خانواده ها برای جلوگیری از انحراف فکری فرزندان خود هزینه کنند

IMAGE633811162342183506حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: ما برای تعویض وسایل و دکوراسیون منزل هزینه می کنیم اما اگر فکر فرزندانمان منحرف شود هزینه ای برای درمان آن نمی پردازیم و مشکل به وجود آمده را به پای روزگار می نویسیم.

حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم شب گذشته در برنامه درس هایی از قرآن در جوار حرم رضوی به بیان ویژگی ها و صفات قرآن کریم پرداخت.

وی با بیان اینکه برخی از آیات قرآن معانی متعدد و فراوانی دارد، اظهار کرد: علامه طباطبایی در هنگام تفسیر قرآن از پیدا کردن ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار معنا برای آیه ۱۰۱ سوره بقره خبر داده بود.

مفسر قرآن با بیان اینکه هر چقدر علم پیشرفت می کند ارزش قرآن بیشتر مشخص می شود، گفت: قرآنی کتابی است که از علمی بی کران نشأت گرفته و از سوی فرشته ای معصوم بر قلب پیامبر و بیان کننده ای معصوم نازل شده است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه «فرقان» یکی از اسامی قرآن است، بیان کرد: فرقان به معنای نشان دهندۀ حق و خیر از باطل و شر است؛ انسان گاهی موضوعی را خیر می داند در حالیکه در اشتباه است مانند ابلیس که خودش را خیر و برتر از آدم دانست و بر او سجده نکرد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ادامه داد: برخی از انسان ها با جمع کردن پول و بخل ورزیدن گمان می کنند کار نیکو و خیری انجام می دهند در حالیکه این افراد در نظر مردم انسان هایی بی شخصیت و خسیس هستند و قرآن نیز در مورد آن ها می گوید: «فکر نکنید آن هایی که بخل می ورزند کار خیری انجام می دهند؛ بلکه کار شری انجام می دهند».

وی با تأکید بر دشوار بودن تشخیص بین خیر و شر و نیاز انسان بر استفاده از قرآن در این زمینه، تصریح کرد: گاهی در نظر انسان، اولاد و مال و ثروت مصداقی از خیر هستند در حالیکه قرآن این موضوع را هم رد می کند و در این میان گروهی از فرزندان و همسران همچنین ثروت و مقام انسان ها نه تنها خیری نمی رسانند بلکه دشمن انسان هستند.

مفسر قرآن با بیان اینکه امام سجاد(ع) می فرمودند «خدایا، نمی دانم بیماری برای منفعت دارد یا سلامتی»، گفت: ما از خیر و شر بودن فعالیت ها بی اطلاعیم و در این میان تحلیل هایی مبنی بر خیر و شر بودن مسائل مطرح می کنیم که قرآن این تحلیل ها را قبول ندارد؛ از منظر خدا و قرآن گاهی پیروزی و گاهی شکست خیر است.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: انسان ها علوم را فرا می گیرند اما اکثر این علوم اهمیتی ندارد و دانستن و ندانسن آن در زندگی افراد بی تأثیر است.

وی ادامه داد: اگر علم انسان افزایش پیدا کرد و در مقابل احترام به والدین، حضور مؤثر در اجتماع و مساجد همچنین خدمت به مردم افزایش پیدا کرد، آن علم علمی واقعی و مفید است اما اگر با افزایش علم، تکبر و غرور هم افزایش پیدا کرد آن علم بی اهمیت و مضر است.

مفسر قرآن با بیان اینکه یکی از القاب قرآن، «شافعٌ مشفع» است، ابراز کرد: قرآن شفاعت کننده ای است که شفاعتش حتما مورد قبول واقع می شود در حالیکه شفاعت انسان ها ممکن است قبول شود یا مانند شفاعت حضرت نوح برای پسرش مورد پذیرش خداوند قرار نگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با طرح این سوال که شفاعت قرآن شامل چه کسانی می شود، بیان کرد: انسان در آخرین لحظات زندگی اش، چکیده عمرش را عنوان می کند و امام صادق(ع) نیز در آخرین لحظات زندگی خطاب به شیعیان فرمودند هرکس نماز را سبک بشمارد، شفاعت ما نصیبش نمی شود.

برخی مناطق مسکونی و روستاها فاقد مسجد هستند

وی با بیان اینکه هیچ فعالیتی نمی تواند کوتاهی در نماز را برای انسان جبران کند، گفت: در کشور ما توجه به نماز نسبت به گذشته افزایش یافته است اما این میزان نسبت به جایگاه واقعی نماز اندک است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور ابراز کرد: امروزه مناطق مسکونی و روستاهای بسیاری وجود دارد که با جمعیت های قابل توجه فاقد مسجد هستند؛ امروزه در برخی مناطق توجه به مدارس، سیستم حمل نقل و … بیشتر از توجه به مسجد است.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی تصریح کرد: ما در هنگام صحبت با خلق خدا توجه و حواسمان را معطوف آن شخص می کنیم اما در هنگام صحبت با خداوند اهمیت زیادی قائل نیستیم.

وی ابراز کرد: یکی از ویژگی های دیگر قرآن این است که نکاتی را آموزش می دهد که در هیچ جای دیگری نمی توان آن ها را فرا گرفت؛ قرآن اخبار و اطلاعاتی از قرن های گذشته، آینده و اخبار قیامت در اختیار انسان قرار می دهد.

مفسر قرآن با بیان اینکه قرآن عزت ما مسلمانان است، تصریح کرد: قانون اساسی آمریکا بیش از ۲۵ بار و قانون اساسی یکی از کشورهای معروف اروپایی تا ۱۱۹ بار تغییر پیدا کرده است اما ما مسلمانان کتابی داریم که طی قرن ها همچنان ثابت باقی مانده و پاسخ گوی نیازهای روز انسان است.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی تأکید کرد: قرآن به همراه نماز و اهل بیت(ع) وسیله ای برای وحدت و انسجام مسلمانان است؛ در نماز جماعت افراد دارای قبله، امام جماعت، کلمات، حرکات و زمان یکسانی هستند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: من اگر برای سخنرانی به کتاب های دیگر تکیه می کردم نمی توانستم بیش از ۱۰۰ سخنرانی ارائه کنم اما امروز که بیش از ۳۰ سال از فعالیت من می گذرد برنامه تلویزیونی من همچنان ادامه دارد و افزون بر آن ۳ هزار برنامه ذخیره کردم تا بعد از مرگم پخش شود.

وی افزود: ما برای تعویض وسایل و دکوراسیون منزل هزینه می کنیم اما اگر فکر فرزندانمان منحرف شود هزینه ای برای درمان آن نمی پردازیم و مشکل به وجود آمده را به پای روزگار می نویسیم.

مفسر قرآن اظهار کرد: گاهی اوقات انسان بر اساس تفکرات خودش و گاه بدون دلیل و یا بر اساس دلایل ضعیف دیگران را زیر سوال می برد و به آن ها تهمت می زند.

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه نباید به خاطر دارایی و ثروت اشخاص به آن ها تهمت بزنیم، گفت: داشتن ثروت و علم، عیب و دنیا پرستی نیست بلکه دل بستن به ثروت دنیا پرستی است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 7