اجرای بیش از ۲۰۰ برنامه تربیتی برای چهار هزار معتکف حرم رضوی

IMAGE635046611218906250 معاونت تبلیغات و ارتباطلات آستان قدس رضوی از اجرای ۲۰۰ برنامه فرهنگی و تربیتی برای چهار هزار معتکف مسجد جامع گوهرشاد خبر داد.

 حجت الاسلام سید جلال حسینی، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه به تشریح برنامه های اعتکاف مسجدد جامع گوهر شاد پرداخت و اظهار داشت: مراسم اعتکاف حرم رضوی در ساعت یک بامداد روز جمعه، ۳ خرداد ماه در مسجد جامع گوهر شاد آغاز می شود و در ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه روز یکشنبه، ۵ خردادماه پس از مراسم وداع، پایان می پذیرد.

حجت الاسلام حسینی با بیان این که چهار هزار نفر به قید قرعه از بین ۸۱ هزار متقاضی برای حضور در این اعتکاف انتخاب شدند، گفت: نزدیک به ۶۰۰ خادم فرهنگی شامل سخنران، مشاور، استاد، کارشناس دینی، عکاس، انتظامات و … مسؤولیت اجرای ۲۰۰ برنامه فرهنگی و تربیتی را به عهده دارند که این برنامه ها در مقایسه با ۱۲۰ برنامه سال قبل با رشد ۸۰ درصدی مواجه بوده است.

وی از در نظر گرفتن دو اصل خلوت کردن معتکف با خود و محتوای معرفت افزا در طراحی برنامه های اعتکاف خبر داد و ابراز کرد: هدف و اصل اعتکاف، فرورفتن معتکف در خود و خلوت کردن با خود و خدا است از این رو در تنظیم برنامه ها به کمترین حد از برنامه های عمومی اکتفا کرده و به طراحی برنامه ها در قالب نشست های خصوصی، مشاوره دینی، جلسات پرسش و پاسخ و حلقه های معرفت پرداختیم.

معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با بیان این که سخنرانی عمومی اساتید نیز قبل و بعد از نمازهای یومیه و یک ساعت هم در پایان شب برگزار می شود، عنوان کرد: در تنظیم و طراحی برنامه ها به محتوای آن ها توجه ویژه ای شده است تا برنامه هایی عمیق و در جهت افزایش بینش و معرفت معتکفین ارائه شود.

حجت الاسلام حسینی به بیان برنامه های در نظر گرفته شده برای معتکفین پرداخت و عنوان کرد: برگزاری روزانه دو جلسه سخنرانی توسط سخنرانان برجسته کشور از جمله حجج الاسلام محسن قرائتی، محمد مهدی ماندگاری و حبیب الله فرحزاد با موضوعاتی چون فلسفه اعتکاف، آثار تربیتی اعتکاف و وظایف معتکف و همچنین برگزاری برنامه نجوای مناجات در ساعت یک بامداد و قرائت مناجات توسط اساتیدی چون رضا نبوی، ابراهیم قانع و مهدی سماواتی از جمله برنامه هایی است که برای این اعتکاف طراحی شده است.

وی از برگزاری ۱۵۰ حلقه معرفت شامل ۳۷ حلقه در روز برای آقایان و ۲۴ حلقه برای بانوان خبر داد و افزود: برای دومین سال پیاپی موضوع مشاوره دینی به طور شبانه روزی طراحی شده است تا در کنار برنامه پرسش و پاسخ اعتقادی، به معتکفین خدمات ارائه کند.

 حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه تدبر در قرآن، تدبر در سیره معصومین(ع)، مشاوره قرائت و همچنین قرائت زیارت امام رضا(ع) و دعای عهد و یک صفحه از قرآن مجید بعد از نماز صبح از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده برای معتکفین است.

معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی به توزیع ۴ هزار بسته فرهنگی شامل کتاب ادعیه و اعمال ماه رجب، کتاب آستان بندگی و برگه های مسابقه فرهنگی و … اشاره و اظهار کرد: همچنین ۱۶ هزار کتاب رهنما در ۸ عنوان بین معتکفین توزیع می شود که از این بین ۴  عنوان ویژه آقایان و ۴ عنوان ویژه بانوان است.

وی با بیان این که دو کتابخانه مختصر شامل کتاب های عرفانی، اخلاقی و اعتقادی در مسجد گوهر شاد قرار خواهد گرفت، گفت: در روز سوم پس از نماز ظهر و عصر   قاریان برجسته کشور ۵ جزء از قرآن کریم را تلاوت می کنند و پس از آن نیز دعای ام داوود قرائت و در تمام صحن و رواق های حرم رضوی پخش می شود تا مورد استفاده سایر زائرین و مجاورین حرم رضوی نیز قرار بگیرد.

معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: در جهت اجرای بهتر مراسم اعتکاف قبل از برگزاری مراسم نشستی با عوامل اجرایی و همچنین نشست و جلسه ای با معتکفین برگزار خواهد شد تا آن ها با اطلاعات و آگاهی بیشتری به استقبال این مراسم بروند.

حجت الاسلام حسینی با بیان این که ارتقای کیفی و اثر بخشی برنامه ها مورد نظر ما است، تصریح کرد: الگو، معیار و الهام بخش بودن در عرصه ملی و بین المللی از مهم‌ترین اهداف آستان قدس رضوی در ورود به برنامه های فرهنگی از جمله مراسم اعتکاف است؛ از این رو با این نگاه سعی شده است تا در کنار وسایل سخت افرازی اعتکاف حرم رضوی، در عرصه محتوا و نرم افزار تلاش های مستمر و پیوسته ای در طول سال صورت بگیرد تا در نهایت برنامه هایی با محتوای سازنده، اثر بخش، مفید و ماندگار برای معتکفین اجرا شود.

 توصیه های معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی به معتکفان

معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی به بیان توصیه هایی به معتکفین پرداخت و با بیان این که حفظ و صیانت از آن چه که به دست می آوری دشوار تر از اصل به دست آوردن آن است، بیان کرد: ایمان و عمل صالح شرط استجابت دعا است لذا معتکفین باید عزم و همت خود را جمع کنند تا آنچه را که در این اعتکاف به دست می آورند پس از آن در اعمال و زندگی خود به کار بگیرند و به اعمالی چون نماز اول وقت، دروغ نگفتن و غیبت نکردن که در این چند روز به آن پایبند بودند را استمرار ببخشند.

وی تاکید کرد: معتکفان در این مراسم از نشست‌ها و گفت‌وگوهای غیر ضروری و بحث‌های دنیایی که هیچ سود دنیایی و آخرتی برای آنها ندارد خودداری کنند و با فرورفتن در خود به کشف رذایل باطنی و رفع آنها با کمک اساتید حاضر در اعتکاف بپردازند.

معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی همچنین تاکید کرد: آستان قدس رضوی خود را ملزم کرده است تا اعتکاف در مسجد گوهر شاد تنها از طریق ثبت نام انجام شود و هیچ گونه سهمیه ای برای نهادها و یا مسؤولان و دست اندرکاران آستان قدس در نظر نمی گیرد.

حجت الاسلام حسینی با بیان این که امروز جامعه نیازمند تذهیب نفس و موضوع اخلاق در تمام عرصه ها است، گفت: رعایت قوانین و احکام الهی و همچنین رعایت قوانین و مقررات حکومتی دو موضوع مهمی است که امروز باید مد نظر قرار بگیرد و آنچه این قوانین را تلطیف و اجرای آن را ضمانت می کند، توجه به مسائل اخلاقی است.

وی تصریح کرد: مراسم اعتکاف یک اردوگاه معنوی و خودسازی و ظرفیتی عظیم برای پرداختن به تربیت نفس و اخلاق الهی و از سنن اهل بیت(ع) است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 8