صدق و صمیمیت پیشوایان را باور کند، صحنه را از حضور پر برکت خود رونق می‌بخشد؛ و هر جا که ملت با عزم راسخ در صحنه بماند هیچ قدرتی توان شکست دادن آن را نخواهد داشت.
در پایان سخنان رهبر انقلاب اسلامی در اجلاس علما و بیداری اسلامی، ایشان با حضور در جمع علما، نخبگان و متفکران کشورهای اسلامی از نزدیک با آنان دیدار و گفتگو کردند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 5 =