برخی تمایل ندارند ارزش‌ها در جامعه بیان شود/ به خاطر مشکلات اقتصادی احکام دینی رها نشو

mesbah_lllll9111_137539آیت الله مصباح یزدی تاکید کرد: اگر بعضی اشخاص وجود داشته باشند که تمایل ندارند احکام و ارزش‌های اسلامی در جامعه بیان شود و یا این‌که عمل بر اساس آنها صورت گیرد و از بیان شعارهای اسلامی شرم دارند، نمی‌توان آنها را الگو و صاحب قدرت قرار داد.
  آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه یکشنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد، با اشاره به معنای خویشتن‌داری گفت: صبر در حقیقت بدان معناست که آدمی خود را در مقابل خویشتن نگاه دارد، اما به تدریج فاعل حذف شده و در لغت تنها واژه صبر به کار برده می‌شود.
مؤمنان با کسانی حشر و نشر داشته باشند که دائما در یاد خداوند هستند
وی افزود: قرآن کریم از مؤمنان می‌خواهد با کسانی حشر و نشر داشته باشند که دائما در یاد خداوند باشند و چشم از آنها بر ندارند و توجه‌شان به آنها باشد و در کلام قرآن آمده است صبح و شام به یاد خدا باشند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که بر اساس آیات قرآن بندگان نباید کسانی را که به طور دائم یاد خداوند را به همراه دارند از خود طرد کنند، اظهار داشت: هیچ کس را در قیامت به دلیل اعمال دیگری به بهشت یا دوزخ نمی‌برند و آدمی نباید بنابر آنچه قرآن می‌گوید مرتکب ظلم شود و مؤمنان را از خود دور سازد.
تقوا و حقیقت ایمان ملاک  برتری افراد است
وی ادامه داد: یکی از آزمون‌های الهی این است که تفاوت‌هایی در زمینه اعطای نعمت‌های مادی در میان انسان‌ها وجود دارد و آدمی باید از این امتحان سربلند بیرون بیاید، هرچند نعمت‌های مادی دلیلی بر برتری انسان نبوده و تقوا و حقیقت ایمان ملاک قرار می‌گیرد.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که نخستین کسانی که به پیامبر اکرم(ص) ایمان آوردند جزو بردگان و فقرا بوده و به دلیل فقر و نداری لباس‌هایی خشن و زمخت می‌پوشیدند و به همین دلیل عرق بدنشان بوی بدی ایجاد می‌کرد، خاطرنشان کرد: حضرت محمد(ص) به دلیل خوبی‌هایی که آن افراد داشتند این وضعیت را تحمل می‌کردند اما برخی مشرکان به نزد ابوطالب رفتند و این مسأله را ایرادی بر رسالت حضرت دانستند و گفتند اگر پیامبر این کار را ترک کند حاضر هستیم دعوتش را بپذیریم.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان داشت: پس از این‌که مشرکان چنین سخنی گفتند و حتی برخی یاران پیامبر هم آن را قبول داشتند، آیه‌ای نازل شد که حضرت محمد(ص) را به امر مهمی دعوت کرد مبنی بر این‌که پیامبر باید با کسانی همنشین باشد که صبح و شام خدا را یاد می‌کنند و در این کارشان چیزی جز رضای خداوند نمی‌طلبند و دلیلی هم برای طرد آنها وجود ندارد وگرنه طمع بر حمایت آتی آنها نبوده است.
آنهایی که دائما به یاد خدا هستند نمی‌خواهند دین را دکان کنند
وی با بیان این‌که آنها که دائما به یاد خدا هستند نمی‌خواهند دین را دکان کرده و از عبادت و زهد دستگاهی برای خودشان دست و پا کنند، تصریح کرد: در مقابل برخی دیگر که دائما به حق و فرمان خداوند بی‌اعتنایی می‌کنند گمراه شده و خداوند دل‌های آنان را غافل می‌‌سازد زیرا آنها هوای نفس خود را می‌پرستند و شایستگی همنشینی با اولیای الهی را ندارند هرچند ممکن است اهل علم و تخصص باشند.
آیت‌الله مصباح یزدی افزود: در صدر اسلام مسأله دیگری هم به همین شکل با موضوع نماز روی داد و برخی رؤسای قبایل نزد نبی مکرم اسلام(ص) آمدند و گفتند ما نمی‌توانیم همچون افراد پست و فرومایه برای سجده در نماز به خاک بیفتیم، بنابراین اگر این اجبار را از سر ما برداری حاضر هستیم در جنگ‌ها تو را یاری کرده و زکات بپردازیم.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که همان لحظه جرقه‌ای در قلب پیامبر(ص) ایجاد شد که اگر درخواست شان را قبول کنم چطور خواهد شد، گفت: در همین زمان آیه‌ای نازل شد و خداوند خطاب به پیامبر اکرم(ص) فرمود «ما دل تو را نگاه داشتیم و گرنه نزدیک بود میل به این حرف پیدا کنی، اگر چنین تمایلی پیدا کرده بودی در دنیا و آخرت دو برابر تو را عذاب می‌کردیم و دیگر هرگز در مقابل خدا برای خود یار و یاوری پیدا نمی‌کردی.
وی ادامه داد: اگر بعضی اشخاص وجود داشته باشند که تمایل ندارند احکام و ارزش‌های اسلامی در جامعه بیان شود و یا این‌که عمل بر اساس آنها صورت گیرد و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند از بیان شعارهای اسلامی شرم دارند آیا می‌توان آنها را الگو و صاحب قدرت قرار داد.
بعضی انسان‌ها به موضوعی جز معیشت و مادیات فکر نمی‌کنند
آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: بعضی انسان‌ها به موضوعی جز معیشت و مادیات فکر نمی‌کنند و همواره مشکلاتی چون گرانی را به میان می‌کشند، امروز شنیده می‌شود شهری صنعتی در ایالات متحده به دلیل رفتن صاحبان سرمایه و تعطیلی کارخانه‌ها اعلام ورشکستگی کرده، این در حالی است که آمریکا پیشرفته‌ترین کشور اقتصادی دنیا است، بنابراین آیا می‌توان با وجود برخی مشکلات اقتصادی در ایران ارزش‌هایی چون حجاب و عفاف، ایثار و فداکاری و سایر امور دینی را رها کنیم.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه به مشکلات شرعی و اقتصادی موجود اشاره کرد و ابراز داشت: می‌گویند در جایی پشت کوه قاف به نام عقود شرعی ربا می‌دهند و این در حالی است که وام گیرنده و وام دهنده از عقود شرعی بی‌اطلاع هستند.
وی افزود: برخی گمان می‌کنند وقتی دنیای شان آباد نشده، یا برنامه الهی ایراد دارد و یا این‌که پیامبران و امامان نتوانسته‌اند آن را به درستی اجرا کنند و در حالی که غافل هستند و نمی‌دانند که هر دو اینها بدون ایراد هستند اما تنها برای آیادی مادیات نیامده‌اند بلکه راه انتخاب را به انسان نشان می‌دهند و خداوند هم تا وقتی شخص یا قومی خود نخواهند دنیا و آخرتشان را اصلاح نمی‌کند





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 11