روح انسان مذکر است یا مؤنث ؟

 IMAGE633933768234022500 اسلام، هدف از نزول وحی را تعلیم و تربیت، تزکیه نفوس و تهذیب انسانها دانسته‏است؛ یعنی محور تعلیم و تربیت، جان انسانهاست و جان آنها نه مذکر است و نه مؤنث.

 حضرت آیت‌الله جوادی آملی در نوشتاری اصل خلقت زن و مرد را از نگاه قرآن تشریح کرده‌اند. بخشی از نوشتار معظم‌له به شرح ذیل است:

زن یا مرد بودن، مربوط به پیکر است؛ نه جان و روح. همچنین تعلیم،تربیت، تهذیب و تزکیه ویژه نفس است و نفس غیر از بدن و نیز بدن غیر از نفس است و شاگرد کلاس درس قرآن روح است، نه بدن؛ روح نیز نه زن و نه مرد است.

ذات اقدس الهی می‏فرماید: ﴿ونفس وما سوّاها ٭ فألهمها فجورها وتقواها﴾[۱]. این نفس، نه مذکر است و نه مؤنث. همچنین می‏فرماید: ﴿فإذا سَوّیته ونفخت فیه من روحی﴾[۲]. روح از آن جهت که موجود مجرد است، اندامی ندارد تا مذکر یا مؤنث باشد. نیز می‏فرماید: ﴿یا أیها الإنسان إنّک کادح إلی ربّک کدحاً فملاقیه﴾[۳]؛ ای انسان، تو سالک الی‏الله هستی. بدن سفر نمی‏کند تا سالکان دو صنف باشند: بعضی زن و بعضی مرد! سالک الی‏الله، روح است و روح، نه مؤنث است و نه مذکر.

این از معارف بلندی است که خدای سبحان قرآن کریم را برنامه درسی قرار داد و خود را معلّم معرفی کرد؛ ﴿الرّحمن ٭ علّم القران﴾[۴] و آن شاگردی که قرآن را فرامی‏گیرد، روح است؛ نه تن. انسان در عالم رؤیا که تن را رها می‏کند و بسیاری از مسائل برای او حل می‏شود، آنجا نه مذکر است و نه مؤنث. در عالم رؤیا چون عالم برزخ است، بدن برزخی انسان را همراهی می‏کند، امّا جان او که می‏فهمد، نه مذکر است و نه مؤنث.

منابع

 [۱] ـ سوگند به نفس و آنکه آن را درست کرد! سپس گناهکاری و تقوایش را الهام کرد (سوره شمس، آیات ۸۷).

[۲] ـ پس وقتی آن را درست کردم و از روح خود در آن دمیدم (سوره حجر، آیه ۲۹).

[۳] ـ ای انسان! حقاً تو به سوی پروردگار خود به سختی در تلاشی و او را ملاقات خواهی کرد (سوره انشقاق، آیه ۶).

[۴] ـ سوره الرحمن، آیات۲۱٫

(۵)زن در آینه جلال و جمال- ص ۸۰

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 13