جایگاه فرهنگ دینی در بودجه سال جاری /راه مبارزه با تهاجم فرهنگی بودجه کلان است/تقویت حوزه ضامن امنیت/شأن فرهنگ را در بودجه حفظ کنیم/فرهنگ را فقط در موسیقی نبینیم/هزینه کردن در فرهنگ سرمایه است/دشمن برای جوانان برنامه دارد

 جایگاه فرهنگ دینی در بودجه سال جاری /راه مبارزه با تهاجم فرهنگی بودجه کلان است/تقویت حوزه ضامن امنیت/شأن فرهنگ را در بودجه حفظ کنیم/فرهنگ را فقط در موسیقی نبینیم/هزینه کردن در فرهنگ سرمایه است/دشمن برای جوانان برنامه دارد

خبرنگار پارلمانی خبرگزاری حوزه در گفتگو با چند تن از نمایندگان مجلس به بررسی جایگاه فرهنگ در بودجه سالجاری و اهمیت مراکز دینی و فرهنگی برای مقابه با تهاجم فرهنگی پرداخته است.

حجت الاسلام روح الله بیگی با اشاره به اینکه ، بدخواهان نظام اعتقادات مردم را مورد هدف تهاجم فرهنگی قرار داده‌اند گفت: خیز دشمن علیه اعتقادات مردم مخصوصا جوانان را نباید نادیده گرفت، چون اگر باورها را از جوانان بگیرند، چیزی برای دفاع نخواهیم داشت.

*راه مبارزه با تهاجم فرهنگی بودجه کلان است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تهاجم اعتقادی و فرهنگی که از سوی استکبار صورت می گیرد گفت: راه مقابله با این تهاجم،در نظر گرفتن بودجه کلان برای مسائل دینی و فرهنگی است که متاسفانه این مهم محقق نشده و نسبت به آن بی توجهی می شود.

وی با اشاره به اینکه در اثر ضعف بودجه فرهنگی، شاهد افت بیش از حد مسائل اعتقادی در قشر جوان هستیم گفت: مجلس و دولت باید در این راستا تجدید نظر کنند و برای ترویج و تقویت و باورهای دینی و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن با پشتیبانی از نهادهای مذهبی و فرهنگی جوانان را در مقابل شبهات خطرناک غرب واکسینه کنند.

حجت‌الاسلام بیگی پیرامون اختصاص بخشی از درآمدهای کشور به توسعه فرهنگ و دین گفت: بهترین جایی که باید بودجه‌های فرهنگی را به آن سپرد، حوزه علمیه و تقویت نهاد روحانیت است.

وی با اعلام اینکه حوزه علمیه از اینکه بودجه دولتی ندارد واکنش منفی ندارد گفت: همه می‌دانند حوزه علمیه در سطح کلان توسط مراجع عظام تقلید از ناحیه وجوهات و کمک‌های مردمی اداره می‌شود و دریافت بودجه برای معاش روحانیت باعث می شود از وظیفه ذاتی خود که همانا نقد شرایط روز به نفع مردم و نظام است.

نماینده میاندوآب و شاهین دژ یادآور شد: اینکه حوزه ها بودجه دولتی نمی‌پذیرید در بحث معاش و شهریه طلاب است، اما مجلس و دولت باید جهت استفاده از ظرفیت‌ بالای حوزه و روحانیت به یک جمع‌بندی منطقی جهت تدوین فرآیند بودجه سالانه حوزه برسند که متاسفانه هم‌اکنون در این خصوص وضع مطلوبی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام بیگی گفت: اگر نسبت به مسایل دینی بی توجه باشیم، بزه کاری هایی ناشی از ولنگاری های اجتماعی پیش می‌آید که خسارات آن به مراتب بیشتر از بودجه‌ای است که در خصوص مسایل فرهنگی در نظر می‌گیریم و تنها راهکار مقابله با این مساله، توجه و تقویت مراکز دینی است.

*تقویت حوزه ضامن امنیت است

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نیز در به خبرنگار ما گفت: متاسفانه دولت در بودجه فرهنگی و قرآنی توجه خاصی نداشته اما در بعضی جاها که نیاز و ضرورت آن به مراتب پایین‌تر از اهتمام به فرهنگ است بودجه بیشتری را در نظر گرفته و امیدواریم با توجه به پیشنهادات خوبی که همکاران مجلس دارند بودجه فرهنگی افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اگر حوزه‌های علمیه تقویت شود و بودجه مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهیم، آنگاه مسجد بدون روحانی نخواهیم داشت و حتی روستایی بدون روحانی نخواهیم داشت حتی که به اذعان آمار و ارقام مستند هر منطقه‌‌ای که روحانیت حضور دارد، مشکلات امنیتی و اجتماعی بسیار پایین است و مسایلی مانند طلاق و درگیری‌های قومی یا بزه‌کاری‌های اجتماعی به برکت حضور روحانیت و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی که اجرا می‌کند و نیز همواره در بین مردم به اصلاح ذات البین و نزدیک نمودن دلها به یکدیگر انجام می‌دهد در حد صفر است.

حجت‌الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: روحانیون مجلس و نیز دیگر همکارانی که دغدغه دین و فرهنگ دارند پیگیر موضوع بودجه مراکز دینی و فرهنگی هستند و امیدواریم مصوبات فرهنگی مجلس در شان دین و فرهنگ باشد.

*شأن فرهنگ را در بودجه حفظ کنیم

حجت‌الاسلام سید علی محمد طاهری دیگر نماینده مجلس با ابراز تاسف از اینکه سقف بودجه فرهنگی کاهش چشم‌گیری داشته، گفت: کمیسیون فرهنگی به شدت  از این مساله گله مند است و برای جبران آن تلاش می کنیم.

نماینده گرگان گفت: سعی کردیم در کمیسیون بخشی از بودجه دستگاه‌های مهم فرهنگی مثل حوزه های علمیه را مقداری افزایش دهیم، امیدواریم با نظر مساعد کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس نیز به یک بودجه مناسبی برسیم.

وی در مورد اختصاص بودجه به مراکز دینی و مساجد گفت: بهانه دولت محدودیت های مالی است و همین را دلیل کم کردن بودجه اعلام کرده اند، ولی برای ما قابل پذیرش نیست. زیرا بسیاری از دستگاه های دیگر افزایش بودجه دارند، اما به مباحث فرهنگی که رسیده اند، بودجه را کم کردند.

طاهری تاکید کرد: با توجه به حمایت ویژه رئیس مجلس و رئیس کمیسیون تلفیق امیدواریم در بعضی از دستگاه ها مانند حوزه های علمیه و مساجد با بودجه‌ای در خور شان مواجه شویم و به تصویب برسد.

وی با تاکید براینکه بهتر است در مورد دلایل کم کردن بودجه فرهنگی از طرف دولت صحبت نکنیم گفت: به نظر می‌آید، انتظاراتی که دولت دارد، انتظارات معقولی نیست. نظام ما یک نظام اسلامی است و طبیعتاً زیر بنای حفظ اسلام، حوزه های علمیه است. ما انتظار داریم حمایت خوبی از حوزه های علمیه شود، هر چند تاکنون این اتفاق نیفتاده ولی امیدواریم در مجلس مقداری جبران کنیم .

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه تربیت اسلام شناس ها مهم ترین کاری است که در حوزه های علمیه انجام می شود گفت: معدن اسلام شناسی، حوزه علمیه است، یعنی اگر می خواهیم در آینده نظام ما توسعه داشته باشد، باید نیروهای خوبی را تربیت کنیم و برای تحقق این مهم می‌بایست حوزه علمیه را در بحث زیر ساخت‌ها و زمینه‌سازی برای تربیت طلاب فاضل تقویت کنیم .

*هزینه کردن در فرهنگ سرمایه است

فرج الله عارفی عضو کمیسیون اجتماعی با ابراز تاسف از اینکه بودجه های فرهنگی کاهش چشمگیری پیدا کرده است گفت: فرهنگ واقعا بر همه چیز برتری دارد، کارهایی که انجام می دهیم، بخشی از فرهنگ ما است و باید به آن توجه کنیم.

وی گفت: واقعا جفای بزرگی است که برای بخش های دیگر، بودجه‌های خوبی در نظر بگیرند اما به بخش فرهنگ توجه لازم نشود.

نماینده جیرفت با تاکید بر اینکه مجموع فعالیت های ما در حوزه های مختلف، به حوزه فرهنگی مربوط می شود، اما متاسفانه به آن اهمیت داده نمی شود.

وی افزود: اگر در بخش عمران یا در بحث انرژی، اعتبار اختصاص می دهند یا می خواهند در مصرف انرژی صرفه جویی شود یا ساختمان‌ها طبق دستورات اسلامی ساخته شود، همه اینها جزیی از فرهنگ ماست و پرچم دار دین فرهنگ حوزه و روحانیت است که باید نهاد آن را تقویت کنیم.

 عارفی گفت: هزینه کردن در فرهنگ نوعی سرمایه و سپرده‌گذاری است، اما متاسفانه به مسایل فرهنگی توجه لازم نشده است که مطمئنا تبعاتش بد خواهد بود. جامعه ما اسلام‌محور است و آموزه های دینی برایش با اهمیت است. اگر نتوانیم فضای ارزشی را در جامعه حاکم کنیم قطعا جای دیگری باید تاوان آن را چند برابر پس بدهیم، بنابراین هزینه کردن در فرهنگ و دین سرمایه است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تبعات کاهش بودجه مساجد و حوزه های علمیه بسیار خطرناک است و دولت بر این مهم دقت نکرده و گمان می کنم مجلس هم متوجه نشده که نمی خواهم وارد جزییات آن شوم.

وی تاکید کرد: عدم توجه دولت به مسایل فرهنگی و دین یکه از شعارهای اساسی دولت بود آن هم در ماههای پایانی معنایش این است که در گذشته هم بی‌توجهی بوده و فقط شعار فرهنگ را سر می‌داد.

*فرهنگ را فقط در موسیقی نبینیم

حجت الاسلام سید مهدی موسوی نژاد نیز گفت: متاسفانه به جای اینکه توجه ویژه‌ای به بودجه های فرهنگی شود به بهانه‌های مختلف شاهد آب رفتن بودجه‌های فرهنگی نسبت به سال‌های گذشته هستیم.

وی  افزود: کم اهمیت دادن به فرهنگ از انحراف هایی است که در مسیر بودجه به وجود آمد و اعتقاد داریم در بودجه ۹۲ اگر وضع به همین منوال باشد به حوزه فرهنگ و دین و علم در کشور ظلم شده که امیدواریم در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس از این اتفاق ناگوار جلوگیری شود.

وی در رابطه با چرایی نادیده گرفتن بودجه فرهنگی گفت: متاسفانه نگاهی در دولت حاکم است که تمرکزی بر روی مراکز دینی و فرهنگی ندارد و فرهنگ را فقط در موسیقی و بعضی از موارد دیگری می بینند.

حجت‌الاسلام موسوی‌نژاد گفت: بعضی از همایش ها و جشنواره هایی که با بودجه‌های میلیاردی برگزار می‌شود مبانی درستی ندارد و تاثیرگذاری آن در مقایسه با عملکرد مراکز دینی و فرهنگی که با مبنای معارف اسلامی و قرآن و  عترت فعالیت می‌کنند بسیار ناچیز است.

وی افزود: دیدگاه و اراده‌ای در دولت حاکم نیست، مبانی دینی را به زیر ساخت های فکری اعتقادی و فرهنگی جامعه بکشاند و یا رشد و توسعه بدهد.

حجت‌الاسلام موسوی نژاد افزود: با تقویت بودجه های فرهنگی میتوانیم در جهت ارتقاع سلامت اخلاقی و روانی برنامه‌‌ریزی کنیم، اما هر چقدر کاهش بودجه فرهنگی را شاهد باشیم و یا اعتبارات را کاهش دهیم، از آن طرف در حوزه اخلاق اجتماعی و هنجاره های اجتماعی ضرر می کنیم و خسارت های جبران‌ناپذیری را شاهد خواهیم بود.

*دشمن برای جوانان برنامه دارد

عضو کمیسیون انرژی گفت: دشمن در جهت سست کردن باورهای دینی جوانان و مردم فعالیت شبانه‌روز فعالیت می‌کند، از حوزه هنر گرفته با فیلم های هالیوودی که حدود ۹۰ درصد آنها، در صدد و خدشه‌دار کردن باورها و اعتقاد دینی جامعه است، تا برنامه های هنری یا و… در راستای تخریب چهره تابناک دین و جایگزین کردن عرفان های کاذب و غیر صحیح و مبتنی بر باطل به جای آن است که در این شرایط وظیفه هر مسئول و قانونگذار خداباور و اسلام‌محوری است که برای مقابله با این هجمه سنگین حوزه و مراکز دینی را تقویت و مجهز نماید.

حجت‌الاسلام موسوی نژاد تاکید کرد: برای مقابله با ترویج خرافات و شبهات اقداماتی شده، اما قطعا خط مقدم اول مبارزه با این جریان‌ها حوزه علمیه است که باید آن را تقویت نمود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 11