ولایت فقیه نزدیک‌ترین مدل به ولایت معصوم است

ADV634993995015312500حجت الاسلام دعایی عضو هیئت امنای اتاق فکرتبلیغ ،ولایت فقیه را نزدیک ترین مدل به ولایت معصوم دانست و گفت: مگر قابل تصور است دین اسلام که بنابر نص صریح قرآن، کامل ترین مذهب است و برای تمام ابعاد زندگی انسان ها برنامه دارد، از سیستم سیاسی بهره مند نباشد.

حجت الاسلام سیدمحسن دعایی، مدیر عامل موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام واحد مشهد  و عضو هیئت امنای اتاق فکر تبلیغ عصر امروز در همایش بازخوانی مدیریت ۲۳ ساله امام خامنه ای در ایران و جهان که با عنوان «تدبیر ولایت» در محل دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با تصریح این نکته که ولایت فقیه پیشرفته ترین و پرافتخارترین مدل سیاسی در اندیشه سیاسی بشر به شمار می رود، گفت: ولی فقیه، کارشناس ارشد اسلام است که باید عادل، با تقوا، مدیر و مجری دین اسلام باشد و این نزدیک ترین مدل به ولایت معصوم است.

عضو هیئت امنای اتاق فکر تبلیغ  با اشاره به این که ولایت، اساسی ترین رکن تفکر شیعی است، افزود: تمامیت دین بر پایه نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و ولایت استوار است و اگر هر کدام از این ستون ها حذف شود، دین متزلزل می شود اما ولایت است که به اقامه و تبیین این چهار رکن می پردازد.

حجت الاسلام دعایی تصریح کرد: مگر قابل تصور است دین اسلام که بنابر نص صریح قرآن، کامل ترین مذهب بوده و برای تمام ابعاد زندگی انسان ها برنامه دارد، از سیستم سیاسی بهره مند نباشد.

مدیرعامل موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام و عضو هیئت امنای اتاق فکر تبلیغ در پاسخ این شبهه که عنوان می کند در کدام یک از فصول معارف اسلامی از ولایت فقیه سخن به میان آمده است، ابرازداشت: وقتی ابواب فقهی و روایات مربوطه را پیگیری می کنیم می بینیم آن چه که به نماز، مباحث اقتصادی، جهاد و دیگر مباحث فقهی جریان می دهد، ولایت است. اسلام در تمام ابعادش با ولایت معنا می شود و اگر نظام سیاسی را حذف کنیم باید تمام اسلام حذف شود. کسی که تمام دستورات اسلام را رعایت کند اما ولایت را نپذیرد، قرب به خدا برای او حاصل نمی شود.

عضو هیئت امنای اتاق فکر تبلیغ  با اشاره به سخن امام خمینی(ره) که اگر بحث ولایت را درست تصور کنید بلافاصله تصدیق می کنید، اظهار داشت: ایشان با نگاه جامعی که به فقه داشتند تئوری ولایت را وارد ساختار حکومت کردند.

کسی که منکر ولایت پذیری فقیه باشد طعم فقه را نچشیده است

حجت الاسلام دعایی گفت: صاحب جواهر در کتاب «دایره المعارف فقهی» تصدیق می کند کسی که منکر ولایت پذیری فقیه باشد طعم فقه را نچشیده است و د رهمین راستا عالمانی چون شیخ مفید، محقق حلی، آیت الله بروجردی، آیت الله حائری،آیت الله گلپایگانی، آیت الله نائینی به ولایت سیاسی فقیهان معترف بودند.

عضو هیئت امنای اتاق فکر تبلیغ و مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در پاسخ این پرسش که چرا امام خمینی شرط مجتهدبودن را از ولی فقیه برداشتند، گفت: ایشان مرجعیت بالفعل بودن را از ولی فقیه برداشتند نه مجتهد بودن، و در قانون اساسی هم این شرط اصلاح شد، آیت الله بهجت(ره)  خطاب به آیت الله خامنه‌ای گفتند شما با مبانی آشنا هستید، رهبری جامعه را قبول کنید و ملتزم می شوم شما را تنها نمی گذارم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 3 =