دومین دورۀ کارگاه‌های آموزشی مدیریت فرهنگی مساجد

 دومین دورۀ کارگاه‌های آموزشی مدیریت فرهنگی مساجد به همت مرکز آموزشی شیخ بهایی ادارۀ کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبۀ خراسان رضوی، دومین دورۀ کارگاه‌های آموزشی مدیریت فرهنگی مساجد، صبح امروز، ۳۰ خردادماه در مرکز آموزشی شیخ بهایی ادارۀ کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

محمدجواد نعمتی، کارشناس مسئول امور آموزشی مرکز آموزشی شیخ بهایی، در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: بر اساس انعقاد تفاهم نامه‌ای بین اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان، این اداره اولین دورۀ کارگاه‌های آموزشی را در اسفند ۹۱ برای حدود ۴۰ نفر برگزار کرد که پس از بررسی و ارزشیابی دورۀ مذکور دومین دورۀ آن در خردادماه برای حدود ۳۵ نفر از ائمه جماعات مساجد برگزار شد.

کارشناس مسئول امور آموزشی مرکز آموزشی شیخ بهایی اظهار کرد: در این تفاهم‌نامه‌ها اموری از قبیل طراحی مواد، اهداف و سرفصل‌های درسی و تنظیم جدول درسی زمان‌بندی شده، شناسایی و تأمین استاد توانمند و تا حد ممکن متناسب با اهداف فضای عمومی مساجد، نظارت و کنترل علمی کارگاه‌های آموزشی و تدریس اساتید و ارزیابی و نظرسنجی کیفی دوره، صدور گواهی‌نامه پایان دوره برای تمامی شرکت‌کنندگان، اولویت مرکز امور مساجد در همکاری‌های آموزشی آینده، تأمین فضای مناسب آموزشی و … به عهدۀ مرکز آموزشی شیخ بهایی است.

وی ادامه داد: ثبت‌نام و راهنمایی مخاطبان جهت شرکت منظم در کارگاه‌های آموزشی، هماهنگی با کارشناسان‌ آموزشی دفتر جهت هر گونه تغییر در برنامه‌های درسی دوره‌های مورد نظر و … به عهدۀ مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان است.

نعمتی اظهار کرد: در این کارگاه‌ها چهار عنوان کارگاه با موضوعات «مبانی مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی در مساجد» با هدف آشنایی با کارکردهای مدیریت و کاربرد آن در رابطه با نیازهای مساجد برگزار شد.

وی ادامه داد: کارگاه آمزشی مدیریت فرهنگی مساجد با سرفصل‌هایی از قبیل آشنایی با فراگرد مدیریت، برنامه‌ریزی، تعاریف، مفاهیم و اصول آن، فرآیند برنامه‌‌ریزی فرهنگی در مساجد، سازماندهی، تعاریف، مفاهیم و اصول آن، روشه‌های سازماندهی در مساجد و هدایت و رهبری، تعاریف، مفاهیم و اصول آن، روش‌های هدایت و رهبری در مساجد، نظارت و کنترل، تعاریف، مفاهیم و اصول آن و روش‌های نظارت و کنترل در مساجد تبیین شده است.

نعمتی ابراز کرد: امروز، ۳۰ خردادماه کارگاه «فرهنگی اسلامی با تأکید بر جایگاه مساجد» با هدف آشنایی با خصوصیات، گستره و ابعاد مختلف فرهنگ اسلامی و با سرفصل‌های زیرساخت‌های فرهنگ اسلامی، خصوصیات فرهنگ اسلامی، گسترۀ فرهنگ اسلامی، ابعاد مختلف فرهنگ اسلامی، نگاهی به تفکرات اندیشمندان مسلمان دوران معاصر نیز برای ائمه جماعات مساجد مشهد برگزار شد.

کارشناس مسئول امور آموزشی مرکز شیخ بهایی ادامه داد: کارگاه سوم با موضوع «نهادها و رسانه‌های اسلامی(مسجد، هیأت، منبر و …)» و با هدف آشنایی با نهادها و رسانه‌های اسلامی، کارکردها و کاربردهای آن در فرهنگ اسلامی نیز در دستور کار برنامه مرکز آموزشی شیخ بهایی ادارۀ کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی قرار دارذ.

نعمتی با بیان اینکه سرفصل‌های کارگاه سوم شامل انواع رسانه‌های جدید و رسانه‌های سنتی، منبر، هیأت، مسجد، نماز جمعه، حج، وعظ، خطبه و … به‌ عنوان رسانه اجتماعی در اسلام، اثرگذاری مسجد و منبر و … در تبلیغات رسمی دستگاه‌های فرهنگی می‌شود.

وی عنوان کرد: کارگاه «تربیت اسلامی با تأکید بر کارکرهای مساجد» با هدف آشنایی با اصول و کارکردهای تربیت اسلامی در حوزۀ مدیریت فرهنگی مساجد نیز به عنوان چهارمین کارگاه برگزار خواهد شد.

کارشناس مسئول امور آموزشی مرکز آموزشی شیخ بهایی اهداف کارگاه چهارم را تعلیم وتربیت اسلامی، ویژگی‌های تعلیم و تربیت اسلامی، روش‌های تعلیم و تربیت اسلامی، نگاهی به اندیشه‌های مربیان مسلمان عنوان کرد.

وی بیان کرد: در این کارگاه‌ها از اساتید متخصص و مجرب حوزه و دانشگاه از جمله حجت‌الاسلام‌ سیدمحمد مرتضوی، حجت‌الاسلام‌ مجتبی الهی‌خراسانی، حجت‌الاسلام‌ امید شهبازنژاد، حجت‌الاسلام‌ محمدهای مشیری استفاده شده است.

نعمتی خاطرنشان کرد: کارگاه‌های آموزشی مدیریت فرهنگی مساجد برای حدود ۷۰۰ نفر از ائمه جماعات مساجد طراحی شده است.






یک نظر برای دومین دورۀ کارگاه‌های آموزشی مدیریت فرهنگی مساجد

  1. نرجس گفت:

    خیلی خوبه سایتتون….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 6